




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:
Na beetje babbelen tijdens kofferbakverkoop in Grubbenvorst ben ik er achter dat ook zónder beugeltjes het dak bruikbaar is: in de kit zetten en met spanbanden aantrekken!
En zo ga ik het dan doen…
Heroverweging deze week: tóch gekozen voor vervangend dak, met name de deuken en de kans dat het gaat lekken gaven de doorslag.
Intussen ook nog een bovenklep, onderklep, achterbumper, twee oude type deuren, een achterspatbord en twee stoelen aangeschaft (in één koop…)
Het oplettende lezertje heeft nu 3 (drie) bovenkleppen geteld





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Vandaag het (nieuwe) dak terug geplaatst…
Viel me heus niet mee, dus
Het rubber had ik eerst met beetje kit aan het dak vastgeplakt, dan de goot in de kit, dak omdraaien en hup, erop… niet dus.
Kreeg het niet goed in de rand langs de voorruit, en vervolgens kwam ik er achter dat ter hoogte van de B-stijlen twee richtbouten zitten die eigenlijk eerst goed moeten zitten. Gelukkig was de postbode ook een handige jongen ( ) en met 3en hebben we uiteindelijk het dak in het rubber laten zakken. Helaas niet over de volle lengte zoals het precies hoort, maar het voldoet.
Vastzetten met 17 boutjes ging weer wel goed, je trekt het dak dan mooi in de kit (kun je horen!). Vandaag droogde de kit trouwens erg hard, kreeg twee belletjes, kan dat, of niet goed gekit?
Na de koffie de hele rand afgekit, patroon leeg.
Foutje gemaakt met het lijmen van de binnenbekleding: de lijm had ik gesmeerd in de ‘bergen’ van het dak, maar ondersteboven moet je het juist smeren in de ‘dalen’. Als het naar beneden komt moet dat dus beter!
Vervolgens de voorruit erin (alleen gedaan, kan dus), motorkap er weer op en het ziet er gelijk weer als auto uit. De onderkant van de ruit moet nog gekit worden.
Nu weekje pauze om alles te laten uitharden en weer nieuwe moed te verzamelen voor het verven van dak en klep, wordt vervolgd, hoor





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wat heb je nu met die dakrand gedaan? Die zag er namelijk behoorlijk poreus uit. Kan nooit een lekvrije constructie opleveren denk ik.
Zelf ga ik een donor-dakrand in mijn DSpecial lassen: ben nu bezig met het verwijderen van rotte plekjes uit de donor en inlassen van nieuwe stukjes om die helemaal 100% te krijgen.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@fluidfreak: de goot waar het dak in ligt was nog 98% in tact, alleen het opstaande deel waar de sierlijst omheen valt had ontbrekende delen.
Mijn huidige doel is niet een perfecte restauratie te doen, maar er een bruikbare (LPG) break van te maken voor vakantie en het betere sleur- en trekwerk (trekhaak). Functionaliteit (APK, verbruik 1:8, betrouwbaarheid) is belangrijker dan uiterlijke sier.
Verder werk ik op ‘no-budget’ basis
En…
tijdens evenementen parkeer ik wel om de hoek





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Foutje gemaakt met het lijmen van de binnenbekleding: de lijm had ik gesmeerd in de ‘bergen’ van het dak, maar ondersteboven moet je het juist smeren in de ‘dalen’. Als het naar beneden komt moet dat dus beter!
Ander foutje: de lijm heeft de binnenbekleding plaatselijk doen verkleuren , weliswaar niet veel, maar toch jammer.
vlietmansje schreef:
Nu weekje pauze om alles te laten uitharden en weer nieuwe moed te verzamelen voor het verven van dak en klep, wordt vervolgd, hoor
Heb in de tussentijd de sierstrip langs het dak teruggeplaatst: gaat véél gemakkelijker dan de roestvrijstalen variant!
Verder had ik een vloerplaat via MP op de kop getikt. Die past niet wegens de aanwezigheid van de LPG-tank, maar door de scharnierpennen eruit te halen kon ik de plaat ondersteboven monteren, nu zit er dus weer een originele vloerplaat in, met de verstevigingsribbels aan de bovenzijde. Bijkomend voordeel is dat ik nu losslingerende spullen met elastische ‘spin’ kan zekeren aan de hoeken
De binnenbekleding aan het achterste deel van het dak heb ik nu gemaakt van een ingekorte strook die in de berlines boven de achterruit zit, met een lampje dat in de berlines in de kofferbak zit: hergebruik van alle spullen die nog op voorraad waren, dus!
Morgen is het niet meer zo warm en ga ik nogmaals aan de slag met de voorwielophanging, is nog steeds niet in orde Het schilderwerk volgt ná de APK, denk ik.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Woensdag 22 juli afspraak voor APK…
Intussen voor een heel klein prijsje 4 matige deuren op de kop getikt, drie voordeuren en één achterdeur. Ze vallen (nog) niet uit elkaar, dus ga er op vooruit
Nu eerst APK, dan deuren vervangen, dan schilderen. Planning…





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Succes!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Succes!
Dankjewel, heb ik nodig, Eva heeft hartinfarct , drijfstanglagers naar de haaien….

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ai, da’s weer een flinke klus, Vlietmans. Vanuit Apeldoorn: STERKTE!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:Vanuit Apeldoorn: STERKTE!
Thanks!
Vandaag heeft pavang de twee bovenkleppen weer in Oss teruggebracht, opknappen werd toch te ingewikkeld, helaas
Gelukkig zit de derde klep netjes op de auto, alleen ‘even’ het slot overzetten…
Muurvast geroest, drie boutjes uitboren, slotcylinder eruit, tot zover alles ok. Vervolgens blijkt het asje van het slot zo idioot versleten te zijn (wegens de roest, kennelijk) dat het slot maar nauwelijks af te stellen is dat het zowel sluit als van buitenaf ontgrendelt (APK-eis!)
Verder ook geleerd dat buigen aan het lipje dat het slot ‘vangt’ niet handig is: breekt dus gewoon af ops:
Geluk bij een ongeluk: de reserve onderklep had nog een bruikbare
Doe uw voordeel met mijn gestuntel, zullen we maar zeggen…
Mocht de auto woensdag door de APK rollen ben ik er nog niet klaar mee, want tijdens het langdurig stationair draaien voor mijn garage bleek de rode temp-lamp heel flauwtjes op te gloeien; das niet goe!!
Dan gaat eerst de thermostaat er maar uit!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En, en, en? Hoe is het afgelopen?
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kan er ook haast niet van slapen , keuring is pas woensdag 22 juli…
Uw aller geduld wordt op de proef gesteld





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
APK-uitslag!
Vandaag de keuringsuitslag ontvangen, met gemengde gevoelens…
1. Ruitenwisserswerking onvoldoende: na twee/drie keer bewegen houden ze er mee op.
2. Koplampen afstellen
Dat gaat nog, maar vervolgens:
3. Vier portieren te ver verrot
4. RA bodem/chassis lassen (scheur van centimeter of 30)
5. RA veerbol lek, de LHM spuit de lekzak in, bolt op (??)
6. RV remklauw lek, LHM lekkage tussen de twee helften van de klauw (??)
7. Lfuséekogel onderzijde te veel speling
8. LVoorwiellager defect
9. Laswerk chassishoeken L en R (binnenschermen)
10. RAbumperblok ontbreekt, scherpe delen
Tsja, valt het méé, of nou net tégen?
Er mankeert te weinig aan om te stoppen, maar best wel weer een hoop om aan te beginnen
De diverse onderdelen, inclusief de portieren, heb ik wel (in gebruikte staat) in huis, gelukkig. Het laswerk wordt een lastiger punt.
Voorlopig maar eerst vakantie vieren, nieuwe planning maken en in het najaar aan de gang.
Wordt vervolgd, hoor!















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Dat is balen, maar sinds wanneer kan een DS afgekeurt worden op rotte portieren??