Zolang ik de auto heb, werkt de benzinemeter niet. Het oranje streepje ligt onderin. Ik heb de vlotter in de tank vervangen, dat hielp niet. Ik heb ook het metertje vervangen, dat hielp ook niet. Blijft over de bedrading doormeten. Maar dat is mijn zwakke kant, elektriciteit.
Wie weet welke draad ik moet hebben. Op dit forum wordt genoemd het gele blokje (bruine draad rechtsboven), maar ook het groene blokje wordt genoemd.
Als ik wil weten of het metertje werkt, waar moet dan de plus en de min op ? Er zitten 3 kontakten achterop.
bvd Andries
Dat laatste heb ik al ontdekt. Ik heb 12 volt gezet op de buitenste 2 kontakten. Dan gaat de meter naar “vol”
Het metertje zelf werkt dus wel, maar hij krijgt geen signaal van de draad die vanaf de vlotter komt.
Ik weet het niet, dus wacht ik op jullie advies.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De meter is een spannings deler. Dit is omdat anders je meter gaat jutteren bij verschillende spanningen. De middelste aansluiting van de meter ligt via een draaibare weerstand aan aarde. Die weerstand zit in je vlotter.
Neem een andere vlotter en test via een nieuwe draad in je dash of de meter werkt. Daarna de draad verdenken .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ga in het PDFje (hahaha 153 Mb) naar bladzijde 348. Onderdeel 49 is je vlotter en die zit in het midden van de meter in je dash vast via het gele blokje. (groen mouwtje green sleve) De meter heeft een geschakelde plus(gele mouw) en een aarde(grijze mouw).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het probleem benzinemeter staat bij mij ook nog op de to-do-list, maar vrij ver onderaan. Maar nu er toch een topic over loopt het volgende:
Bij mij doet de benzinemeter het wel, maar de naald zakt te snel.
Vol= vol
plm. 15-20 liter eruit -> wijzer halverwege
plm. 40-45 liter eruit -> wijzer onderaan
Ik vermoed dat die draaibare weerstand in de vlotter niet meer helemaal jofel is, mee eens?
Nieuwe vlotter dus, of valt hier iets aan bij te stellen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Je kunt het stangetje van de vlotter beetje verbuigen.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Da’s een wel heel praktische oplossing
Volg je hart, gebruik je hoofd.
tja, dan is het niet meer origineel…
.komma









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Is de vlotter te openen om de interne weerstand te inspecteren/schoon te maken?
Verbuigen van het stangetje, zoals hierboven geopperd, zorgt dan wel voor een betere aanwijzing vaan een lege tank, maar heeft ook als gevolg dat de meter lang op vol blijft staan en dan in no time naar beneden gaat. Liever kijk ik dus of de weerstand schoon te maken is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
2 dingen die je kan doen:
1. Check massa van vlotter naar carrosserie.
2. Vlotter kan op aan de bovenkant (3 schroefjes), dan zie je hoe gecorrodeert die is. Heeel voorzichtig weerstanddraadjes schoonschuren met heel fijn schuurpapier.
Bij mijn Panhard (zelfde tankvlotter) deed ie het daarna!
Citroen!
De vlotter is vervangen door een getest exemplaar. Ook de massa is goed. Blijft over de draad van de tank naar de meter. Die gaat de kokerbalk in en ik kan hem bij het schutbord in de draadboom niet identificeren. Ik wil aan het uiteinde van de draad bij de tank een nieuwe draad koppelen en die doortrekken richting dashboard, en daar vind ik hem dus niet terug.
Het is niet zo’n urgent probleem, maar het zou leuk zijn als de meter werkt. Als je steeds op LPG rijdt, weet je op een gegeven moment niet meer hoeveel benzine je nog hebt.
Ik meen dat het een groene draad is, maar daar zijn er meerdere van.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Simpel:
Verbind de draad bij de vlotter met de draad bij de benzinemeter, met een multimeter “in de lus”. Multimeter op “weerstand”, dan weet je of de draad onderbroken is of niet….
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ontzettend flauw - maar ik meld ‘m toch maar: ik had pas ook een ‘lege’ tank. Zekeringetje onder de motorkap schoongemaakt, teruggezet en ik had zomaar weer 40 liter benzine verdiend ...
Maar goed, gezien je zoektocht tot nu toe lijkt jouw probleem hier niet te zitten. Succes.
P.S. Handig schemaatje van de dashboard-stekkers!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:2 dingen die je kan doen:
1. Check massa van vlotter naar carrosserie.
Weerstand meten tussen het massaschroefje boven op de vlotter en de carrosserie, weerstand moet dan 0 Ohm zijn?
2. Vlotter kan op aan de bovenkant (3 schroefjes), dan zie je hoe gecorrodeert die is. Heeel voorzichtig weerstanddraadjes schoonschuren met heel fijn schuurpapier.
Bij mijn Panhard (zelfde tankvlotter) deed ie het daarna!
Zijn dat dezelfde schroefjes waarmee de vlotter op de tank zit geschroefd? Het vierde schroefje (‘massaschroefje’) kan ik dan gewoon laten zitten?
Volg je hart, gebruik je hoofd.