Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
CX?en boven de Poolcirkel
Ze zijn er; 17 CXen uit alle windstreken. Niet alleen uit Nederland en de buurlanden, maar zelfs uit Australië en Rusland. Ver boven de Poolcirkel komen ze bijeen om samen naar Parijs te rijden. Net als in 1974 moeten het comfort en de betrouwbaarheid van de CX bevestigd worden. Of dat gaat lukken?
Op 26 augustus 1974 waren de laatste Europese autojournalisten uit Gällivare uitgezwaaid, nadat ze daar de nieuwe Citroën CX getest hadden. Op die dag verviel het embargo en verschenen de eerste officiële fotos en testverslagen in de pers. Op diezelfde dag begonnen de CXen aan hun reis naar Parijs, aan de Raid Arctique. Vandaag, 26 augustus 2014, is een internationale groep van 17 CXen met bestuurders en passagiers aan de Raid Arctique 2014 begonnen.
Nu rijden we over veel betere wegen dan in 1974. Daardoor kunnen we het ons veroorloven om de Raid te beginnen met een proloog boven de Poolcirkel, in de mijnstad Kiruna. We ontmoeten elkaar bij het gemeentehuis, waar we een interessante presentatie krijgen over de verplaatsing van het stadscentrum. Die is nodig, omdat de grond onder het centrum instabiel wordt door mijnbouwactiviteiten op meer dan duizend meter daaronder. We bezoeken ook de ijzerertsmijn zelf. Het bezoekerscentrum bevindt zich op vijfhonderd meter diepte onder de oorspronkelijke, maar nu afgegraven, top van de berg. Autoliefhebbers moeten dat wel mooi vinden, zoveel techniek en transportmiddelen worden er getoond.
Weer bovengronds, gaan we terug naar de CXen om de 130 kilometer lange reis naar Gällivare te beginnen. De een komt wat sneller weg dan de ander, want de Wegenwacht-bus van de ANWB blijkt er niet voor niets bij te zijn. Wegenwachters Henk Fikse en Yuri Colman kunnen direct aan de slag met lekke LHM-pompen, uitlaatpakkingen, dieselpompen en meer van dat soort werk. Blijkbaar is het intensieve gebruik van de laatste dagen deze autos die het normaliter veel rustiger aandoen toch niet zo goed bekomen. Hopelijk zijn de kinderziektes er nu uit en halen we allemaal Parijs.
In Gällivare verblijven we in het wintersportcentrum Björnfällan op de berg Dundret, waar in 1974 de autojournalisten ook ondergebracht waren. Gelukkig is er sindsdien wel gemoderniseerd. Morgen wagen we ons weer beneden de Poolcirkel en gaat de reis naar Parijs echt beginnen. Natuurlijk lees je er alles over op Citroën-Forum.nl en wel hier.
tekst en fotos: RensKorevaar