Citroën in de film: De Prooi (1985)


Citroën in de film: De Prooi (1985)

Een vrouw stapt uit een bus en wordt overreden. Een buurvrouw komt aanrijden in een Visa, een politie-inspecteur in een GSA. We hebben een thriller, een met Citroëns. We zoeken met Valerie naar haar moeders moordenaar en we zoeken ons suf naar actrice Maayke Bouten. Wie was Valerie? Wie is Maayke? Waar blijven de Citroëns?

Nergens kun je beter zoeken naar de combinatie tussen films en auto’s dan op de Internet Movie Cars Database, oftewel IMCDb. Daar zoeken op het merk Citroën is voor forumers normaal, maar waarom heb ik vervolgens op het model Visa geklikt? Je doet weleens wat. De Visa heeft geen vijfsterrenrollen gespeeld, is dus nooit zelf onderwerp van een film geweest. Dat past bij het bescheiden karakter van de Visa. Enkele driesterrenrollen (“gebruikt door een van de acteurs of in een achtervolging”) heeft de Visa wel gekregen. In dat korte lijstje films staat een Nederlandstalige titel: De Prooi uit 1985. Heb jij er weleens van gehoord? Waarschijnlijk niet.

Even obscuur als de geschiedenis van deze film is ook zijn openingsscène. Een naargeestig busstation, knarsende bussen en een angstige vrouw, alles overheerst door een bijna ondoordringbare duisternis. Kort nadat de vrouw in haar dorp uit de bus stapt, wordt ze door een auto overreden; tweemaal, dus met opzet. Als de achttienjarige Valerie hoort dat haar moeder is overleden, is de schok groot. Wanneer de politie-inspecteur meedeelt hoe bij autopsie is gebleken dat haar moeder nooit kinderen heeft gehad, is de schok nog groter. Wie was de vrouw die niet haar moeder was? Wie waren haar echte ouders? Wie is Valerie zelf? Valerie gaat op onderzoek uit en brengt zichzelf in gevaar. Haar moeders moordenaar heeft het ook op haar afgezien. Eerst probeert hij het met de auto. Als dat niet lukt, dringt hij zelfs Valeries huis binnen. Zoals dat hoort in dergelijke films, komt er een weer levend naar buiten en een dood, morsdood…

Het verhaal is spannend, maar waar blijft de Visa? Die verschijnt voor het eerst in minuut twintig, uit het duister. De Visa is van buurvrouw Ria, van wie lange tijd onduidelijk blijft of ze wel te vertrouwen is. We zien de Visa nog enkele keren terug, zoals in de rouwstoet bij de begrafenis van Valeries moeder en in het centrum van Amsterdam. Naast deze Visa is er nog een optreden voor een blauwe GSA break als de auto van de politie-inspecteur.

Maken de Visa en de GSA De Prooi tot een interessante Citroën-film? Helaas zijn hun optredens daarvoor te kort. Is De Prooi dan een goede film? Eh… bij tijden irriteert de diepe duisternis waarin grote delen van de film gehuld zijn mateloos. Wat doet deze filmbespreking dan op Citroën-Forum.nl? Als je eenmaal aan de film begonnen bent, laat hij je niet meer los. De filmmuziek, eighties synthesizer pop van Henny Vrienten, draagt een groot deel van de film. Een nog belangrijkere reden waarom je blijft kijken, biedt hoofdrolspeelster Maayke Bouten, toen 19 jaar oud. Je identificeert je met haar en laat je meeslepen in de zoektocht naar de moordenaar en naar de geschiedenis van Valerie. Natuurlijk blijf je ook tot het einde van de film wachten op nog een driesterrenmoment voor de Visa…

Actrice Maayke Bouten kende de geschiedenis van Valerie Jaspers niet. Wij kennen de geschiedenis van actrice Maayke Bouten niet. Zij heeft in 1985 nog twee optredens in televisieshows gehad en heeft daarna nooit meer iets van zich laten horen: een mysterie dat nog groter is dan dat van De Prooi!

De Prooi is een Citroën-film met weinig Citroën, een film die irriteert en een film die toch intrigeert. Als je er vertrouwen in hebt dat Buma/Stemra Maayke Bouten nog wel weet te vinden, koop je met twee muisklikken de DVD, bijvoorbeeld bij bol.com. Na slechts een muisklik kijk je De Prooi op YouTube. Meepraten over deze en andere Citroën-films doe je hier.

tekst: RensKorevaar, foto’s: film stills

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook