De Pressé-Wegenwacht: snel, kundig en motiverend


De Pressé-Wegenwacht: snel, kundig en motiverend

Le Citron Pressé 2012 is ten einde: de equipes zijn op de finishlocatie binnengehaald, de dankwoorden gesproken en de prijzen uitgereikt. Iedere equipe heeft met de eigen auto de finish weten te halen, dankzij goede voorbereidingen en dankzij snelle en deskundige hulp. De Pressé-Wegenwachters zijn van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat actief geweest. Hoe doen zij dat toch en welke tips hebben zij voor 2013?

Le Citron Pressé 2012 is ten einde. Op zaterdagavond 19 mei zijn alle equipes bij Abdij Rolduc feestelijk binnengehaald en zijn prijzen uitgereikt voor allerlei prestaties. Niet alleen is de beroemde barokke wisselbeker van Duba & Duba naar Jos Ooijen en Michel Coenen gegaan, maar ook citroenpersen van Philippe Starck en Citrobags in allerlei soorten en maten hebben nieuwe eigenaren gevonden.

Alle equipes hebben met hun eigen auto’s de eindstreep gehaald. Dat zal voor een deel te danken zijn aan de goede voorbereidingen van die equipes zelf en voor een ander deel aan de goede zorgen van het grote organisatieteam. Binnen dit organisatieteam nemen Henk Fikse en Yuri Colman een bijzondere plaats in. Met hun Wegenwacht-Eend zijn zij voortdurend onderweg geweest om de equipes in moeilijkheden met deskundig advies en gouden handjes te ondersteunen. Ze wachten ’s ochtends tot iedereen gestart is, houden tijdens de middagpauze technisch spreekuur, helpen nog na het diner zowel de zelfsleutelaars als de technofoben en zijn ook onderweg overal waar dat nodig is. Hoe doen zij dat toch?

Henk en Yuri zijn onderweg in een AK350 uit 1970, een originele Wegenwacht-Eend die de ANWB behouden heeft toen een heel leger Eendjes met pensioen is gestuurd. Deze is zorgvuldig gerestaureerd en wordt ingezet voor tentoonstellingen, jubilea en oldtimerritten. Henk is de gelukkige beheerder van dit mooie exemplaar. Hij is er terecht trots op dat hij dit erfgoed van zijn werkgever niet alleen mag vertroetelen, maar ook actief gebruiken. De wagen rijdt rond met zijn historische uitrusting aan gereedschap en onderdelen, die voor Le Citron Pressé 2012 is aangevuld met Citroën-specifiek materiaal. Van der Laan heeft zaken voor de DS ter beschikking gesteld, Hydraulique voor de CX, Eendimport voor de A-types en Yuri voor de SM.

Al dit materiaal en de technische kennis van Henk en Yuri zijn ingezet om schakelstangen van een Visa te repareren, blikschade aan een DS provisorisch te herstellen, dynamo’s van een Traction en een 2CV Radar aan de praat te houden, een SM-band te repareren en om andere 2CV’s die problemen hadden met de ruitenwissermotor, de remmen of de ontsteking te depanneren. De meeste probleemauto’s hebben kort voor de Pressé uitgebreid onderhoud gehad en krijgen toch pech. Henk en Yuri menen dat deelnemers hun garage nog duidelijker zouden moeten uitleggen wat Le Citron Pressé inhoudt en wat er tijdens deze rally van de auto’s gevergd wordt.

Natuurlijk hebben Henk en Yuri nog meer goede raad. Deelnemers zouden zelf veel meer onderdelen moeten meenemen, want de Wegenwachteend zit weliswaar opmerkelijk vol, maar kan niet alles meeslepen. Deelnemers zouden in groeps- of in clubverband gezamenlijk voor een goede uitrusting kunnen zorgen, zodat de kosten per deelnemer en het volume per auto acceptabel blijven. Ook de Europa-dekking van de Wegenwacht bevelen onze Pressé-Wegenwachters van harte aan. Ze helpen alle deelnemers, ANWB-lid of niet, maar als er autotransport of vervangend vervoer moet komen, dan zouden het lidmaatschap en de juiste dekking wel degelijk belangrijk zijn.

Of ze er volgend jaar weer bij zijn? “Als het aan ons ligt wel”, roepen Henk en Yuri eenstemmig. Ze maken heel lange dagen, maar beleven ook veel plezier. De blijdschap van de equipes na verholpen pech, de verwondering van de deelnemers over de bijzondere wegligging en de bochtensnelheid, en de positieve reacties van omstanders en andere weggebruikers motiveren hen om door te gaan. Dit jaar hebben ze iedereen op de weg weten te houden, dus we hopen dat hen dat volgend jaar weer lukt. En het jaar daarop ook…

Natuurlijk kun je ook op dit artikel weer reageren. Surf daarvoor naar het topic over Le Citron Pressé 2012.

tekst: RensKorevaar, foto: XMTurboCT

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook