Hoi,
Gisteravond op weg naar huis even gestopt. Toen ik de auto weeer startte en wegreed was het geluid een beetje rauw, klonk een beetje als een oude amaerikaan. Onder belasting voelde ik hem ook erg schokken. Ik vreesde voor een kapotte aandrijfas omdat ik het eerst opmerkte tijdens een bocht.
Ben er nu alleen op uitgekomen dat ie op drie pitten draait of dat komt doordat de timing iets verkeerd staat of aan de bougies ligt weet ik niet. Mijn bougiesleutel werkt niet op deze auto. Heb wel de “distributorcap” eraf gehaald en schoon gemaakt. Alle puntjes zien er nog goed uit. De carborateuren zijn schoon.
Ideeen mensen?
Ik sta in Den Hoorn bij Delft als er toevallig nog iemand in de buurt woont die er meer kaas van heeft gegeten dan ik.
gr Wiebe
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Is het een 2400 injectie? Zo ja, controleer dan of alle luchtslangen nog heel zijn en goed vast zitten. Als er een los zit of kapot gaat, loopt zo’n injectie heel beroerd.
Citroen!


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er staat dat de ‘carborateuren schoon zijn’, dus het zal wel geen injectie zijn…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Meervoud?
Citroen!


































Totaal aantal Berichten: 15737
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Tja, ik zou het ook niet zo schrijven trouwens, maar goed wie weet wat de ts precies bedoeld mag het zeggen. Zijn auto loopt in elk geval rot, da’s duidelijk…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zo te horen en vermoedelijk moet je het zoeken in de ontsteking.
Dus: eerst eens met lopende motor één voor één de bougiekabels lostrekken en kijken welke zuiger eventueel niet meedoet.
Als er duidelijk één van de 4 niet meedoet (je hoort dan geen verschil in ‘t motorgeluid als je die kabel lostrekt) moet je uitzoeken waarom niet. Zat de kabel er niet goed op, of is de bougie kapot? Dit zijn de de twee hoofdredenen.
Daarom: toch maar een bougiedop kopen in de juiste maat (21mm uit m’n hoofd).
Als alle zuigers wel goed meedoen, dan alsnog de HELE ontsteking nakijken op slechte contacten. Dus alle stekkers die daarmee te maken hebben (dus ook bij je bobine, achter je r-koplamp) even los-vast-los-vast en/of even schuren en met contactspray inspuiten.
Dit alles kun je heel eenvoudig alvast zelf, no problem!
Oké we horen van je!
Succes,
Léo
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Hai,
Dank voor de reacties. Het zijn inderdaad 2 van die carborateurs (zo beter?). Is een aanpassing van de jaren 70 met als enige resultaat zo’n beetje een ander geluid en grotere draaikolk in de tank.
Heb het rondje van bobine verdelerkap al nagelopen alleen niet met lopende motor. Ga ik morgen nog wel even doen.
Dus voor de bougies kan ik gewoon een sleutel 21 scoren is geen apart citroen gereedschap dan? Heb er zelf 1 die vanwege een soort pen in het blok er niet overheen past.
Vind ook de kabels vreemd, voor zover ik kon zien doe je die zwarte dopjes terug en valt de kabel vanzelf over de aansluitpunten heen??
Gr Wiebe
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zou je eens een foto van het blok en de carbu’s kunnen posten? Dan kunnen we iets gerichter advies geven.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
jamooga schreef:Dus voor de bougies kan ik gewoon een sleutel 21 scoren is geen apart citroen gereedschap dan? Heb er zelf 1 die vanwege een soort pen in het blok er niet overheen past.
Een 21 pijpsleutel voldoet ook. Sommige bougiesleutels zijn te klein om goed over het verlengpijpje op de bougie te passen.
Hoe zit dat nou met de bougies in een GTI blok? ik wil mijn bougies ook vervangen, inc die kunstof insulators, maar er zit een metalen pen van een cm of tien in de Bougie als een soort verlengstuk.. moet ik die pen er gewoon uit trekken, of is dat precies niet de bedoeling?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die pen zit met een stukje schroefdraad in de bougie. Die kan je er dus gewoon met een tang ofzo uitdraaien en dan met een hele diepe dop die bougie bevrijden.
aaarhh!!! Dank je! Dat lucht op! Zat er al zo lang naar te kijken
groet
Yke














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom zou je? Je koopt een diepe bougiesleutel ( pijp 21) van minimaal 11 cm en je draait de bougie er met verlenger en al uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Kan ook.
ok dubbelop is ook niet de bedoeling.
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3
Even kijken of ik de linkjes kan kopieren. De auto is al bekend op het forum. Was vroeger van sneeuwwitje.
Das het blok. Heb vandaag het electrisch circuit nagelopen, behalve bougies dan, maar tot aan de bougies toe gaat alles nog goed.
Morgen maar even een sleutel halen….
Gr Wiebe
auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3