Citroen nieuws per model
- Citroen (Grand) C4 Picasso (16)
- Citroen 2CV (38)
- Citroen Adverteerders (2)
- Citroen Ami (7)
- Citroen Autosport (27)
- Citroen AX (7)
- Citroen Axel (4)
- Citroen Berlingo (11)
- Citroen Bevriende organisaties (3)
- Citroen BX (10)
- Citroen C-Elysée (2)
- Citroen C-Zero (9)
- Citroen C1 (5)
- Citroen C2 (3)
- Citroen C3 (18)
- Citroen C3 Picasso (5)
- Citroen C3 Pluriel (6)
- Citroen C35 (2)
- Citroen C4 (1928-1932) (1)
- Citroen C4 (2004-heden) (33)
- Citroen C5 (21)
- Citroen C6 (1928-1932) (3)
- Citroen C6 (2005-2012) (8)
- Citroen Citroën-organisatie (1)
- Citroen Concept Cars (32)
- Citroen CX (31)
- Citroen DS 3 (35)
- Citroen DS 4 (11)
- Citroen DS 5 (14)
- Citroen DS 7 (4)
- Citroen DS-nieuws (5)
- Citroen Dyane (2)
- Citroen Evasion (2)
- Citroen Evenementen (351)
- Citroen Forum (58)
- Citroen Garages (14)
- Citroen GS/GSA (10)
- Citroen HY (2)
- Citroen ID/DS (40)
- Citroen Jumper (2)
- Citroen Jumpy (16)
- Citroen Nederlandse clubs (1)
- Citroen Overig (271)
- Citroen Panhard (2)
- Citroen Saxo (1)
- Citroen SM (16)
- Citroen Traction Avant (14)
- Citroen Visa (8)
- Citroen Xantia (6)
- Citroen XM (11)
- Citroen Xsara (2)
- Citroen Xsara Picasso (1)
Youngtimer Event 2016
Zondag 22 mei 2016 zal de geschiedenis in gaan als een ware natuurramp, zo wil buienradar.nl ons laten geloven. Het scherm kleurt zo rood dat het lijkt alsof je op de Wallen loopt! De reis gaat echter niet naar Amsterdam, maar naar Boxtel, naar het jaarlijkse Youngtimer Event.
Het is de tweede keer dat het Youngtimer Event in Boxtel plaatsvindt en voor mij is het daar de eerste keer. In vergelijking met het terrein van de oude DRU-fabriek in Ulft is dat van Classic Park in Boxtel luxueus en helemaal gericht op klassiekers en natuurlijk op youngtimers.
Ondanks de slechte weersverwachting komen er aardig wat youngtimers naar dit evenement toe. Hoewel, sommigen wagen de gok niet en gaan met een saaie doorsnee leaseauto. Degenen die wel hun youngtimer uit de schuur halen, dagen de weergoden uit. Zo hoort het!
Gelukkig wordt de moderne meuk, zoals ik die nieuwe autos noem, netjes gescheiden van de youngtimers. Ook al werd de oer-Panda nog na 2000 gemaakt, vind ik persoonlijk dat hij bij de youngtimers hoort. Toch wordt deze helaas bij de moderne meuk gezet. Daar staat ook een prachtige Peugeot 405 tussen, dus de vrijwilliger die de autos moest scheiden, zou beter eens bij de opticien langsgaan.
Toch sta ik ervan te kijken dat sommige modellen ook al de grens van 15 jaar en ouder gepasseerd zijn. Ik noem bijvoorbeeld de Saab 9-3, BMW 3 E46, Audi A4 B5/B6 en Citroën Saxo. Dat zijn autos waarvan ik nog weet dat ze nieuw uitkwamen. Als je aan die momenten denkt, realiseer je je dat je oud wordt.
Op het terrein zelf staat een mooie mix van youngtimers. Een korte opsomming: een bekende XM TCT met bodykit, een Peugeot 205 in besteluitvoering, dus met achterdeuren van een C15 (altijd handig om onderdelen te shoppen bij de concurrent), een Fiat Ritmo station die de roestduivel is ontsprongen, diverse Peugeots 205 GTI en natuurlijk mijn zwakte: diverse Volkswagens Golf GTI.
Er staan ook aparte modellen die je niet zo vaak ziet of zelfs niet wilt zien! Wat dacht je van een Fiat 127 Albarth, Autobianchis, een Lancia Delta Integrale, een Dacia 1300 alias Renault 12, een Austin 1800, een Chevrolet El Camino SS en een Alfa Romeo GTV6? Ik ken iemand met zon GTV6 die deze al voor de tweede keer aan het restaureren is. Dat is nog eens top plaatwerk, zou ik zeggen!
Nu vraag je je misschien af wat ik bedoelde met autos die je niet wilt zien? Iedereen mag natuurlijk zijn eigen smaak hebben voor de looks van zijn auto, maar mij gaat het iets te ver om een Mercedes-Benz SL Cabrio in chroom te wrappen en van een nummerbord met het woord Porno te voorzien. Dan ben je zelfs blij dat het weer slecht is, zodat je niet hinderlijk verblind wordt door “dat ding”.
Ondanks het slechte weer vind ik het een gezellige dag, ook al is de drukte wat minder (goh, hoe zou dat komen?) en de entree in combinatie met een VIP-parkeerplaats wat prijzig. De livemuziek zou het nét niet zijn; te modern om de sfeer van de jaren 70, 80 en 90 op te roepen. Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind de livemuziek mooi om te horen en de zangeres in kwestie mooi om te zien, maar dat terzijde. Via de jukebox kun je zelf muziek uitkiezen, waaronder carnavalsmuziek. Dat heb ik toch maar gelaten, want het schijnt dat niet iedereen er even verzot op is.
Net als bij alles wat voor youngtimers georganiseerd wordt, speelt ook hier de discussie wat een youngtimer is en wat een klassieker. Tja, ik denk dat je daar uren over kunt discussiëren, maar ik hou het bij een citaat van Arjan Verkade waar ik het helemaal mee eens ben: Ik ga er altijd maar vanuit dat iets een oldtimer is vanaf 25 jaar. Bij de meeste oldtimerevenementen zie je ook veel autos uit de jaren 70. Youngtimers zijn dan iets van 15 tot 25 jaar oud. Vandaar dat je dus vrij veel autos uit de vroege jaren 90 kan verwachten. Dit zijn ook geen echt vaste gegevens, want het begrip youngtimer is zelf ook nog vrij jong.
Wat is jouw mening over het begrip youngtimer? Het beste zou zijn om volgend jaar eerst zelf eens in Boxtel te gaan kijken en dan je conclusies te trekken. Wil je je mening nu al geven, doe dat dan hier.
tekst en fotos: GWHENDRIKS2