Sinds een tijdje doet m’n airco (tiptoetsen display uitvoering) een beetje raar: af en toe gaat ie warme lucht blazen, terwijl het toch niet koud is; ook bij koelen doet ie het af en toe wel hard en af en toe niet. Zet je hem bv op z’n koudst; gaat wel het pijltje in het display naar hard kolen, maar blaast ie geen koude lucht. En dan 10 km verderop in ene weer wel..
En handmatig de ventilator tot max plussen heeft ook niet altijd effect. Als je dan nog een beetje gaat spelen met verse lucht/interne circulatie en richting van uitblazen (voeten /gezicht enzo), dan begint ie in ene wel weer hard te blazen..
Ik kan me niks anders bedenken dan dat de regelunit kapot aan het gaan is; kan dat en klopt dat?
En waar zit ie?
Gr Ferry
Ik had het zelfde, bij mij waren de servo motortjes versleten en trekken te veel stroom.
Ze zijn via de brezan direct bij valeo te bestellen voor 73 euro ex btw. ( het onderdeel nummer heb ik wel voor je)
bij citroen waren ze een heel stuk duurder.
Maar ik las ook in een ander topic dat Harm er nog wel een aantal heeft.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Re: Climate control de weg kwijt?
FerryV schreef:Sinds een tijdje doet m’n airco (tiptoetsen display uitvoering) een beetje raar: af en toe gaat ie warme lucht blazen, terwijl het toch niet koud is; ook bij koelen doet ie het af en toe wel hard en af en toe niet. Zet je hem bv op z’n koudst; gaat wel het pijltje in het display naar hard kolen, maar blaast ie geen koude lucht. En dan 10 km verderop in ene weer wel..
En handmatig de ventilator tot max plussen heeft ook niet altijd effect. Als je dan nog een beetje gaat spelen met verse lucht/interne circulatie en richting van uitblazen (voeten /gezicht enzo), dan begint ie in ene wel weer hard te blazen..
Ik kan me niks anders bedenken dan dat de regelunit kapot aan het gaan is; kan dat en klopt dat?
En waar zit ie?Gr Ferry
De regelunit zit achter het CC paneel.
Je zou ook eens de temperatuursensor (m.n. het ventilatortje) schoon kunnen maken en smeren. Wil ook wel eens de schuldige zijn. Zit in de plafond unit. In de kachelunit zit ook een temperatuursensor.
Re: Climate control de weg kwijt?
par eXeMple! schreef:
De regelunit zit achter het CC paneel.
Je zou ook eens de temperatuursensor (m.n. het ventilatortje) schoon kunnen maken en smeren. Wil ook wel eens de schuldige zijn. Zit in de plafond unit. In de kachelunit zit ook een temperatuursensor.
Het pijltje komt wel in beeld zegt hij, dus daar zal niets mis mee zijn.
Het servo’tje zit boven je gaspadaal tegen het kachelhuis.

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Knippert het puntje tussen de hele en halve graden? Dan is er een storing die je kan uitlezen. Wat ook zou kunnen is dat de boel te weinig stroom krijgt. In dat geval de zekering bij de accu en de stekkers bij je aanjager na kijken.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Lees dit maar even: http://www.citroen-ds-id.com/
dan bij XM => technical data => heating system.
Bedankt voor de reacties!
Lees dit maar even: http://www.citroen-ds-id.com/
dan bij XM => technical data => heating system.
Zo, dat is nog eens een duidelijke handleiding!
Knippert het puntje tussen de hele en halve graden? Dan is er een storing die je kan uitlezen
Het puntje knippert niet (dacht ik, uit m’n hoofd; het is me in ieder geval nog niet opgevallen). Het uitlezen van de airco is me met de knippercodes nog niet gelukt; ik weet niet welke pin ik moet hebben.. (Die in de beschrijving van het uitlezen staa is niet aanwezig)
De servo’s regelen toch welke luchtkanalen open en dicht staan? Die hebben verder toch geen invloed op hoe hard de ventilator blaast? Dan zou ik eigenlijk denken dat het de servo’s niet zijn..
Ik zal eerst eens beginnen met de ventilator en stekkers schoonmaken.
Wat betreft zekeringen: Is er nog een andere zekering dan die ene beruchte zekering achter de koplamp? (Die heb ik al buiten het zekeringkastje gehaald)