1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
LHM vervangen bij XM V6-12V?
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 september 2007 12:29 AM

Hoe vervang ik het best en het doeltreffendst de LHM, op mijn toekomstige XM V6-12V? want dit is een klusje,wat ik nog nooit deed voorheen,aangezien op mijn DS en SM het LHM circuit heel zuiver is!!
Dus indien mogelijk,een stappenplannetje of een link naar een site of zo,dan kan ik als ik haar heb, dit ook zelf doen. Ik heb al één en ander klaar voor en groot onderhoud,zoals: nieuwe motorolie,ATF D II voor de automaat(moet nog een nieuwe pakking scoren voor het filter van de automaat),luchtfilter,oliefilter,benzinefilter, bougies,nieuwe bougiekabels,nieuwe verdelerkap, en rotor,verse LHM en nog een paar spullen! Dus dat ‘t maar gauw half oktober is,dan kan ik haar gaan ophalen Very Happy

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 14 september 2007 12:32 AM
  [ # 1 ]

Euh… bij een DS of SM moet ‘t toch ook wel eens ververst worden? Net als motorolie…

Is eigenlijk erg makkelijk: auto in laagste stand, het vat losmaken (1 boutje aan de voorkant en een soort beugel die je in een hoekje uit moet trekken), dop met slangen eruit, luchtslang weg en je kunt het vat eruit halen.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 september 2007 12:34 AM
  [ # 2 ]

auto moet toch in hoogste stand en dan drukloos stellen toch Confused

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 september 2007 12:37 AM
  [ # 3 ]
Harm schreef:

Euh… bij een DS of SM moet ‘t toch ook wel eens ververst worden? Net als motorolie…

Is eigenlijk erg makkelijk: auto in laagste stand, het vat losmaken (1 boutje aan de voorkant en een soort beugel die je in een hoekje uit moet trekken), dop met slangen eruit, luchtslang weg en je kunt het vat eruit halen.

Ja! weet ik voor de DS en de SM,maar dit moet nog gebeurd zijn voor dat ik beide dames kocht,want ik heb al bij beiden de remmen ontlucht en ook de centrifugaal regelaar en overal is de kleur,lichtgroen.
Dus de XM in laagste stand.zit dan de meeste LHM in het vat?? en hoe ontlucht ik daarna alles?? want ik ken dit systeem niet van een XM?? er zit ook diravi op! moet daar iets gespoeld en/of ontlucht worden?

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 september 2007 12:38 AM
  [ # 4 ]
citroenc2 schreef:

auto moet toch in hoogste stand en dan drukloos stellen toch Confused

laagste stand,kan ik inkomen! want dan zit de meeste LHM in het vat natuurlijk.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 september 2007 12:43 AM
  [ # 5 ]

ok dacht als je hem drukloos steldede de auto vanzelf inzakte en de lhm terug liep maar dan is het andersom dus bij het vullen hoogste standt en schroef dicht draaien

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 14 september 2007 12:48 AM
  [ # 6 ]

Wat bazel je nou over de hoogste stand? Die ontlastschroef heb je nodig als je de bollen gaat vervangen… in de laagste stand zit inderdaad de meeste LHM in het vat.
Wil je echt het vuil eruit hebben, zul je de remmen moeten doorspoelen. Verder ontlucht het systeem zichzelf als het goed is, en komt nieuwe rotzooi vanzelf in de filters terecht (die je bij het verversen ook meteen schoonmaakt met remmenreiniger)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 september 2007 12:49 AM
  [ # 7 ]

heb even de vraagbaak gepakt en daar heeft men het otch over een ontluchtingschroef bij verversen lhm Confused:

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 14 september 2007 12:51 AM
  [ # 8 ]

Die kun je gebruiken, maar hoeft meestal niet eens volgens mij ... als ie na verversen niet omhoog wil komen, kun je die een paar keer open en dicht draaien, waarna ie alsnog omhoog komt.
Zorg wel dat je van tevoren de schroef op de tast kunt vinden, als de XM plat ligt kun je er niet makkelijk meer bij

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 september 2007 12:56 AM
  [ # 9 ]

ok weer iets geleerd Wink

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 september 2007 01:17 AM
  [ # 10 ]

Waar zit die HD regelaar bij de XM? ook zo ergens als bij een DS waar je nooit bij kunt?? Very Happy

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 september 2007 12:36 PM
  [ # 11 ]

Re: LHM vervangen bij XM V6-12V?

Blooper1963 schreef:

(moet nog een nieuwe pakking scoren voor het filter van de automaat)

Daar zit geen pakking. Het filter zit achter het dekseltje met de 3 10mm bouten. Je kan hem eruit trekken, schoonmaken en weer terugzetten. Vergeet het magneetje in het dekseltje niet

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 14 september 2007 12:43 PM
  [ # 12 ]

Ik heb het afgelopen week nog gedaan en daarvoor de Haynes en het forum goed doorgespit, je moet het volgende (toch echt) doen;

Wagen op de laagste stand, liefst met bokjes onder de neus, dan kan je bij de drukbout (ontluchtingsschroef, debietregelaar etc)...

Die bout dus losdraaien, niet meer dan een halve slag!!!, zit op de drukregelaar naast de rembol en is een maatje 12. Je hoort het sissen.

Dan een doek onder de slangen van het reservoir doortrekken, tegen het lekken. De klemmetjes van de slangen een beetje losmaken, en met een houten steel (denk aan een hamer) van de pijpjes afduwen. De meesten beweren dat je het filterhuis eruit kunt trekken met slangen, maar daarmee heb je kans op beschadiging van de filters, dus gewoon lekker slangen even losmaken.

Luchtfitler verwijderen, de borgpen naast de accu losmaken van het vat, het boutje losdraaien en het vat eruit trekken.

Filtercylinder eruit halen, filters met een tandenborstel en (was)benzine schoonmaken, vat uitspoelen (zit een heeeeele hoop prut onderop!!!) en weer terug zetten.

Goed controleren of er geen slangetje los zijn, vat weer terug plaatsen, slangen op hun plek, goed vast zetten, olie erin, tot aan de bovenkant van de witte filters zo’n beetje, en dan de bout van de drukregelaar weer dicht.

Auto op hoogste stand, starten, even wachten tot ze omhoog komt, en dan even 1 keer op en neer om alles te ontluchten.

Dan de wagen opkrikken achteraan, wielen eraf, klein beetje WD40 op de nippel spuiten en dan heel voorzichtig met een dopje 8 de nippel opendraaien. Een doorzichtige slang erop zetten, andere eind in een potje, wagen op hoogste stand, motor starten en remmen. Wachten tot er schone olie uitkomt, rem los, gauw nippel dichtdraaien en wiel weer terug.

Bij de voorwielen zit de nippel goed verstopt, daarvoor moet je wat creatiever te werk gaan.

Veel poetsdoeken zijn aan te raden! En een nieuwe tandenborstel overigens ook/... Rolling Eyes

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 september 2007 04:59 PM
  [ # 13 ]

Dit is al heel wat beter uitgelegd! dank U malle pietje!

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 14 september 2007 05:01 PM
  [ # 14 ]

Re: LHM vervangen bij XM V6-12V?

Willem schreef:
Blooper1963 schreef:

(moet nog een nieuwe pakking scoren voor het filter van de automaat)

Daar zit geen pakking. Het filter zit achter het dekseltje met de 3 10mm bouten. Je kan hem eruit trekken, schoonmaken en weer terugzetten. Vergeet het magneetje in het dekseltje niet

Volgens het onderdelenboek,zit er toch ergens een <<O>> om het een of ander af te dichten?? Confused

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 14 september 2007 08:07 PM
  [ # 15 ]

Re: LHM vervangen bij XM V6-12V?

Blooper1963 schreef:

Volgens het onderdelenboek,zit er toch ergens een <<O>> om het een of ander af te dichten?? Confused

Ja, je hebt helemaal gelijk, Blooper1963.

Ik heb hier het werkplaatshandboek voor m’n neus liggen en er horen weldegelijk 2 O-ringen te zitten, in het dekseltje met de 3 bouten hoort een O-ring te zitten, er zit ook een groef ervoor in het dekseltje, en ook op het filter hoort een O-ring te zitten.

Nu heb ik gezien dat bij mij de boel is dichtgekit met blauwe vloeibare pakking, misschien is dat ook een mogelijkheid - hoewel er bij mij wel een druppel olie aan de automaat hangt.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook