Hallo DS-aanbidders,
Ik ben al een tijdje fan van de DS, ben pas een weekendje met de DS van een kennis op pad geweest, en nu weet ik het zeker: Ooit wil ik zo’n ding hebben!
Probleem is echter: ik heb twee linkerhanden, sleutelervaring is nihil, geen gereedschap, etc.
Nou heb ik geen haast (ik denk aan aanschaf over 1 of 2 jaar), en aangezien ik ooit van mijn hobby mijn beroep gemaakt heb kan ik er best een nieuwe hobby bij gebruiken . Dus tijd investeren wil ik wel, al vraag ik me af hoeveel je je als complete noob eigen kunt maken. Mijn budget is niet enorm hoog.
O ja, tegen de tijd dat ik er een ga kopen hoop ik een garage te hebben (sta op een wachtlijst…)
Daarom mijn vraag: wat is realistisch in mijn geval? Niet aan beginnen? Of is het onderhoud (eenvoudig) te leren? (na wat draadjes door te kijken hier geloof ik daar niet zo heel erg in…)
Op zich heb ik in Maartensdijk een garagist die veel van oude Citroens weet en die volgens mij betrouwbaar is…
Adviezen? Eigen ervaringen? No-go’s? Ik hoor het graag!


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ruim zes jaar geleden had ik nog nooit aan een auto geklust, zelfs mijn eend bracht ik naar de garage. Even later kocht ik een oldtimer voor dagelijks gebruik met het idee het zaakje zelf te onderhouden. Sindsdien heb ik elke klus zelf aangepakt.
Niet alleen het gewone onderhoud, maar ook koppelingen, aandrijfassen, remsystemen, versnellingsbakwissels, enzovoorts. Met een gezonde portie logisch inzicht, een paar rechter handen, een knap gevulde kist met tools, een handboek en het forum kom je een heel eind!
Zelf klussen geeft een voldaan gevoel, het werkt therapeutisch en het is ook nog eens leerzaam. Daarnaast kom je er op een gegeven moment achter dat het heerlijk is om te weten hoe iets gefikst is. Want het zou maar zo kunnen dat jij voor een klus veel meer aandacht hebt dan een prof waardoor je misschien zelfs zorgvuldiger te werk gaat.
Kortom, als een DS je wens is en je kunt er een betalen; doen! Maar…. neem een kenner mee op sleeptouw als de zoektocht gaat starten. Dat kan je een boel centjes schelen. Daarnaast is het ook bijzonder leerzaam, een kenner kan je alle aandachtspunten aanwijzen.
Succes!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zo ben ik ook een jaar of twee geleden begonnen. Al jaren van gedroomd en toen maar gedaan, geen sleutelervaring, twee linkerhanden, geen gereedschap, behalve het standaard setje voor klussen in en om het huis.
Nu twee jaar later zijn mijn handen langzaamaan aan het vergroeien, steeds meer rechts en minder links. Hoe komt dat? Door twee dingen:
1. Gewoon doen
2. Dit forum
Het voordeel van een DS vergeleken met moderne auto’s is dat alles mechanisch is, geen computers die je moet uitlezen etc. Uiteindelijk is alles dus wel oplosbaar maar je moet alternatief vervoer hebben. De eerste keren ben je gewoon veel langer bezig dan je van te voren inschat en als je dan toch echt de volgende ochtend met de DS naar je werk moet, heb je een probleem.
Gereedschap is een kwestie van langzaamaan alles bij elkaar sprokkelen, alles in 1 keer is gewoon heel duur, zeker als je een beetje kwaliteitsgereedschap wil, maar dat wil je, geloof mij maar.
Budget, tja je kan er zoveel aan uitgeven als je wil. Investeer in ieder geval in een DS die de moeite van het investeren waard is. Ik bedoel hiermee 1 die op de belangrijkste plekken nog goed is. Tips hiervoor kan je vinden op de site van de ID/DS-club (Ook lid van worden trouwens)
Een goede betrouwbare garagist in de buurt is absoluut handig, maar met een beperkt budget zal je heel veel zelf moeten doen, niet erg als je het leuk vindt, maar het kost wel veel tijd.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Het is zeer aan te bevelen om een onderhoudsbudget achter de hand te houden. Maar met sleutelmiddagen en -avonden bij de DS-club en fijne cursussen kun je een hoop zelf (met jouw plannen: meld je nu al aan, dan heb je al een hoop kennis voor straks). Mits je er tijd voor maakt en er lol in hebt. Zo niet, dan is het een errug dure auto om te laten onderhouden. Ik had geen goed knutselhok en ook geen tijd - dat heb ik geweten
Van de andere kant, als ik onderweg of op vakantie eens een keer iets had, dan is het wel een soort mecanoo doos die lang zo moeilijk niet is als het lijkt. Er moeten alleen wat meer boutjes los dan bij een andere auto.
Ik ben het eens met wat diegenen voor mij zeggen. Daarbij wil ik als advies geven een BX te kopen. Dan MOET je wel sleutelen, tenzij je multi-miljonair bent. een BX en een DS zijn natuurlijk niet hetzelfde, maar je krijgt wel ervaring en sleutelgevoel.
Schijt aan originaliteit.
Ha, dank voor deze antwoorden! Dat geeft me weer wat moed na mijn “drempelvrees”. Patje, ik zal mijn duimen proberen om te zetten
Als hoofdvervoer wil ik m’n Berlingo’tje aanhouden, de DS wil ik dan echt als hobby-auto.
Clublidmaatschap is een goed idee, ik zal me binnenkort maar eens opgeven, dan kan ik me inlezen en eens een keertje gaan kijken.
Hoe noodzakelijk is een garagebox?
Aan welk budget moet ik ongeveer denken voor een investeer-waardige auto? Dan weet ik wat ik bijelkaar moet sparen…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Claxonneur schreef:Ha, dank voor deze antwoorden! Dat geeft me weer wat moed na mijn “drempelvrees”. Patje, ik zal mijn duimen proberen om te zetten
![]()
Als hoofdvervoer wil ik m’n Berlingo’tje aanhouden, de DS wil ik dan echt als hobby-auto.
Clublidmaatschap is een goed idee, ik zal me binnenkort maar eens opgeven, dan kan ik me inlezen en eens een keertje gaan kijken.
Hoe noodzakelijk is een garagebox?
Aan welk budget moet ik ongeveer denken voor een investeer-waardige auto? Dan weet ik wat ik bijelkaar moet sparen…
Garagebox is beter dan altijd buiten staan, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een natte DS in een garagebox zetten, deur dicht gooien en weggaan is het recept voor roest. Liever een verwarmde garage of een (ruime) carport/overkapping. Dan droogt ze veel beter.
Buiten met een hoes eroverheen is ook geen aanrader, als ze er helemaal droog onder gaat, kan het wel voor even, maar vroeg of aat komt er condens aan de binnenzijde van de hoes, met alle gevolgen van dien.
Een investeerwaardige auto begint m.i. bij zo’n 5 mille e.e.a. afhankelijk van het type en de uitvoering. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alles boven die prijs OK is en alles eronder bagger. Maar ik denk dat 5 mille een goed begin is om je op te richten v.w.b. het sparen. Maar dan heb je alleen nog maar de aanschaf. Eventuele eerste uitgaven komen daar nog bij.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Rondkijkend loop je vanzelf tegen karretje aan die je aanstaat. Als eerste auto zou ik gaan voor een met verse APK en uit de bouwjaren 1971-1973, handgeschakeld, carburateur, bv DSuper.
Relatief gemakkelijk sleutelen en gangbaar vwb onderdelen.
Na de eerste 2 jaar weet je allang wat je hebt en of de auto bij je past.
Moet voor € 2000 haalbaar zijn, reserveer € 1000 voor rijdend houden. Als het tegenvalt kun je altijd de auto als donor gebruiken voor de volgende (...).
OK, ik ben net lid geworden van de DS-club, ik ben benieuwd! Tegen de tijd dat ik zover ben om een auto te kopen laat ik het weer weten hier. Maar de bedragen van Vlietmansje klinken wel erg schappelijk, moet ik zeggen…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Claxonneur schreef:OK, ik ben net lid geworden van de DS-club, ik ben benieuwd! Tegen de tijd dat ik zover ben om een auto te kopen laat ik het weer weten hier. Maar de bedragen van Vlietmansje klinken wel erg schappelijk, moet ik zeggen…
Je hebt dan uiteraard geen concoursstaat, maar auto die rijdt en remt.
Mét deukje(s), matige bekleding en, jawel, ook de plaatselijke roest
En dus mooi project!
Ben benieuwd…
voor 5 K heb je een heel ander apparaat. Maar die keuze tussen sleutelen/ rijden (de balans) ligt in principe bij jezelf. een 5K auto kan ook tegenvallen
Wat ook goed is is wat wrakken kijken, dan zie je waar het mis gaat. , weet je waar je op moet letten.
.komma
Beste Claxonneur,
Aansluitend op je vraag kan ik uit heel verse ervaring spreken. Na een relatief korte zoektocht ben ik vrij onverwachts tegen een ID19B “aangelopen”
Dat was dus liefde op het eerste gezicht nadat ik ook een paar exemplaren heb gezien waar me achteraf de tranen van in de ogen sprongen.
Ik zit er ongeveer net zo in als jij; geen brede sleutelbasis (wel redelijk technische kennis) en een lang gekoesterde wens die niet heel veel mocht kosten.
Nu merk ik dat vooral het rijden en genieten van de aanwezigheid van deze bijzondere auto in het begin voorop staat. Een ras-sleutelaar zou daar mogelijk wat anders over denken.
Het ontdekken van de auto onder de huid met de tijd wel.
Wij (mijn vrouw zweeft ook regelmatig) zijn overigens erg blij met het feit dat 40 jaar geleden stuurbekrachtiging op de koopovereenkomst stond ergens in de Dordogne.
Check anders het draadje over de 2895 Dspecial uit 1969 maar even.
Succes !
Is het ‘s avonds kouder dan buiten?








Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Weet wat je wilt hebben. Er zit veel verschil tussen een ID19 en DS23ie met halfautomaat bijvoorbeeld. Als je weet wat je wilt is het ook makkelijker zoeken.
Die aankoopbrochure van de club vind ik erg goed. Als je de auto op die punten beoordeelt, krijg je een goed beeld. Daarna moet je je gevoel de doorslag laten geven.
Neem de tijd er staat genoeg te koop. Pas op voor rommelige, kapot gesleutelde auto’s. De mooiste auto zijn m.i. de auto’s die ‘dicht’ zijn gebleven en waarvan het interieur e.d. origineel is en hoort bij de uitvoering.
Het boek ‘De originele Citroën DS’ van Jan de Lange is een mooi boek om daar meer over te weten te komen.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Claxonneur schreef:OK, ik ben net lid geworden van de DS-club, ik ben benieuwd! Tegen de tijd dat ik zover ben om een auto te kopen laat ik het weer weten hier. Maar de bedragen van Vlietmansje klinken wel erg schappelijk, moet ik zeggen…
OK! en nu een basis cursus techniek doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Molenaar schreef:
Check anders het draadje over de 2895 Dspecial uit 1969 maar even.
Succes !
Ja, had ik al gelezen idd. Mooie kleur zeg!
langevelsloo schreef:
Weet wat je wilt hebben.
Ik begin zo langzamerhand een idee te krijgen: derde neus vind ik de mooiste. Qua kleur vind ik er veel mooi, maar liever geen wit. En liever een vijfbak dan een vierbak of halfautomaat.
bogaard77 schreef:
OK! en nu een basis cursus techniek doen.
Goed idee. Kan dat bij de club?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Claxonneur schreef:
bogaard77 schreef:
OK! en nu een basis cursus techniek doen.
Goed idee. Kan dat bij de club?
Ja. Juist bij de club!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>