Het woord aan Gies Aalberts over Le Citron Pressé 2012


Het woord aan Gies Aalberts over Le Citron Pressé 2012

Le Citron Pressé is in 2011 voor het eerst sinds 2002 weer verreden, hetgeen tot groot enthousiasme in de Citroën-gemeenschap en op het Citroën-forum leidde. Daarom hoeft het niemand te verbazen dat de inschrijvingen voor de editie 2012 snel omhoogschoten. Nu blijkt dat de editie 2012 met meerdere belangrijke vernieuwingen komt, zullen ook de laatste nog beschikbare startnummers wel snel vergeven worden.

2011
We hebben er al in een eerder voorpagina-artikel over bericht: na jarenlange stilte werd in 2011 opnieuw de meerdaagse Citroën-rally Le Citron Pressé gereden. Het enthousiasme onder de Citroën-liefhebbers was groot en ook op het forum werd er met vuur over voorbeschouwd en nagepraat. Le Citron Pressé 2011 begon en eindigde bij abdij Rolduc te Kerkrade. De proloog op 1 juni voerde door de Ardennen, de eerste etappe op 2 juni ging door Lotharingen en de Elzas. De tweede etappe was terecht aangekondigd als de koninginnerit en voerde over veel Vogezenpassen. De derde en laatste etappe op 4 juni leidde tot de Luxemburgs-Belgische grens, waarna via een geneutraliseerde route teruggereden werd naar Kerkrade. Daar wachtte een afsluitend diner en de prijsuitreiking. Velen stelden het afscheid zo lang mogelijk uit, maar onvermijdelijk kwam er toch een einde aan deze fantastische dagen. De meest gehoorde afscheidsgroet was: “Tot volgend jaar!”

2012
Op 1 september 2011 werd de inschrijving voor Le Citron Pressé 2012 geopend. De 70 geplande startnummers waren snel geboekt, waarna het maximaal aantal equipes naar 80 is verhoogd. Onder de inschrijvers zijn veel ouddeelnemers, maar ook beginners die door de aandacht voor de editie 2011 enthousiast zijn gemaakt. Onder “Laatste nieuws” wordt op de site van Le Citron Pressé af en toe wat losgelaten over de route van dit jaar: genoeg om interesse te wekken, maar onvoldoende om onze journalistieke nieuwsgierigheid te bevredigen. Daarom heeft de redactie bij Gies Aalberts, de voorzitter van de Stichting Pressé, aan de bel getrokken en geprobeerd hem zo veel mogelijk nieuws te ontfutselen.

Wat goed is, blijft
Onze kernvraag aan Gies is: “Wat blijft en wat verandert?” Over wat blijft, aarzelt hij geen moment: “Wat blijft is vooral het gezelschap van Citroën-liefhebbers, een vriendenclub waarin de wil om te winnen zeker zijn plaats heeft, maar waarin het altijd sportief toegaat.” Gies wil Le Citron Pressé laagdrempelig en vriendelijk houden en ver weg blijven van het snobisme dat om sommige andere rally’s hangt. Deze doelstellingen veranderen niet, de uitwerking ervan wel. In meerdere opzichten beloont de route van 2012 goed rijden meer en snel rijden minder dan de route van 2011. Anders dan in 2011 brengt het rijden met een V6 of met een turbo in 2012 geen wezenlijk voordeel ten opzichte van de tweecylindermotoren in de A-types.

Lussen rond Lille
De proloog van Le Citron Pressé 2012 voert vanuit de regio Breda eenvoudig aan Antwerpen voorbij, waarna de deelnemers op kleine wegen tot in Lille/Rijssel hun rallytechniek weer kunnen opfrissen. Ook na etappe 1 en etappe 2 keert de Pressé-karavaan terug in Lille. Er worden lussen van ongeveer 400 kilometer gereden, die meerdere voordelen met zich meebrengen. De gelijkwaardige afstand zorgt ervoor dat de aankomsttijd gemakkelijker voorzien kan worden en er ’s avonds meer tijd blijft voor onderlinge gesprekken en ontspanning. Dankzij deze lussen kunnen deelnemers hun bagage in het hotel laten, hetgeen equipes met minder motorvermogen helpt. En mocht er onderweg op zo’n lus iets gebeuren, dan weet je dat het hotel nooit verder dan 200 km weg is.

De Hel van het Noorden
Niet alleen het lussen rijden is nieuw voor de editie 2012, ook het landschap waarin de rally verreden wordt is anders. Luisterend naar de commentaren van deelnemers, is de organisatie opgevallen dat de Vogezen-etappe weliswaar spectaculair was vanwege het landschap en vermoeiend vanwege de afstand, maar toch te gemakkelijk! Gies: “Als je eenmaal wist dat je de juiste pasweg te pakken had, kon je 15 km klimmen en vervolgens 15 km dalen zonder je druk te hoeven maken om de route. Reed je ook nog eens in een auto met een flink motorvermogen, dan had je het helemaal gemakkelijk.” Daarom voert de route van 2012 door minder bergachtig gebied, waar het rallyrijden echter spannender is. De wegen zijn er niet alleen smaller, maar vooral korter, zodat er meer van de navigator verlangd wordt. Natuurlijk kan Gies niet vertellen hoe de route precies verloopt. Wel wil hij kwijt dat er een dag richting kust gereden wordt, tot een punt waarvandaan we Engeland kunnen zien liggen, en een dag naar het oosten. Wielerliefhebbers zullen nu aan ‘de Hel van het Noorden’ denken, aan Paris-Roubaix. Bij die legendarische naam zullen ook niet-wielrenners beelden voor zich zien van kleine landweggetjes met uitdagend wegdek, grote stofwolken bij mooi weer en diepe modderpoelen bij regen. Dat belooft wat!

Kerkrade
De laatste dag voert van Lille naar Kerkrade; nog een teken dat de organisatie naar de deelnemers luistert. Rolduc is heel goed bevallen als eindpunt. De abdijgebouwen en -tuinen vormen een mooi decor om alle deelnemende auto’s nog eens bij elkaar te zien. De dinerzaal is ook prima geschikt om nog een keer met elkaar de avonturen van de voorgaande dagen door te spreken. Nieuw is dat de laatste proef niet ergens in een weiland eindigt, maar werkelijk in Kerkrade, zodat ook deze dag als een volledige rallydag geldt. Daarom lijkt een extra .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) een veilig idee.

Inschrijven en betalen
Er is nog iets dat in 2012 gelijkblijft aan 2011: de prijs van 1.250 euro per equipe. Natuurlijk zijn er de kosten voor maaltijden en overnachtingen van deelnemers en officials, maar ook de voorbereidingskosten. Op een eerste verkenning volgt een tweede, dan wordt de route uitgezet, vervolgens wordt beoordeeld waar welke navigatietechnieken ingezet gaan worden, de plaatsing van controlebordjes wordt vastgelegd, vergunningen betaald, enz., enz. Veel van dit werk is al verzet en veel van deze kosten zijn al gemaakt, dus is vroege betaling voor de organisatie belangrijk en is de bovengenoemde prijs nog maar tot 15 januari geldig. Deelnemers: maak even een aantekening in je agenda of - nog beter - betaal nu direct. Niet-deelnemers: denk er nog eens over na, maar wacht niet te lang, want er zijn nog slechts enkele plaatsen vrij! Zowel deelnemers als niet-deelnemers kunnen hier op het forum delen in de voorpret, dat kost helemaal niets.

RensKorevaar

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook