elektrische brandstofpomp i.e.
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 28 juni 2009 05:20 PM

Onlangs had ik brandstoflekkage vanuit mijn rechter kokerbalk….ja hoor, de slang vanaf de brandstofpomp was poreus geworden. Je kan er niet echt lekker bij (middelste aansluiting) maar intussen is de, originele, lekke slang vervangen.

Nu doet zich het volgende voor: de brandstofpomp maakt sinsdien meer herrie als voorheen. Het lijkt alsof er zand in de pomp meedraait of dat er veel luchtbelletjes de pomp passeren. Ik heb het idee dat het uit de pomp zelf komt ter hoogte van de middelste pompaansluiting. Dit is goed te voelen als de je drie afzonderlijke slangaansluitingen vasthoudt bij draaiende motor.
Wat zou het nu kunnen zijn: is de pomp bijna op z’n retour? Is de pomp misschien te demonteren en te fixen. Iemand ervaring hiermee?

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 28 juni 2009 10:36 PM
  [ # 1 ]

Welke aansluitingen zitten er precies op die pomp en waar gaan die heen? Het klinkt namelijk alsof de pomp aan het caviteren is, in andere woorden, hij kan te weinig benzine aanzuigen vanuit de tank waardoor hij schuim gaat staan kloppen.

Loopt de motor wel nog goed? Niet inhouden of ander gein?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 28 juni 2009 11:23 PM
  [ # 2 ]

Heb je maar één slang hersteld ? Of ze alledrie vervangen ?

Filter nog OK ?

Je hebt de aanzuigdarm toch niet een stukje uit de tank getrokken ?


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 29 juni 2009 01:35 AM
  [ # 3 ]

- filters zijn ok. heb ze 4 jaar geleden nog vervangen. tankinhoud is ook schoon;
- 1 slang is voor aanvoer vanuit tank, 1 slang is voor retour tank en 1 slang (middelste) is voor aanvoer motor (ca. 2 bar druk)
- heb nergens aan getrokken, aanzuigslang is ok.

Dat caviteren spreekt mij wel aan. Zou het kunnen dat ik de slangklem te strak heb aangedraaid en dat het daardoor moeilijk naar voren kan worden gedrukt?

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
JoostDSuper5
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 07-05-2009

Gepost: 29 juni 2009 02:16 AM
  [ # 4 ]
robbedoes schreef:

- filters zijn ok. heb ze 4 jaar geleden nog vervangen. tankinhoud is ook schoon;
- 1 slang is voor aanvoer vanuit tank, 1 slang is voor retour tank en 1 slang (middelste) is voor aanvoer motor (ca. 2 bar druk)
- heb nergens aan getrokken, aanzuigslang is ok.

Dat caviteren spreekt mij wel aan. Zou het kunnen dat ik de slangklem te strak heb aangedraaid en dat het daardoor moeilijk naar voren kan worden gedrukt?

De keer dat ik een caviterende brandstofpomp had was toen de aanzuigkant van de pomp (het filter in de tank dus) zo vervuild was met roest dat de pomp veel te weinig kon aanzuigen.

Hoe dit ontstaat door het vervangen van een leiding kan ik niet verklaren, dus het zou een onlogisch falen zijn. Het is wel relatief makkelijk te testen. Spa fles vullen met benzine, aanzuigslang van de pomp daar inhangen en luisteren of het geluid er nog steeds is als je de motor start.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10580
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 juni 2009 02:39 AM
  [ # 5 ]

Cavitatie ontstaat door te weinig druk waardoor er dampbelletjes onstaan die direct weer imploderen; het kan een pomp behoorlijk beschadigen (pitting)
Het kan nooit ontstaan door een verstopte afvoer; wel door een gehinderde aanvoer. Het zou ook nog kunnen als je brandstoftank te laag ligt (maar dan zou die op straat moeten liggen!)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook