De CX Lounge op tournee door sneeuw en ijs


De CX Lounge op tournee door sneeuw en ijs

Ieder die dit leest, is een Citroën-liefhebber, dus op autobeurzen zullen we allen de stands van Citroën-clubs met speciale aandacht bekijken. Denken we er ook weleens over na wat er zoal bij komt kijken om een clubstand in te richten? La Léo geeft ons een uniek kijkje achter de schermen. Zij laat ons niet alleen zien hoeveel werk het vergt om een goede presentatie af te leveren, maar vooral ook hoeveel voldoening het biedt om binnen een Citroën-club actief te zijn.

Misschien hadden we tijdens onze brainstormsessies eind 2007 onbewust wel de Parade of Progress in ons hoofd: de grote rondreizende publiciteitskaravaan van General Motors die daarmee in de jaren ‘40, ‘50 en ‘60 hun innovatieve en revolutionaire producten aan het grote publiek toonde. Oké, een dergelijk spektakel was wellicht wat te hoog gegrepen voor een eenvoudige autoclub, maar een soort mini-Motorama, dat moest toch mogelijk zijn? Een smaakvolle, opvallende manier om de mensen op beurzen en evenementen kennis te laten maken met de CX. Het doel van de PR-Commissie van de Citroën CX Club Nederland is immers om meer mensen de CX te laten (her)ontdekken, ze enthousiast maken er eentje aan te schaffen, maar er tegelijk voor te zorgen dat ze goed geïnformeerd en voorbereid zijn op het bezit en onderhoud ervan.

Zaterdag 4 februari 2012. In een comfortabel verwarmde hal van het Autotron kijken we tevreden om ons heen en constateren vergenoegd dat we de afgelopen vier jaar zeker niet stil hebben gezeten. Het door ons ontwikkelde ‘CX-Motorama’ is inmiddels op vele fronten geslaagd, al zeggen we het dan zelf. Achteloze beursbezoekers, moe van het slenteren langs eindeloze rijen Benzen, boekenstalletjes en gereedschapverkopers, kunnen rekenen op een gastvrij onthaal in vorstelijk zittende meubels, vervaardigd uit heuse CX-banken, om te midden van zorgvuldig geselecteerde showroomwaardige CX’en te genieten van een kopje koffie of een glaasje wijn. Ondertussen worden ze op subtiele wijze door ons gewezen op het sierlijke lijnenspel, de vernuftige techniek en vele andere positieve aspecten van de CX en vooral van het rijden daarmee.

Ja, de CX Lounge, zoals wij onze roadshow in de wandelgangen noemen, dient haar doel uitstekend. We hebben vrijwel alles zelf bedacht en gemaakt en er telkens wat elementen aan toegevoegd. De meest recente verfraaiing is een schitterend helderblauw tapijt, exact in de kleur van het clublogo. Strak als een biljartlaken door ons gelegd, meet het liefst 8 bij 15 meter, zodat er 3 auto’s plus een fijne ruime CX-zithoek met gemak op passen. Bovendien hebben we sinds kort tevens de beschikking over vier fraaie ‘roll-up-banners’, voorzien van pakkend CX-beeldmateriaal, waardoor onze stand al van verre goed herkenbaar is.

Helaas vallen de bezoekersaantallen dit weekend nogal tegen. Dit heeft natuurlijk te maken met de winterse omstandigheden. Mensen gaan vandaag misschien liever schaatsen of wandelen door het sneeuwlandschap, vermoeden we. Ons heeft de sneeuw overigens uitsluitend klamme handen, hoofdpijn en last bezorgd. Op vrijdag 3 februari, wanneer we met een volgeladen tienkuubs bus koers zetten naar Rosmalen, vallen de eerste vlokken. We moeten dan ons Zweedse SMV-caravannetje uit 1970 nog achter mijn CX 20 Pallas haken. Dat belooft wat. Maar ja, de Pallas heeft een trekhaak en de SMV moet present zijn op de aanpalende stand, waar de Dutch SMV Friends de bezoekers zullen verleiden tot een kijkje in deze leuke ‘eitjes’. Het plan was in oktober eigenlijk de Pallas in de winterstalling te zetten en de ver afgesleten zomerbanden in april of mei te vervangen door nieuwe. Nu echter moet ze ermee door de verse sneeuw ploegen met een caravan aan de haak! Niet echt een lekkere rit, maar door beheerst te rijden en goed te anticiperen komen we heelhuids aan.

Daar staan we voor de uitdaging om de plaats waar het maagdelijke tapijt moet worden uitgerold niet te vervuilen met smeltwater vermengd met modder. Iets dat slechts ten dele lukt. Eindeloos staan we te dweilen (met slechts n gevonden handdoek) en te vegen met een eveneens ter plekke gevonden bezem en een minuscuul raamwissertje, voordat we uiteindelijk ons blauwe vloertje durven afrollen. Ook de auto’s bezorgen ons massa’s extra werk. We laten ze strategisch uitlekken op een (nog) lege plek in de hal, om ze daarna zo goed als mogelijk af te zemen, waarbij de zeem uiteraard schittert door afwezigheid. Tot overmaat van ramp blijkt de vooraf geregelde CX Prestige ineens niet te kunnen komen, omdat haar eigenaar onmogelijk wegkomt uit de besneeuwde contreien rond zijn garage. Totaal begrijpelijk, maar wel een tegenvaller, want liefst tonen we alle carrosserievormen aan het publiek. Zo hebben we dit keer een GTi Turbo 2 en een Série 2 Break, maar helaas dus geen Prestige. En het mag zeker niet zo zijn dat er nu zelfs geen enkele CX met stalen bumpers aanwezig is!

“Goed, dan zit er niets anders op: we nemen jouw CX.” Ik kijk verwonderd op en daarna achterom en zie de druipende, bemodderde Pallas treurig in een hoekje staan. Ach, mijn dapper trekpaard, dat weer & wind trotseerde om haar plicht te vervullen. Mag ze dan eindelijk eens in de spotlights staan? Ondanks haar ietwat verbleekte laklaag op dak en motorkap, waardoor ze voorheen telkenmale resoluut werd afgewezen als showmodel. Haastig doch grondig wordt ze door drie man schoongemaakt en geprepareerd. Geen vlekje mag nog te zien zijn, want het kritische publiek ziet álles! En o wee als er modder op ons biljartlaken terecht komt!

Ik houd mij ondertussen bezig met het in elkaar zetten van de vitrines, waarin we straks schaalmodellen, brochures, typeplaatjes en enkele andere karakteristieke onderdelen van de CX zullen presenteren. Daarna slepen we het loodzware, levensechte showmodel van de voorwielophanging op z’n plek. Dit educatieve onderdeel toont duidelijk aan hoe geavanceerd het veersysteem en de wielophanging is en verklaart voor een groot deel waarom de CX zo’n comfortabele auto is. Lichtelijk in paniek bedenk ik mij ineens dat ik de vooraf geprogrammeerde lichtkrant nog moet wijzigen, aangezien er geen Prestige te zien zal zijn, maar de langsrollende teksten hier wel naar verwijzen. Gepriegel op een laptop dus. Een rotwerkje, zeker als je het ter plekke onder tijdsdruk moet doen terwijl je om de haverklap wordt afgeleid door allerlei vragen en bijgeluiden. Deze lichtkranten zitten trouwens vernuftig weggewerkt in het karakteristieke tellerblok van de CX, de zogenoemde ‘lunule’, waarvan we er twee op een RVS paal hebben geplaatst met een stuurwiel als voetstuk. Een gegarandeerde aandachttrekker, want de mensen lopen er altijd gebiologeerd naartoe. Oh bijna vergeten, de snoeren moeten nog worden afgeplakt met ducttape, zodat er straks niemand over zal struikelen.

Na een slopende middag wordt onze inzet de volgende twee dagen beloond. Gezelligheid maak je immers zelf en ondanks de magere bezoekersaantallen mogen we dat weekend twee nieuwe leden verwelkomen en ontmoeten we diverse clubleden en forumlid guznax, die we tot in de kleinste details adviseren over de aanschaf van een CX en het onderhoud ervan. Mijn Pallas heeft uitdagend haar kap geopend, zodat de grondig gereviseerde (en haastig opgepoetste) techniek goed zichtbaar is. Dat mag immers gezien worden! Het heeft effect: vrijwel iedereen werpt nieuwsgierig een blik, wat ons een handige insteek geeft om een praatje te beginnen. Bovendien valt de verschoten lak nu vrijwel niet op. “Wat een mooie gouden kleur, echt het mooiste type, met die chromen bumpers” en: “Zo eentje had onze buurman vroeger ook, wat een fijne wagens waren dat!”, zijn veel gehoorde uitspraken. De Break wordt geroemd om zijn immense afmetingen en als we op de zondag ook het motorblok van de Turbo 2 onthullen, zien we diverse mannetjes vol ontzag kijken naar de wirwar van slangen en buizen in het bomvolle vooronder. “Van 0 naar 100 in 7,8 seconden? Is het werkelijk juffrouw? Dat had ik niet verwacht.” Ja, zelfs verstokte Benz-adepten vinden onze Lounge wel aantrekkelijk en zijn hoogst verbaasd als ze zomaar koffie met stroopwafels krijgen aangeboden. “Eigenlijk zijn het tóch wel mooie karren!”, zegt er eentje en het zou ons dan ook totaal niet verbazen als die volgend jaar doodleuk in een CX komt aanzweven.

CX- en andere Citroën-liefhebbers hoeven niet tot volgend jaar te wachten: zij kunnen direct naar dit topic zweven om de virtuele stand van de Citroën CX Club Nederland in Rosmalen te bezoeken. Helaas smaken de virtuele stroopwafels niet helemaal zo goed als de echte…

tekst: La Léo, foto: cxfanatic, redactie: RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook