1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
‘78 cx 2400 pallas loopt ineens slecht
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 24 augustus 2009 07:46 PM

Hoi,

Gisteravond op weg naar huis even gestopt. Toen ik de auto weeer startte en wegreed was het geluid een beetje rauw, klonk een beetje als een oude amaerikaan. Onder belasting voelde ik hem ook erg schokken. Ik vreesde voor een kapotte aandrijfas omdat ik het eerst opmerkte tijdens een bocht.

Ben er nu alleen op uitgekomen dat ie op drie pitten draait of dat komt doordat de timing iets verkeerd staat of aan de bougies ligt weet ik niet. Mijn bougiesleutel werkt niet op deze auto. Heb wel de “distributorcap” eraf gehaald en schoon gemaakt. Alle puntjes zien er nog goed uit. De carborateuren zijn schoon.

Ideeen mensen?

Ik sta in Den Hoorn bij Delft als er toevallig nog iemand in de buurt woont die er meer kaas van heeft gegeten dan ik.

gr Wiebe

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 augustus 2009 09:59 PM
  [ # 1 ]

Is het een 2400 injectie? Zo ja, controleer dan of alle luchtslangen nog heel zijn en goed vast zitten. Als er een los zit of kapot gaat, loopt zo’n injectie heel beroerd.

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2009 01:23 AM
  [ # 2 ]

Er staat dat de ‘carborateuren schoon zijn’, dus het zal wel geen injectie zijn…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 augustus 2009 01:26 AM
  [ # 3 ]

Meervoud? Smile

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2009 01:27 AM
  [ # 4 ]

Tja, ik zou het ook niet zo schrijven trouwens, maar goed wie weet wat de ts precies bedoeld mag het zeggen. Zijn auto loopt in elk geval rot, da’s duidelijk…

Profiel  
 
Gepost: 25 augustus 2009 02:14 AM
  [ # 5 ]

Zo te horen en vermoedelijk moet je het zoeken in de ontsteking.
Dus: eerst eens met lopende motor één voor één de bougiekabels lostrekken en kijken welke zuiger eventueel niet meedoet.

Als er duidelijk één van de 4 niet meedoet (je hoort dan geen verschil in ‘t motorgeluid als je die kabel lostrekt) moet je uitzoeken waarom niet. Zat de kabel er niet goed op, of is de bougie kapot? Dit zijn de de twee hoofdredenen.

Daarom: toch maar een bougiedop kopen in de juiste maat (21mm uit m’n hoofd).

Als alle zuigers wel goed meedoen, dan alsnog de HELE ontsteking nakijken op slechte contacten. Dus alle stekkers die daarmee te maken hebben (dus ook bij je bobine, achter je r-koplamp) even los-vast-los-vast en/of even schuren en met contactspray inspuiten.

Dit alles kun je heel eenvoudig alvast zelf, no problem!
Oké we horen van je! Wink

Succes,
Léo

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 27 augustus 2009 03:19 AM
  [ # 6 ]

Hai,

Dank voor de reacties. Het zijn inderdaad 2 van die carborateurs (zo beter?). Is een aanpassing van de jaren 70 met als enige resultaat zo’n beetje een ander geluid en grotere draaikolk in de tank.

Heb het rondje van bobine verdelerkap al nagelopen alleen niet met lopende motor. Ga ik morgen nog wel even doen.

Dus voor de bougies kan ik gewoon een sleutel 21 scoren is geen apart citroen gereedschap dan? Heb er zelf 1 die vanwege een soort pen in het blok er niet overheen past.

Vind ook de kabels vreemd, voor zover ik kon zien doe je die zwarte dopjes terug en valt de kabel vanzelf over de aansluitpunten heen??

Gr Wiebe

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 augustus 2009 06:51 PM
  [ # 7 ]

Zou je eens een foto van het blok en de carbu’s kunnen posten? Dan kunnen we iets gerichter advies geven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 27 augustus 2009 07:23 PM
  [ # 8 ]
jamooga schreef:

Dus voor de bougies kan ik gewoon een sleutel 21 scoren is geen apart citroen gereedschap dan? Heb er zelf 1 die vanwege een soort pen in het blok er niet overheen past.

Een 21 pijpsleutel voldoet ook. Sommige bougiesleutels zijn te klein om goed over het verlengpijpje op de bougie te passen.

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 28 augustus 2009 12:44 AM
  [ # 9 ]

Hoe zit dat nou met de bougies in een GTI blok? ik wil mijn bougies ook vervangen, inc die kunstof insulators, maar er zit een metalen pen van een cm of tien in de Bougie als een soort verlengstuk.. moet ik die pen er gewoon uit trekken, of is dat precies niet de bedoeling?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 augustus 2009 12:49 AM
  [ # 10 ]

Die pen zit met een stukje schroefdraad in de bougie. Die kan je er dus gewoon met een tang ofzo uitdraaien en dan met een hele diepe dop die bougie bevrijden.

Profiel  
 
yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 859
Geregistreerd: 30-10-2004

- CX 2400 GTI
Gepost: 28 augustus 2009 12:57 AM
  [ # 11 ]

aaarhh!!! Dank je! Dat lucht op! Zat er al zo lang naar te kijken smile
groet

Yke

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 augustus 2009 12:58 AM
  [ # 12 ]

Waarom zou je? Je koopt een diepe bougiesleutel ( pijp 21) van minimaal 11 cm en je draait de bougie er met verlenger en al uit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 28 augustus 2009 01:18 AM
  [ # 13 ]

Kan ook.

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 28 augustus 2009 02:05 AM
  [ # 14 ]

ok dubbelop is ook niet de bedoeling.

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
jamooga
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 116
Geregistreerd: 21-10-2008

Gepost: 28 augustus 2009 02:05 AM
  [ # 15 ]

Even kijken of ik de linkjes kan kopieren. De auto is al bekend op het forum. Was vroeger van sneeuwwitje.

Das het blok. Heb vandaag het electrisch circuit nagelopen, behalve bougies dan, maar tot aan de bougies toe gaat alles nog goed.

Morgen maar even een sleutel halen….


Gr Wiebe

auto cv, vw kever 1600 x2, r19, volvo 480 x3, cx 2500D, cx 2400 pallas, Bx 1.4 TE, Bx 1,6 TGI Break, 2x xantia, c3

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook