Het afstellen van de ontsteking van de DS.
Een ingewikkeld onderwerp, over nokkenas graden, krukas graden, etc. Het staat allemaal goed in het werkplaatshandboek beschreven, maar het is behoorlijk ingewikkeld om de afstelling op deze manier te doen. Daarom maken wij enkele (controversiële?) keuzes, die het afstellen een stuk eenvoudiger maken.
Omdat het een ingewikkeld onderwerp is, is dit een vrij lange film met theorie en praktijk.
Film over de ontsteking: http://youtu.be/uXwbeGWHPTA
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Is weer een duidelijk filmpje Egbert!
Wat ik zelf altijd deed als ik punten had vervangen is opnieuw tijdstip controleren na ongeveer 1000 km.
Het kunststof blokje op de puntjes wat in contact komt met de nokjes van de verdeleras slijt toch een klein beetje in.
Daarmee verlopen contacthoek en ontstekingstijdstip een klein beetje.
Na die 1000 km is het verloop te verwaarlozen heb ik gemerkt.
En een tijdstip iets vroeger dan voorgeschreven geeft een mooiere loop stationair en iets zuiniger verbruik bij normale snelwegrit.
De ontsteking werd afgesteld op “kruissnelheid =topsnelheid” dus met een veilige marge wat betreft pingelen bij hoge toeren.
Omdat er geen vacuumvervroeging op zit is het tijdstip nu bij normale snelheden erg “veilig”.
Maar iedereen moet dat natuurlijk voor zich zelf weten.
Enige is dat bij erg veel vervroeging de startmotor een dreun terug kan krijgen, maar dan staat ie dus echt te vroeg…
Ik vond het weer een nuttig filmpje met een toepasselijk blackboard!
Mooi begin van de instructie film
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Mannen, goed gemaakt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Mooie leader, goed muziekje, het logo mooi verwerkt, het wordt steeds creatiever. Instructiebladen op een motorkap geplakt is ook een leuke vondst. Er zit een mooie ontwikkeling in jullie filmpjes!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Mooi filmpje, maar wat doet die verfroller op Egberts T-shirt?
Mooie film weer. Binnenkort maar eens in de praktijk toepassen om te kijken of mijn 123 netjes op tijd staat.
Ik heb wel een kleine vraag over het afstellen op stationair toerental. Niet iedere DS zal exact op hetzelfde, correcte stationaire toerental draaien. Hierdoor zal de meting niet helemaal zuiver zijn, of zie ik dit verkeerd? Of zijn de meetverschillen zodanig klein dat ze te verwaarlozen zijn?
De vervroeging begint pas boven ongeveer 1000 toeren, dus als de auto niet op de choke staat en rustig loopt, dan zit het goed.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ok, dank voor je antwoord, da’s helder. Ga er zaterdag eens mee aan de slag.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goede en instructieve film. Kun je ook zonder stroboscoop de juiste ontstekingshoek afstellen ? Je hebt namelijk 2 ijkpunten: bovenste dode punt van de zuiger d.m.v. markering op het vliegwiel en de maximale electrode afstand van de contactpunten. Als je start met BDP door de vliegwiel blokkering en vervolgens de blokkering eruit haalt en het wiel draait totdat de electrodeafstand van de contactpunten maximaal is dan is de hoekverdraaiing van het wiel een maat voor de ontstekinghoek. Probleem is natuurlijk wel dat er hiervoor geen referentiewaarde is en verdraaiing afhankelijk is van de versnelling, overbrenging en differentieel. Een voordeel is dat je het vrijmaken van het vliegwiel niet kan vergeten.
Egbert schreef:De vervroeging begint pas boven ongeveer 1000 toeren, dus als de auto niet op de choke staat en rustig loopt, dan zit het goed.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van deze afstelmethode bij een mechanische verdeler, je bent een belangrijk controlepunt kwijt of de vervroeging nog naar behoren werkt. In geval van een 123 is dat geen probleem, die doet het of niet. Mits je de juiste curve selecteert natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist omdat het oude verdelers zijn is de juiste curve niet meer te checken. Verder moet je een zeer goede toerenteller hebben om 2000 rpm zeker te weten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan moet je de verdeler reviseren, want dan zal de motor nooit goed draaien in zijn gehele werkgebied. Overigens heb je op de betere stroboscooplampen een toerentalmeter.
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
En bestaan er nog adresjes om je verdeler te laten reviseren ??
Als de busjes van de centrifugaalgewichten uitgelopen zijn heb je een probleem !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Egbert schreef:Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Laat ik je weten.