5 van de 31
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
DUBBUS
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 06 augustus 2014 08:57 AM
  [ # 61 ]

Opvallend was deze vakantie het enorme aantal reacties op DUBBUS, overigens allemaal positief. We zijn iedere dag meerdere malen gefotografeerd en iedereen wilde weten wat voor bouwjaar hij was en vaak ook het merk. We begonnen een beetje genoeg te krijgen van de vragen op een gegeven moment. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt. 20 jaar geleden verklaarden mensen je voor gek dat je met een 30 jaar oud barrel op vakantie ging, nu vind iedereen het prachtig.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Otje
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 15-12-2011

- 2CV Special
- 2CV AZU 250
- HY HY-kampeerauto
Gepost: 07 augustus 2014 01:46 AM
  [ # 62 ]

Otje, stond jij niet achter DUBBUS op de boot terug vanaf Schotland 2005?

Gert-Jan: neen, na bijna 4 jaar restauratie stond Otje pas in 2009 weer “op de keien” en heeft sindsdien duizenden - hoofdzakelijk Franse - kilometers gemaakt. Toch wel leuk om te lezen dat “in het hoge Noorden” de mensen kennelijk óók heel enthousiast worden bij het zien van een HY. Alhoewel al die aandacht uiteindelijk voor de berHYder soms op den duur een beetje “ergerlijk” kan zijn ...
Moet je dus beslist niet richting Frankrijk afzakken ! Dáár ben je nog niet uitgestapt of er staan al ettelijke fotografen “in de aanslag” ... En héééél véééél Fransen die ergens, ooit, via via, of zèlf deez’ TUB van dichtbij hebben gekend ... en daar eieieieieieindeloze verhalen over kwijt willen ...
Overigens: àlle waardering voor jouw jarenlange “doorzettingsvermogen” en trouw aan/passie voor DUBBUS ! Inspiratie voor menig “HY-rijder” !
Groet,
Gert

Afbeelding Bijlagen
DSC00434.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
“Dikke Bertha”(B.M.W. R75-5/1972)“Otje”(HY/1981)“d’Eend”(2CV6 Special/1977)“Valérie”(AZU 250/1974)“Simplex”(herenfiets/1947)

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 07 augustus 2014 10:15 AM
  [ # 63 ]

in je avatar lijkt Otje groenig, maar ik zie op je foto dat hij meer geel is.

Ik heb met DUBBUS nu bijna 100.000 km weg en een groot deel daarvan zijn “franse” kilometers. Ik heb nooit zoveel belangstelling gehad als dit jaar in Scandinavie, meer incidenteel. Maar de waardering voor oude autos lijkt levendiger dan ooit, je ziet het aan de prijzen en de verschillende TVseries over restauratie en overhauling.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 25 augustus 2014 11:58 AM
  [ # 64 ]

zaterdag naar Tresfjord geweest , zon 60 km hiervandaan. daar was een Syltemarkna’n, een veteranbiltreff annex voedselmarkt annex rommelmarkt. lekker weer en errug gezellig. al gauw een paar honderd mensen en das best veel voor zon gehucht diep in een fjord. Veel Zweeds en amerikaans oud ijzer, weinig frans ;alleen een Renault 4. Dubbus kreeg uiteraard weer veel aandacht.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 22 september 2014 12:20 PM
  [ # 65 ]

ik wil al heel lang over naar 16 inch banden. OMdat dat niet hoort en niet past op HY velgen liep ik al een tijdje rond met het idee zelf 16 inch velgen te maken. Ik had het hart al eens uit een oude HY velg gehaald, ik her er toch 4 extra liggen.
Vorige week heb ik 5 landroverwielen op de kop getikt. Die hebben min of meer dezelfde hart-diameter. Dacht ik tenminste maar in de praktijk viel dat toch een beetje tegn. Het gaat wel met het nodige laswerk maar het hart uit een landrovervelg halen is veel werk omdat het naast geklinknagelsd ook nog gelast zit.
Al dat werk bevorderd niet bepaald de balans in de velg, al is dat bij een auto die max 90 gaat niet zo belangrijk als bij een auto waar je 200 mee rijdt natuurlijk.

Ik zit me nu dus af te vragen of het niet veel handiger /makkelijker/beter is om twee 3 cm brede en 3mm dikke metalen strippen op de binnenkant van de HY velg te lassen op het vlak waar de band komt zodat ik de velg met 6mm vergroot en dus op 16 inch kom. De opstaande rand lijkt me hoog genoeg. Iemand dit al eens eerder gedaan?

hier wat fotos van gisteren toen ik ff 2 uurtjes overhad. (5 slijpschijven verbruikt|)

oude HY velg

landrover velg

HY hart in Landrovervelg binnenkant(nog niet gelast)

HY hart in Landrovervelg buitenkant (nog niet gelast)

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 22 september 2014 10:09 PM
  [ # 66 ]

Hoi Gert-Jan,

Je bent leuk bezig, maar waarom ben je het wiel opnieuw aan het uitvinden? Met heel veel vallen en opstaan heeft het HY-Team 16 inch velgen ontwikkeld en deze bieden ze voor een zeer schappelijke prijs aan.

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 23 september 2014 10:53 AM
  [ # 67 ]

zelf maken kost een fractie van wat het HY-team vraagt, sorry maar ik vind 1200 euro voor een setje velgen veel geld. Denk dat ik het zelf voor onder de 100 euro voor mekaar fiks.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 23 september 2014 09:17 PM
  [ # 68 ]

Eerst ff in elkaar speten waarbij je met de schuifmaat nauwkeurig het hart tov. de velgring positioneerd.
Dan op een balanceermachine kijken hoe de velg is, dan pas aflassen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3534
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 september 2014 12:09 AM
  [ # 69 ]

Die metalen strippen: Krijg je alleen gemaakt als je een machine hebt om ze “rond” te rollen, anders wordt het niks. En dan moet je ze nog vastlassen zonder dat de zaak krom trekt en dan nog heel netjes afwerken tegen scherpe randen ivm de binnenband. Ik denk dat je beter doet met je landrover velg rand project.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 24 september 2014 03:09 PM
  [ # 70 ]

denk dat ik de landrover velg maar in elkaar las, heb hem nu toch liggen en dan eens kijken of het te balanceren is. Balanceren voor het lassen lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen.

Strips is natuurlijk veel minder werk maar moeten inderdaad wel professioneel gebogen worden. Maar das niet zon probleem. Staalbedrijven genoeg hier. Vervormen van de velg door puntlassen? Dat lijkt me onmogelijk.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 22 oktober 2014 10:00 AM
  [ # 71 ]

bijkomend probleem met de Landrovervelg is dat de velg breder is en naar binnen meer uitsteekt. Om bij sturen de zaak niet aan te laten lopen moet de stuuruitslag verder begrensd worden. Dat betekend een nog grotere draaicirkel.
Daarom heb ik besloten toch eerst maar eens te kijken hoe het met srippen op de bestaande velgen lassen gaat.
ik heb gisteren metalen strippen gehaald, 130 cm x 2 cm x 3 mm . Kosste me slecht 15 euro.

Gisterenavond maar eens een proefexemplaar gemaakt, velgen genoeg gelukkig.

netjes om de 4 cm een puntlas en ik heb de strip tijdens het lassen gebogen. Dat ging op zich goed. Ik heb eerste geprobeerd een strip rond te buigen maar dat werd niks.
Ben ik tevreden met het resultaat?  Ja en nee.
Ja omdat de strippen er netjes en goed op zitten.
Nee omdat de omtrek van de velg 2 cm groter is dan bedoeld.
Ik weet niet of dat een groot probleem is om 16 inch banden te monteren maar ik ga een nieuwe poging wagen met 2mm strippen. Techninsch gezien is 3mm correct maar in de praktijk zijn de vlakken op de velg niet helemaal vlak, de velg loopt iets schuin naar binnen. Ook is 2mm wat makkelijker in model te krijgen.

wordt vervolgd

Ik verwacht met 2mm strippen aan de juiste omtrek te komen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gepost: 22 oktober 2014 10:09 AM
  [ # 72 ]

Wanneer de afwijking in de vlakken van de originele velg al zoveel afwijkt (en dan ga ik er nog even van uit dat je 2 mm bedoelt ipv 2 cm), dan vraag ik me werkelijk af of die halve centimeter verschil tussen de 400mm velg en de 16 inch band in de praktijk echt problemen zal geven. De rand van de velg is tenslotte hoog genoeg om de band op te sluiten, dat ga je niet veranderen door er die strippen in te lassen. Het is ook niet alsof je er straks 240km/h mee moet kunnen rijden of zo…

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 22 oktober 2014 02:21 PM
  [ # 73 ]

ik heb het over 2 cm omtrek, dws deze velg is nu 131 cm in omtrek tegenover 127 cm (400mm velg) en 129 cm (16 inch velg)
Die 6 mm verschil (in diameter!) kan er in theorie voor zorgen dat de band bij een noodstop(bergaf?) om de velg draait. Das al lastig remmen als je velg stilstaat maar je band draait door maar je hebt ook akuut een klapband of meerdere doordat je binnenbanden dat echt niet leuk vinden. Je scheurt naar alle waarschijnlijkheid je ventielen eraf.

Dus 16 inch banden op een 400 velg?  Je bent naar mijn inziens knettergek als je dat doet. Dat hoort niet thuis in het verkeer en ik kan de bandenboeren die het pertinent weigeren te doen alleen maar gelijk geven.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
Gepost: 22 oktober 2014 02:25 PM
  [ # 74 ]

Een band wordt door de druk van het oppompen tegen de zijwang van de velg geperst, niet tegen het oppervlak van de velg, daar zal ie zelfs eerder vandaan worden gedrukt. Het inlassen van die strippen brengt dus helemaal geen extra veiligheid. Die zou je alleen krijgen wanneer je de opstaande randen aan de velgen verhoogt, maar dat lijkt me tamelijk ondoenlijk. Diezelfde bandenboer waar jij het over hebt, monteert de banden met zeep op de wangen, dus eigenlijk de frictievlakken tussen band en velg. De theorie dat een band zou kunnen doorglijden lijkt me dus ook vooral theoretisch. Eigenlijk zou het interessanter zijn om eens een paar oude banden in beide maten overlangs door te snijden, zodat je de ‘ring’ die op de velg valt kunt passen en meten op de velg. Dan kun je werkelijk het verschil zien. Geen idee wat er uit komt, maar wel dat je dan pas echt weet over welke feiten we hier spreken.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 22 oktober 2014 02:46 PM
  [ # 75 ]

ik heb de binnendiameter van de 400 band en de 16 inch band gemeten en ook daar zit ca 2 cm verschil tussen.

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen. Je zegt dat de band alleen door de opstaande rand op zn plaats wordt gehouden tegen doordraaien. Het vet van de bandboer ontkracht dat argument. Dan zou je met nieuwe banden gemonteerd in een gevaarlijk situatie kunnen belanden…
De band wordt wel degelijk op zn plaats gehouden door de stalen ring in de band die dus iets kleiner is dan de velg. Dat houdt hem op zn plaats samen met de opstaande rand. Het oppompen van de band heeft geen invloed op de stalen ring. Die zet daardoor echt niet uit.

als jij gelijk zou hebben loopt je band bij een lekke band van de velg, immers is er dan geen druk meer op de opstaande rand. Dit gebeurt niet omdat de stalen ring hem op zn plaats houdt

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
5 van de 31
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook