DriverD schreef:Treiterslang lek?
Nope, die had ik al gecontroleerd en voor de zekerheid ook nog vervangen. Zit nu een stuk benzineleiding op, oude slang was overigens nog erg goed.
Ik heb zojuist nog eens gekeken wat er nou precies lekt en ik heb geconcludeerd dat het in ieder geval niet onder de motorkap is.
Als ik bij de remservo kijk, bij het rubberendopje bij het pedaal, dan ligt er IN het rubbertje een plasje LHM. Mijn gok is dus dat dat dopje niet goed vast zit (kan dat? hij zit wel in de groef gedrukt en de metalen ring zit op zn plek) OF dat evt. het stuurhuis lekt.
Toen ik de auto kocht zat er 1 recente bon bij waarop stond, “hevige LHM lekkage aan stuurhuis verholpen”. Dit was gedaan bij een DS specialist in Rotterdam dus ik denk dat het wel goed is gedaan(?). Kan een stuurhuis uberhaupt lekken in het interieur? Tijdens het sturen komen er wel allerlei PSSHT geluiden uit..
Mocht het nou het stuurhuis zijn, is dat een beetje te fixen?






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
JoostDSuper5 schreef:Tijdens het sturen komen er wel allerlei PSSHT geluiden uit.
Dat hoort zo.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vlak bij het rondsel van het stuurhuis, onder de stuurbuis, loopt een metalen lhm leiding, met een wartel verbinding. Zit vlak tegen het chassis aan. Als deze wartel een beetje loszit, kan het ook veel lekken, terwijl je het nagenoeg niet terug kunt vinden. Zoek die wartel op (zoek de leiding en volg ‘m), goed schoonmaken, en dag later (na rijden) weer kijken.
Naar Frankrijk hoeft geen probleem te zijn; zorg ervoor dat je veel gereedschap (ook tiewraps, ductape, Lhm) mee hebt, en dat je nergens op tijd hoeft te zijn. En met een beetje inventiviteit kom je een heel end. (7 jaar geleden, toen ik nog student was, ook in Enschede, en m’n ds twee weken had, zijn we ermee naar Praag gegaan; zonder probelemen. Twee maanden later in Frankrijk minder geluk; radiator lek, maar gerepareerd met wat kneedbaar metaal uit de supermarche. Zolang je geen haast hebt, valt alles wel (provisorisch) te regelen..
Succes en plezier!
We zijn weer even verder, maar ik heb ook vorderingen geboekt, dus dan klopt het wel
Het LHM lek was alweer het dopje van de remservo, zat een scheur in heel vreemd, ik denk dat ik met een schroevendraaier em lek heb geprikt, dat is het enige wat kan, maar het is wel heel vreemd.
Afgelopen vrijdag naar citro-classique in borculo geweest, zeer aan te raden, erg aardige en behulpzame mensen. Daar heb ik een temperatuursensor, bougiekabels, 2 Vsnaren, bougies en een nieuw remservo dopje gehaald. De bout in de waterpomp voor de sensor zat gruwelijk vast, maar wonder boven wonder wel heel eruit gekomen. De rest van de spullen was vrij simpel en pastte allemaal prima.
Een van de dingen die ik voor de zekerheid wilde, was een extra elektrische fan, voor bijvoorbeeld in de file. Nu weet ik wel dat een DS gemaakt is voor franse zomers, maar dat was 37 jaar geleden, hoe dat nu zit durf ik niet te zeggen, dus daarom maar een extratje. Radiator is een vrij nieuwe 3 laags, dus daar maak ik me niet zo druk om. Een Ford Scorpio heeft mij een mooie slimline fan verleend en met wat stukjes aluminium past deze prima in de kap van de vaste ventilator:
Een andere vorm van zekerheid heb ik door een oliedrukmeter, ik had daar al een topic over gemaakt (eigenlijk over het schroefdraad van de sensor) maar hier het resultaat:
Het schroefdraad van het originele manocontact (en dus ook wat in het blok zit) is M10x1,5 hiervoor zijn heel moeilijk T stukjes of koppelstukje te krijgen en je zal dus iemand moeten vinden die het voor je kan maken. Zoals te zien is heb ik zo iemand gevonden en voor 48 euro had ik een werkende oliedrukmeter en oliedruklampje
Kheb nog een klein lijstje af te werken voor volgende week maandag, dan vertrouw ik der genoeg om mee op vakantie te gaan.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Chapeau!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Frod Scorpio? Betere beunwerk!
Goed bezig!
Citroen!
DriverD schreef:Frod Scorpio? Betere beunwerk!
![]()
Goed bezig!
Ja ik kan ook wel 800 euro uitgeven aan NOS spullen ofzo, maar dit werkt net zo goed en kost me nog geen 2 tientjes
Hijs toch al niet meer origineel en zal die ook nooit meer worden, veel geld wordt ie ook niet waard, dus dan maar gewoon zorgen dat alles goed werkt, achterhaalde franse spul eruit en niet teveel mierenneuken over kleinigheden
Ik ga trouwens nog meer beunen morgen, de ford sierra dynamo past nog niet helemaal 100% dus daar komen nog even een paar nieuwe beugeltjes voor.













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Jij bent een handige sleutelaar!!,
Ik ben ook in borculo geweest voor mijn interieur.
En het zijn daar inderdaad aardige mensen met leuk assortiment aan spullen.
Vooral op interieur gebied zijn ze breed gesorteerd mattensets en diverse modellen direct op voorraad.
Veel plezier in Frankrijk met de auto, wij hebben dit vorig jaar voor het eerst gedaan en gaan dit jaar zeker weer.
Groeten Peter.




Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Oooh wat erg ops:
Zit je hele topic al een tijd mee te lezen en NU valt me pas op dat je ook uit enschede komt
Heb je nog nooit zien rijden helaas!
Mischien komt dat nog…
Maarre waarom die extra fan ik rijdt met 30gr ook gewoon 120 soms veel harder elke dag nijverdal op en neer en sta ook in de file maar m,n kanarie is nog nooit heet geweest
en heb ook geen 3rijen radiateur maar ja zekere voor het onzekere kan nooit kwaad!
Greetz Martijn
mooi werk Joostman
over een jaartje praat je wel anders over originaliteit! want als je er eenmaal teveel mee aan het beunen bent geweest… dan is het niet meer zo helder en duidelijk, ratio- emotie, .
veel rijplezier!
.komma
C5V6-CXGTITURBO2 schreef:Oooh wat erg
ops:
Zit je hele topic al een tijd mee te lezen en NU valt me pas op dat je ook uit enschede komt![]()
Heb je nog nooit zien rijden helaas!
Mischien komt dat nog…
Maarre waarom die extra fan ik rijdt met 30gr ook gewoon 120 soms veel harder elke dag nijverdal op en neer en sta ook in de file maar m,n kanarie is nog nooit heet geweest![]()
en heb ook geen 3rijen radiateur maar ja zekere voor het onzekere kan nooit kwaad!
Ik rijd ook bijna niet met haar, omdat ze nog niet klaar is deze week ga ik alles afmaken en dan op vakantie, ergens in september kom ik weer met der terug, dan loop je grotere kans om ons een keer te zien
Ik weet dat het in principe goed zou moeten gaan zonder extra fan, maar ik ben vrij voorzichtig ingesteld en dit vind ik mooie zekerheid Ik hoop het niet nodig te hebben.
Dirkman schreef:mooi werk Joostman
over een jaartje praat je wel anders over originaliteit! want als je er eenmaal teveel mee aan het beunen bent geweest… dan is het niet meer zo helder en duidelijk, ratio- emotie, .
veel rijplezier!
Dank Dirkman!
Beunen vind ik wel een vrij negatieve klank hebben, alles wat ik niet-origineel toevoeg aan deze auto doe ik degelijk en doordacht, komt geen ducktape aan te pas
Wat betreft originaliteit ben ik vrij praktisch ingesteld, ik offer dit graag op als ik daar betere componenten voor terug krijg (bijv intern geregelde sierra dynamo van de sloop met nieuwe regelaar ipv extern geregeld van chyparse voor een arm en een been :wink).
Dit brengt me ook bij het volgende punt, ik heb by-far het geld niet om alles origineel en nieuw te doen, dus dan maar niet-citroen maar wel-werkend
En we zullen het wel zien over een jaar, misschien verander ik van mening, maar dan is het een kwestie van losbouten en origineel spul terug





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
JoostDSuper5 schreef:En we zullen het wel zien over een jaar, misschien verander ik van mening, maar dan is het een kwestie van losbouten en origineel spul terug
Eens! Zolang je nergens gaten in zaagt kan alles weer terug naar origineel, je bent er zelf bij. Praktische bruikbaarheid en betrouwbaarheid zijn zeker zo fijn…
Bovendien bouwde Citroen zijn auto’s ook zo, toch?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik had mn twijfels over je olie druk meter maar ik zie dat je het heel goed aanpakt! Chapeau!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tijd voor weer een updatetje!
Dankzij de hulp en informatie van dit forum heb ik de DS in dusdanige staat gekregen dat we probleemloos 4000km door France hebben getourt
Het flexstuk van de uitlaat is lek gegaan, maar dat hebben we gefixed met 2 slangenklemmen en een blikje 1664 bier De versnellingsbak ging wat grommen en slechter schakelen in de bergen, maar na 2 liter bakolie (!) was dat weer opgelost. Verder altijd starten lopen, bijna geen olie verbruik, geen kvs verbruik, geen lhm lek en gecombineerd benzine verbruik van 1 op 10.
Ik wilde hier een foto zetten van de DS voor de Tour Eiffel met mn vriendin, maar die kan ik even niet meer vinden Dus die houden jullie te goed.
Er is echter een nieuw probleem opgedoken en nog een vervelende ook, de startmotor is stuk. Van het ene op het andere moment zei deze alleen maar hard KLAK en dat was het. Vervangen voor 2dehands die het op de werkbank goed deed. Eenmaal in de auto ook nog, maar zodra de motor warm word is het weer het oude verhaal Ik zie het niet zo zitten om die startmotor weer te demonteren, aangezien dat een helse klus is, dus ik wil eerst de alternatieven bekijken.