Een ID/DS is niet zo ingewikkeld hoor, is allemaal prima te doen als je rationeel denkt en durft om er aan te beginnen. Zo heb ik bijvoorbeeld een XM en dat is wel ff wat anders dan een DS.
Maar…...., er zijn zaken die alles met veiligheid te maken hebben, de ophanging, de remmen en dat soort zaken. En dan moet je toch wel weten wat je doet, een DS is een erg snelle auto en je wilt niet dat er ongelukken gebeuren. Dus als je aan remmen en ophanging gaat werken: wend je tot dit forum en vraag ons het hemd van het lijf, dat vinden we nog leuk ook.
Succes met je komende aankoop, het is een wereldauto, een mijlpaal die nooit nog een keer zal komen. Een auto die er na 50 jaar nog zo flitsend uitziet is een eenmalige gebeurtenis. Ik begrijp waarom je er een wilt hebben.
Wanneer is de eerstvolgende cursus Basistechniek? (even tussendoor hoor)?
Ik kan niks daarover vinden op de site van de club.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DS-Frank schreef:Wanneer is de eerstvolgende cursus Basistechniek? (even tussendoor hoor)?
Ik kan niks daarover vinden op de site van de club.
Je haalt me de woorden uit de mond.
De cursussen zijn niet altijd (even duidelijk) aangekondigd.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Geen idee. Door familie uitbreiding ben ik er niet meer zo bij betrokken… Helaas…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Sterker: ik denk dat er dit jaar helemaal niks georganiseerd gaat worden.
Anders had het wel op de site gestaan, of een oproep in La Bombe.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Han S schreef:Ik begrijp waarom je er een wilt hebben.
Nu jij nog Han! Wat let je?
Of wil je de Max T. Jaguar nog niet kwijt?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Han S schreef:Ik begrijp waarom je er een wilt hebben.
Nu jij nog Han! Wat let je?
Of wil je de Max T. Jaguar nog niet kwijt?
Daar zeg je wat, ik heb wel eens verteld dat ik elf ID/DS machines het gehad en toen ben ik naar Jaguar gegaan, welke ik al 33 jaar heb en er nauwelijks mee rijd. Die auto is nog helemaal gaaf en ik heb toevallig 4 liter lak besteld. Hij zit nog in de eerste lak, maar die is hier en daar doorgepoetst en er zit blistering in wat steeds meer toeneemt. Hij gaat dus helemaal kaal tot op het metaal en helemaal nieuw in de lak en deze keer beter dan hoe die engelsen dat 40 jaar geleden hebben gedaan.
De originele motor heb ik nog en die gaat in de revisie en als hij dan helemaal klaar is zal hij er schitterend uitzien. En dan verkoop ik hem want uiteindelijk wil ik een heel mooie DS, dat vuur is nooit gedoofd en hoewel een Jaguar een prachtige auto is, vergeleken met een DS slaat de weegschaal altijd richting La France.
Ik heb een XM, staat al 1.5 jaar geschorst want ik reed er veel te weinig mee en het gevoel van de XM gaat wel wat richting DS, maar de DS is wat mij betreft de grootste mijlpaal in de autogeschiedenis. (er had alleen een jaguar motor in mogen hangen)
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Han S schreef:maar de DS is wat mij betreft de grootste mijlpaal in de autogeschiedenis.
waarvan akte!
Han S schreef:.....welke ik al 33 jaar heb en er nauwelijks mee rijd….
De originele motor heb ik nog en die gaat in de revisie…..
....(er had alleen een jaguar motor in mogen hangen)
Tsssss, alle DS-en zijn meer dan 34 jaar oud, maar de meest motoren zijn nog lang niet rijp voor revisie
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Dat weet ik en in feite is de DS motor ook een betere motor, maar zo’n zes in lijn met twee bovenliggende nokkenassen loopt zoveel mooier dan de lange slag viercylinder DS motor, die in feite al verouderd was in 1956.
De DS motor heeft de hardste klepzittingen van alle motoren, heb ik hier gelezen. de Jaguar XK motor heeft heel zachte klepzittingen, de latere series 3 motor heeft grotere kleppen, andere nokkenassen en hardere zittingen. Het is een prachtige motor om te zien en hij loopt heel soepel, althans, als je het hebt over de originele 3.4 versie welke een boring heeft van 83mm en een slag van 106 mm.
Niet veel later komt de 3.8 liter versie welke is opgeboord naar 87mm, maar dezelfde kop heeft (er is maar één kop voor de XK motor en die zit op alle uitvoeringen) en dus is de boring 4 mm groter dan de verbrandingsruimte in de kop, wat een randje betekent van 2 mm rondom.
Dan komt de MK1 met een 2.4 liter versie, boring 83mm en slag 72,4 mm, een ‘overvierkante’ motor dus, loopt geweldig maar heeft maar 130pk. En in 1968 komt de 2.8 liter met een slag van 86mm bij de standaard boring van 83mm en die motor heb ik van orgine in mijn auto. In het begin zijn er wat problemen met de zuigers waar gaten in branden, maar dat is snel opgelost met andere zuigers. Niettemin achtervolgt deze fabel de 2.8 motor nog steeds, 40 jaar na dato. Het is echter een buitengewoon mooi lopend motortje die graag hoog in de toeren klimt. Dat is heel anders met de meest voorkomende versie, de 4.2 liter. Deze motor heeft een boring van 92mm en daarvoor moesten de voorste en achterste cylinder verder naar vorn en achteren, terwijl cylinder 3 en 4 dichter naar elkaar moesten. Het gevolg is dat er weinig vlees zit tussen de cylinders waardoor haarscheuren ontstaan. En zoals ik al heb gezegd zit er de standaard kop op die dus helemaal niet goed past. Het gevolg is een wat rauw lopende motor, heel erg sterk en bruut, met een enorm koppel en je haalt er wel 250 pk uit. Maar de engelsen zeggen: it’s noisy and very inefficient en zo is dat. Ik heb er nu zo’n 4.2 in hangen van de jaren 80 en die gaat er weer uit, de 2.8 loopt namelijk veel stiller en mooier en gaat mij hard zat met zijn 175 pk.
Zo, dus hier een heel verhaal over Jaguar motoren op een Citroen forum. Wat ik er mee wil zeggen is dat Citroen in de TA al een heerlijke zes in lijn had die prachtig en soepel loopt, maar die past niet in de DS. Een zes in lijn is de mooist lopende motor omdat de krukpennen om de 120 graden staan en dus als er twee zuigers in BDP staan zijn er vier halfweg, geen kantelmomenten en geschud, als je hem op een pallet bindt kun je hem gewoon mooi stationair laten lopen want hij blijft lekker staan.
Citroen had er goed aan gedaan om een V6 in de DS te bouwen, meer power en loopt stiller en mooier, maar het zijn en blijven fransen, leuk maar merkwaardig volk.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Han S schreef:Citroen had er goed aan gedaan om een V6 in de DS te bouwen
Je weet toch waar dat verhaal op gestrand is?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik weet wel waar de 6 cilinder boxer op is gestrand, een warmte probleem, maar de V6 weet ik niet
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Toen ik op zoek was heb ik bewust meerdere proefritten gemaakt om een referentiekader te krijgen. Hoe rijdt, remt, stuurt een DS, hoeveel wind- en motorlawaai etc. Nadeel was dit ik alleen in te koop staande auto’s heb gereden, dus het hele land door voor een proefrit. Uiteindelijk heb ik een mooie auto gekocht. Ik dacht toen bijvoorbeeld dat een DS niet geweldig remt, iedereen zei: Dat hoort zo en dat went wel. Achteraf waren blijkbaar bij alle auto’s de remmen LHM-gesmeerd, want na revisie en lekkagevrij maken, nieuwe remschijven en blokken, blijkt de DS te remmen alsof je een anker uitgooit.
Wat ik wil zeggen is dat het misschien een ID is dat mensen met een technisch goede DS deze ter beschikking stellen aan aspirant-kopers voor een proefrit. De auto is dan weliswaar niet te koop, maar de toekomstige DS-rijder heeft dan wel vergelijkingsmateriaal als hij op zoek gaat naar een auto. Mijn auto is hiervoor in ieder geval beschikbaar.
@Claxonneur: Zoek een goede basis en maak er wat moois van.
Succes,
Andries




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Andries schreef:Wat ik wil zeggen is dat het misschien een ID is dat mensen met een technisch goede DS deze ter beschikking stellen aan aspirant-kopers voor een proefrit. De auto is dan weliswaar niet te koop, maar de toekomstige DS-rijder heeft dan wel vergelijkingsmateriaal als hij op zoek gaat naar een auto. Mijn auto is hiervoor in ieder geval beschikbaar.
Dat mag voor mij ook gelden: als ik iemand in zijn zoektocht op weg kan helpen door een keer te laten rijden in de mijne heb ik daar geen probleem mee. Zelf heb ik er veel aan gehad: je weet dan hoe een auto ongeveer moet aanvoelen, wat normaal is en wat onacceptabel is.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bij mij mag je ook komen rijden hoor. Maar nou niet met zn 100en komen he?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb je dan geen probleem met de verzekering? Mijn Jaguar is bijvoorbeeld alleen verzekerd als ik er in rijd of mijn vrouw.