Beste poetsprodukten voor interieur + chroom?
Fem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120

Gepost: 01 juli 2009 02:35 AM

Beste medeforummers,

Wat huishoudelijke vragen dit keer, te weten:

Met welke produkten reinig ik het beste:

- stuur en bovenkant dash (dat zachte kunststofmateriaal)
- hemeltje
- die ribbelige plastic rand onder het hemeltje

Een garagist zei onlangs tegen me dat je een auto niet mag wassen in de zon, omdat dat slecht zou zijn voor de lak. Is dat waar? Ik gebruik gewoon warm water en afwasmiddel, is dat een slechte gewoonte? Is rode lak het meest gevoelig van alle lakkleuren, dwz wordt die het snelste vaal onder invloed van het licht?

En ook: de deurklinken aan de binnenkant zijn bijna geheel ontchroomd. Wat is de beste optie: laten verchromen of nieuwe deurklinken?

Ik vertrek a.s. donderdag naar het Goodwood Festival of Speed met de Break en wil daar naast de Lambos, Bugattis, RRs, Jaguars en alle andere klassieke schoonheden een zo fraai mogelijk opgepoetste DS neerzetten, vandaar!  Smile

Groeten,
Fem

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 juli 2009 10:41 AM
  [ # 1 ]

Het stuur maak ik alleen schoon met water/afwasmiddel, niets erop smeren, kan glad worden en dat is lastig op te lossen!

Het ribbelrandje heb ik afgelopen week schoongemaakt met jif (vim?), een schurend middeltje op waterbasis, met schuursponsje en later de vaatdoek (met dank aan mijn echtgenote…) om de restjes af te vegen.

Hemeltje geen ervaring mee.

Wassen in de zon maakt niet zoveel uit, afwasmiddel ontvet wel, zou autoshampoo gebruiken. Als de auto erg warm is (vanwege de zon) droogt het water zó snel op dat je meestal vlekken krijgt. Die gaan er de volgende keer wel weer af, maar is niet zo’n fraai gezicht. Op te lossen door ‘s morgens vroeg de wagen te wassen Laughing

Deurklinken verchromen: mooie set via internet/marktplaats zoeken, oude set bewaren in doosje. Vaak is originele kwaliteit achteraf toch beter…pasvorm, breuk, enz.

Poetsproducten van McGuier (of zoiets) schijnen goed te zijn, zelf geen ervaring mee. Niet te veel poetsen, hoor Cool

knuffel

Profiel  

robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 839

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 05 juli 2009 01:19 AM
  [ # 2 ]

Ook kerels kunnen poetsen :

zwarte kunststof : bumperblack \back to black of iets dergelijks werkt goed
Rimpel rand : het beste? eraf halen en in de vaatwasser, laten drogen en
              wat WD40 tegen roestvorming binnenin spuiten (zitten
              metalen klemmetjes)
hemeltje: break=plastic,  gewoon iets voor de keuken (ontvetter, dreft)
          en met een handborsteltje.

lak : ga even naar een autospeciaal zaak voor polijstwax\kleurhersteller
      -werkt fantastisch (ik heb Autoglym -super raisin polish gebruikt),
      is hetzelfde als je auto in de was zetten maar iets steviger wrijven,
      daarna heb je wel spierballen.

succes

Profiel  

lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 430

Gepost: 05 juli 2009 05:44 AM
  [ # 3 ]

Zoals ik het jaren doe….

Autoglym rubber en vinyl is een top produkt. Je krijgt daarmee ook alle slangen en runners onder de motorkap weer soepel.

Chroom als het al flink verweerd is dan zou ik Autosol gebruiken. Anders Belgom en chroom maar je kunt ook voorverwerken met belgom alu dat is net wat groffer.

Wil je iets mooi zwart zou mijn advies zijn; Valma plasticollor en het daarna het bijhouden met valma plastishine

Als ontvetter/reiniger zijn er een “hoop” goede ervaringen met Dasty van de zeeman. €2 eurie bij de zeeman. Ik weet het klinkt stom maar dit huishoudmiddel wint het het van alle dure reinigings middelen. Ik stond echt versteld. 

En ik gebruik ook als Robbertkars autoglym eerst Paint Renovator voor plekjes die zijn aangetast. Daarna Raisin polisch als wax. En om af te werken “Extra gloss protection” Kost twee keer zoveel maar is gewoon weg top! Het laat een soort Hars laag achter op de auto en die erg elastisch is en daarmee vuilwerend en houd milde steenslag tegen. Het ziet er perfect uit en de keren daarna schoonmaken is een kwestie van de water slang er over en klaar. Maar wat een werk om het de goed op te krijgen…..Er staat op de extra gloss. pr. Dat je het niet op ramen moet doen. Neem dit ter harte! je krijgt het er niet meer af namenlijk.

Als je meer wilt weten over poetsen, polijsten etc. Zou ik even kijken op het motor forum daar staan mooie voorbeelden met foto’s etc.

Veel succes!

Profiel  

BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 05 juli 2009 10:23 AM
  [ # 4 ]

Afwasmiddel op je lak is uit den boze! Neem autoshampoo, dat is er voor is ontwikkeld.

Voor het dashboard heb ik een flesje dat me erg bevalt:

Ik gebruik het naar volle tevredenheid op mijn dashboard en ook op skai zetels, ook op het stuur. Het glijdt niet en het laat een mooi mat laagje achter.
Ik ben heel tevreden van dat merk, vroeger had ik Meguiars, zit in dezelfde prijsklasse maar is niet zo goed als Poorboy’s World. Ietsje minder duur, merkelijk zuiniger en de resultaten zijn gewoon beter.

over Super Resin Polish:
http://forum.carclean.nl/cc_postst2286/How-To-Het-gebruik-van-Autoglym-SRP.aspx

Als je echt voor een goed resultaat wilt gaan dan moet je eigenlijk een vijfstappenplan uitvoeren. Wassen-kleien-krassen uitpolieren-lak vernieuwen met glaze, en in de was zetten ter bescherming. Daar ben je wel even mee zoet mee. Als je je er wilt in verdiepen is het Carclean forum interessant (oppassen want er zitten freaks tussen!) of anders het aloude poetstopic onder Diversen hier op het forum.

Profiel  

gjvdh
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 833

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 05 juli 2009 11:30 AM
  [ # 5 ]

Misschien kun je op het Het poets/detail vragen topic topic in Diversen/Algemeen nog wat inspiratie op doen.

edit: sorry beter lezen, stond hierboven al…

Ik gebruik het 2 emmer systeem dat in dit topic genoemd wordt, zorgt ervoor dat er geen troep in de spons komt te zitten. Troep in de spons zorgt voor kleine krasjes. Ik heb me laten vertellen dat ik geen spons moet gebruiken, maar een speciale borstel. Daar haakte ik af.

Ik zou geen afwasmiddel voor de lak gebruiken.

Profiel  

gjvdh
> 800 berichten
Totaal aantal Berichten: 833

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 05 juli 2009 11:59 AM
  [ # 6 ]

nog iets belangrijks vergeten:

FOTO’S van je gepoetste break tussen die Ferrari’s, Lambo’s !

Profiel  

Fem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120

Gepost: 11 juli 2009 09:01 PM
  [ # 7 ]

Thuis uit Engeland en nog behoorlijk brak na een nachtelijke terugreis.

Goodwood FoS (Festival of Speed) was weer fantastisch en ik heb m’n hart verloren aan een prachtige Bugatti uit 1939. Foto’s voor de geïnteresseerden tzt op m’n MySpace pagina.

Had helaas geen tijd om de Break op te poetsen vantevoren, maar desalniettemin heeft die op de parkeerplaats van het evenement menig hart sneller doen kloppen, waaronder dat van zanger Jamiroquai, die spontaan 14.000 Engelse ponden bood om zich de nieuwe eigenaar van mijn rode Godin te mogen noemen! Naast een talentvolle zanger en leuke kerel, is hij is een enorme autoliefhebber en heeft ie een verzameling van 42 prachtige wagens, die ik graag een keertje wil gaan bekijken.

Alvast heel erg bedankt voor alle reacties op het poetsthema. Ik heb een paar maanden vakantie en ga de vernoemde produkten en tips op m’n gemak toepassen de komende weken. Verslag volgt.

Groeten,
Fem

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook