





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij de meeste verzekeringen is dat geen probleem, zolang het maar incidenteel is.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Re: DS-wens, maar twee linkerhanden
Claxonneur schreef:Hallo DS-aanbidders,
Ik ben al een tijdje fan van de DS, ben pas een weekendje met de DS van een kennis op pad geweest, en nu weet ik het zeker: Ooit wil ik zo’n ding hebben!
Probleem is echter: ik heb twee linkerhanden, sleutelervaring is nihil, geen gereedschap, etc.
Nou heb ik geen haast (ik denk aan aanschaf over 1 of 2 jaar), en aangezien ik ooit van mijn hobby mijn beroep gemaakt heb kan ik er best een nieuwe hobby bij gebruiken. Dus tijd investeren wil ik wel, al vraag ik me af hoeveel je je als complete noob eigen kunt maken. Mijn budget is niet enorm hoog.
O ja, tegen de tijd dat ik er een ga kopen hoop ik een garage te hebben (sta op een wachtlijst…)
Daarom mijn vraag: wat is realistisch in mijn geval? Niet aan beginnen? Of is het onderhoud (eenvoudig) te leren? (na wat draadjes door te kijken hier geloof ik daar niet zo heel erg in…)
Op zich heb ik in Maartensdijk een garagist die veel van oude Citroens weet en die volgens mij betrouwbaar is…
Adviezen? Eigen ervaringen? No-go’s? Ik hoor het graag!
Als je er zelf geen verstand van hebt dan zou ik bij de aanschaf de auto altijd door een onafhankelijke goede DS-specialist laten keuren. Je kunt best een goede handleiding van de club lezen, maar zo’n stukje papier is geen vergelijk met gevoel voor de zaak. Wanneer is een geluidje in de versnellingsbak wel of niet een potentieel probleem? Hoe test je met een stukje rijden het een en ander?
Toen ik zelf in jouw positie zat 4 jaar geleden ben ik niet eerst op zoek gegaan naar een auto, maar eerst naar een keurder en ben uitgekomen bij Herman Jansen in Bennekom (die een reputatie had als goede keurder). Vanaf dat moment is elke potentiële aankoop langs Herman Jansen gegaan. De eerste keuring was enorm leerzaam (er was veel mis mee, dus leerde ik ook veel), omdat je al wat kon leren waar hij op lette. Vervolgens kon ik zelf al een paar auto’s meteen laten afvallen omdat ik problemen herkende.
Het resultaat: na een half jaar was de tweede auto die ik liet keuren raak. Sindsdien hebben we er ruim 3 jaar vrijwel zonder één enkel probleem mee gereden, meer dan 30.000km in zomer en winter (alleen niet als er pekel op de weg ligt).
DS 21 Injection Electronique Automatique Pallas 1971
Met cruise control en Radio met iPod-aansluiting
En met airco sinds 2008 (dit jaar weer naar Frankrijk, maar nu wat minder smoren en wat meer benzine verstoken). Met dank aan CiVer (Richard v.d. Laan) te Den Haag
En zga roestvrij (er is zelfs nooit gelast aan de bodem van deze auto)
Wat garage betreft, liever geen garage dan een box zonder ventilatie. Condens laat je auto sneller roesten dan regen. Een plekje in een goed doorwaaiende parkeergarage is ideaal. In onze vorige woonplaats was er één die voor 50% volstond met klassiekers à €70/maand huurprijs.
O ja, en natuurlijk een basiscursus techniek doen!














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een échte concoursstaat ds betaal je eerder 25k dan 15k…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
LauPee schreef:Ik kan me inbeelden dat mijn later beroep me niet echt toelaat veel tijd te besteden aan het sleutelen aan een classic.
Misschien koop je dan beter geen classic?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is een vraag die onmogelijk is om te beantwoorden. Je schrijft dat je geen tijd hebt, niet kunt sleutelen en voor 10k een op en top auto wil hebben. Dat zijn allemaal zaken die NIET met elkaar samen gaan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste








Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Als je persé zelf wilt sleutelen, maar je hebt er te weinig tijd voor, of twee linkerhanden, dan kom je vroeg of laat stil te staan met je mooie snoek. Die laatste is dan vaak degene die de schuld van het kapotgaan krijgt, wat dus niet terecht is. Overweeg daarom om onderhoud en reparaties uit te besteden bij één van de betere DS garages die ons land rijk is. Ik doe dat ook en mijn persoonlijke broodje aap verhaal is dat ik op jaarbasis evenveel geld kwijt ben met onderhoud aan mijn DSuper5 als aan de Xantia Turbodiesel die ik een paar jaar geleden had.
Kortom, je moet het gewoon doen! Als het tegenvalt verkoop je toch die boot gewoon weer?
pffff. .. volgens mij is het niet ZO moeilijk. Voor 7K plus koop je een auto waarmee je zo 2010 in rijdt. En dat sleutelen komt dan wel langzaam. Het niet de eerste auto. wegenwacht erbij en klaar.
Dus een derde neus, 5 bak, pallas?
.komma
waterman771 schreef:Voor een échte concoursstaat ds betaal je eerder 25k dan 15k…
Meer 40k. 25k is een ‘hele mooie’. Maar de perfecte jongens zijn nog wel wat duurder.