De DS 21 Proto van Philippe Wambergue


De DS 21 Proto van Philippe Wambergue

Bij de Rallye Terre de Lozère spreekt Kees “Visa GTI 115” met een van de grootste Citroën-rallycoureurs aller tijden: Philippe Wambergue. Zijn nieuwe DS 21 is een 200 pk sterk monster, maar winnen lukt nog niet. Kernwoord: hitte. Zoek mee naar de oplossing!

Voor Philippe Wambergue (1948) is één ding belangrijk: het winnen van de de Rallye du Maroc, vóór alle Porsches, met een Citroën DS. Het laat hem niet los, zelfs niet op zijn 68e. Philippe is een geweldig leuke, toegankelijke man, die alle tijd voor je neemt, ook al kom je zoals ik niet uit Frankrijk. Het is natuurlijk ook niet de eerste keer dat we elkaar ontmoeten. Ook nu weer heeft hij hele verhalen; er komt geen eind aan. Een acteur zou veel van hem kunnen leren.

Ik volg Philippe al heel veel jaren. Hij heeft een enorme staat van dienst in de autosport. Citroën is en blijft zijn merk; hij heeft er vele successen mee behaald. Dakar winnen ging natuurlijk ook niet vanzelf.

In 2015 strandt de missie in Marokko: de DS 21 brandt tot de grond toe af. Verschrikkelijke foto’s laat hij me zien. Jammer, het was de snelste en lichtste (950 kg) Citroën DS 21 tot nog toe gebouwd. De DS wordt mee terug genomen en tot een blok metaal samengeperst. Zo wordt hij nu met een glazen blad erop als tafel gebruikt. In 2016 staat Philippe op een goede plaats in het tussenklassement, maar zijn missie mislukt weer.

Daarna gaat hij zelf aan de slag met andere mensen om zich heen. Ze creëren wederom een Citroën DS 21 Proto. De koets wordt helemaal doorgelast en de rolkooi versterkt het geheel. Belangrijke punten worden aangepast en verbeterd. Echt alles van de body wordt weer in polyester uitgevoerd. Zelfs het dak wordt vervangen door een dunner exemplaar van polyester. Hij ziet er van buiten vrij normaal uit, maar dat wordt anders wanneer de motorkap opengaat. Uitgaande van een normaal motorblok is werkelijk alles aangepast. Ik vind dit prachtig, hoewel het natuurlijk niet veel meer met een Citroën DS 21 te maken heeft.

De motorbouwer is ook aanwezig en verzekert me dat er 200 pk voorhanden zijn. Als je de foto’s van het motorblok ziet, zou je ze zo boven je bed willen hangen. Ik krijg de hele bouwgeschiedenis op foto’s te zien. Inwendig is er niets meer origineel: heel korte zuigers, vederlichte drijfstangen, een gebalanceerde krukas, een afgedraaid vliegwiel, een speciale koppeling. Ook de nokkenas heeft zijn behandeling gehad. De cilinderkop vind ik een kunstwerk op zich: grote kleppen, speciale klepveren, “ietsjes” van de kop afgehaald, grotere poorten, het prachtige spaghetti-uitlaatspruitstuk dat een eigen ruimte heeft naast en achter de motor om de hitte hiervan af te voeren. Ook de twee rechtopstaande dubbele Weber-carburateurs zien er schitterend uit. De radiateur die normaal voor de motor staat, is in de keienvanger en bumper aangebracht met twee elektrische ventilatoren. De koelbuizen lopen over de versnellingsbak heen naar het motorblok, ook dat is heel mooi gemaakt. De hitte onder de kap wordt afgevoerd via roosters boven in de voorschermen zoals in de DS 19 van 1961. Een speciaal LHM-reservoir staat op de plek van de kachelmotor. Zo blijft de hele voorzijde leeg en is de afvoer van hitte ideaal.

Toch komt het woord hitte steeds terug. Het is het grootste en nauwelijks op te lossen probleem aan deze Citroën DS 21 Proto. Deze Citroën strandt elke keer na ongeveer 10 wedstrijdkilometers. Dan is alles zo heet dat de remmen het begeven. Niet zomaar begeven van hij remt niet meer, nee, alles is echt gesmolten en de remolie sproeit in de rondte. Jawel, in de buurt van het hete uitlaatspruitstuk. Ook de uitval in de Rallye Du Maroc 2016 kwam door dit probleem. Er was zelfs weer een brandje in aantocht.

“Nou,” zou je zeggen, “laten we de remmen eens aanpassen, zodat de hitte achterwege blijft.” Ze hebben er werkelijk alles aan gedaan om dat te bereiken. Er zijn nu speciaal aangepaste geventileerde schijven van een CX gebruikt, omdat die groter zijn. Die zien er zeer professioneel uit en remmen uitstekend, maar de ramp is dat ze aan de bak gemonteerd zitten. Daar heb je hem weer: hitte!

Philippe Wambergue laat ons meedenken om dit probleem op te lossen. Iedereen heeft er natuurlijk zijn mening over. Je zou kunnen proberen die hitte niet te veroorzaken, beter af te voeren of meer koeling aan te voeren. Die remmen zitten nu eenmaal aan de bak, daar kan je niet omheen. Hij zegt: “Vooruit, die Hollander dan maar!” Ik kom met roosters aan de zijkanten van de voorschermen, louvres voor in de motorkap, dikkere remleidingen. Jawel, dat vindt hij een goede. Die piepkleine, dunne leidinkjes zijn natuurlijk niets voor rallyrijden op dit niveau en raken veel te snel oververhit. Een luchtbuis vanuit de keienvanger rechtstreeks naar de remklauw is ook nog mogelijk.

Verder doet deze DS het geweldig. Aan de motor en de daarop afgestemde bak zal het niet liggen. Aan de wegligging helemaal niet. De achterste hoogteregelaar zit in de kofferbak, zodat hij makkelijk bij te stellen is. De achterste bollen staan vrij hard afgeveerd in verband met de sprongen die hij soms maakt en de snelheid waarmee hij bochten neemt. Hij kan de DS 21 hierdoor laten glijden en zo is hij vele Porsches te snel af en moet het mogelijk zijn om de Rallye du Maroc een keer te winnen.

De DS 19 met zijn aangepaste Traks-blok was natuurlijk een slome auto, maar wel met bijzondere vering, besturing en beremming. Met de DS 21 kwam er pas wat leven in de brouwerij. Toch hield de snelheid niet over en de remmerij was prima in orde. De Proto is echter veel sneller dan de standaarduitvoering en er wordt van begin tot eind plankgas mee gereden, met alle gevolgen van dien.

Veel mensen zullen zich over het remprobleem buigen. Ook LHS Racing van Vincent en Michel uit Gruissan gaat aan het werk, net als de mensen van Wambergue Historique Compétition zelf natuurlijk. Ik ben ervan overtuigd: ze vinden een oplossing. Het is ook nog geen juni 2017: dan staat de Rallye du Maroc weer op het programma. Je kunt de voortgang volgen op de Facebook-pagina van Wambergue Historique Compétition en natuurlijk kun je in dit forumtopic reageren.

tekst en foto’s: Visa GTI 115

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook