Lekt de automaat of zweet hij gewoon? Ik zal eerst alles grondig schoonmaken om dan het punt van lekken op te sporen. Aan de foto’s te zien had je dat nog niet gedaan(?)
@Autofan: hij zou lekken aan de keerringen.
Maar even een andere vraag, hoe lang gaat de BX van een automaat ongeveer mee? Want de schrik die ik momenteel heb is dat ik nu heel de BX goed maak (en er dus tijd + geld in stop) en dat daarna de versnellingsbak kapot gaat .
Heb een kennis die dat meegemaakt heeft met een CX en dat wil ik zelf eigenlijk niet mee maken.
Ben zelfs bereid een extra vakantiejob te zoeken als dat moet ik moet ook een beetje rationeel blijven (alhoewel het moeilijk is, en sinds ik hem te koop heb gezet heb ik voortdurend zo’n raar gevoel in mijn buik ook ops: ).





















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Automaten zijn heel gevoelig voor mishandeling, lomp van richting veranderen evenals Park inschakelen terwijl de wagen nog rolt zijn doodzonden. Te vaak volgas optrekken is ook funest, dan kun je beter net voor het schakelmoment ff halfgas geven en dan weer geleidelijk intrappen. Het onderhoud moet heel secuur gebeuren, liever te vaak ATF vervangen dan wat later. Peil moet ten aller tijde goed zijn, etc.
Er kan heel veel kapot aan zo’n bak. Een vuiltje kan al problemen opleveren in het hydraulische brein, als je pech hebt.
Normaal gesproken wordt gezegd dat een bak 150K KM meegaat. Als je onzeker bent over je bak, let op kleine signalen. Te traag reageren op inschakelen van A, N or R is een probleem, knallen tijdens het schakelen ook. Als je bak heerlijk soepel zowel op- als terugschakelt en dat altijd netjes op hetzelfde moment doet (rekening houdend met de stand van je gaspedaal) dan heb je echt een goede. Maar ook een goede kan stuk op een onverwacht moment. Revisie bij ZF kost 1600 euro.
Voordelen zijn er ook. een automaat is volgens mij beter voor de motor. De motor te zwaar belasten bij een laag toerental of laten afslaan door lomp koppelingsgedrag, is er niet bij. Verder heb je geen koppeling die slijt of drukgroep die kapot kan.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Schakelen doet hij nogal abrupt soms. Lang in eerste blijven hangen als de automaat koud is ook. Schakelen van P naar N en naar R en naar A enzovoort doet hij heel vlotjes. Maar de olie van de automaat zou ververst moeten worden en dan zou het opgelost moeten zijn (dat lang in eerste blijven hangen en soms nogal abrupt schakelen dus).
Dat is nu gewoon mijn érgste schrik… dat ik alles tiptop maak en dat dan die automaat kapot zou gaan .
Ik ga wel vanavond de Haynes die op mijn laptop staat eens afdrukken en kijken of ik die ontstekingsmodule niet kan vinden. Wie weet is het wel te doen voor iemand als ik om ze zelf te vervangen ops: . Rijden doet ie toch niet meer, dus veel erger kan ik het, me dunkt, niet maken.












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Begrijp ik het goed, dat je met kentekenplaten van een andere wagen rijdt + geen keuring en verzekering hebt? Weet niet wat de Belgen daar voor ideeen over hebben, maar volgens mij is dat echt tricky. Als je dan ook nog eens op de startmotor kruispunten overbokt, hoop ik dat je geen brokken maakt!
Dat versta je goed ja. En die discussie heb ik al 5 keer gehoord hier en daar heb ik écht geen zin meer in nu.
Maar het plan is nu, de auto weer draaiende krijgen. Als dat door mezelf gelukt is dan wordt hij daarna eventueel onder handen genomen.
Zodra de scholen weer beginnen ga ik eens polsen of een richting ‘autotechniek’ geen interesse heeft in het reviseren van mijn automaat. Naar het schijnt doen ze zo’n dingen in België. Ben ik mijn automaat misschien wel een paar maanden kwijt maar soit.
Kortom, volgende puntje. Vervangen ontstekingsmodule. Ik heb de Haynes op mijn computer staan en ben nu aan het kijken waar ze het juist hebben over de ontstekingsmodule. Iemand een tip waar het juist staat?
Ok, volgens de Haynes zijn er 2 verschillende onderdelen die onderdeel zijn van de ontsteking.
1) the ignition coil (het bobijn?)
2) the distribution cap (de verdeelkap die bepaald in welke volgorde op welk moment de onsteking moet plaatsvinden).
Ok, welke van die is het waarschijnlijk volgens jullie? Wetende dat ik (achteraf bezien) al een jaar af en toe opeens wegvallen van toeren heb + stationair niet altijd willen blijven lopen.
Of is het nog een derde iets?
Ik ga ondertussen nog even verder zoeken of ik iets vind dat de bobijn zou zijn… want dat zou moeten lijken op een grote elco met meer dan 2 aansluitingen

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Begin maar met de verdelerkap. En vergeet dan ook de rotor niet.
Als je dan toch bezig bent ook meteen even nieuwe bougiekabels en bougies steken. Wat je omschrijft klinkt als een rotte ontsteking inderdaad.
Mocht je bobine ook defect zijn dan heb ik nog een hagelnieuw exemplaar liggen, maar eerst moet je de slijtagegevoelige ontstekingsdelen maar een gaan vervangen.
De automaatbak heeft iig dringend schone olie nodig - en er bestaat ook een flush die je enige tijd gebruikt om de boel goed schoon te maken. Informeer bij je garage.
Daarnaast afstelling van de kick-downkabel controleren.
Tot slot de aandrijfas-keerringen vervangen; ik ben er voor 90% zeker van dat daar de lekkage vandaan komt.
Als je bovenstaande zoveel mogelijk zelf kunt, dan heb je het qua kosten over ongeveer 150 euro aan onderdelen. Valt best mee, toch?
Ok, net de verdeelkap klaar gemaakt om morgen los gehaald te worden. Heb de 4 bougiekabels genummerd (hoe doen jullie dat nummer eigenlijk? ik heb momenteel een stukje papier rond elke kabel gedaan en dan een blaadje papier genomen waar op staat hoe het gedaan is).
Had een korte kruisschroevendraaier nodig en die had ik niet, daarom dat ik maar ben gestopt. Kwestie van te hopen dat ik hier morgen wat nuttige tips heb staan
.
Kan het zijn dat mijn bobijn niet op een grote elco trekt maar precies ‘in’ de motor zit? De Haynes zegt zoiet maar de andere niet. (chapter 5B.4) (deel 13 voor degene die hem op de computer hebben staan).
Edit: bedankt voor het antwoord hierboven. Maar is het mogelijk om iets meer uitleg te geven bij de termen die gegeven worden? ops:
-Verdelerkap: dat ding waar die bougiekabels aan toe komen?
-Rotor: waar vind ik die? (is dat waar die ene bougiekabel die de andere richting uitgaat heen gaat?)
En als er een bougie of een kabel niet goed zou zijn, dan is het er toch maar 1 en niet allemaal… toch?
Edit 2: Ik heb, BX 16 TZi van 90, toch een Bosch systeem? (als ik aan de prentjes in de haynes uitkan wel). Ik zie net dat dit op de verdeelkap staat . Dus als ik die er morgen van af heb zal ik het wel lezen zeker?

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Sorry Bunny, maar jij moet echt wat aan je elementaire kennis van auto’s gaan doen. Zo kom je nergens. En schaf een fatsoenlijke set gereedschap aan. Als je al geen kruisschroevendraaier hebt, heb je niets.
Vooruit dan maar:
Verdelerkap is inderdaad de kap waar de bougiekabels heengaan. De rotor zie je zitten als je de verdelerkap gedemonteerd hebt. Tip: laat de bougiekabels zitten totdat je een nieuwe verdelerkap hebt, steek ze dan pas één voor één over. Dan kan het niet fout gaan. Als je dat gedaan hebt en het geheel werkt nog niet, dan gaje op zoek naar de bobine.
De bobine van een bx zoals jij hebt ziet er zo uit:
Dit is wel van een AX, maar het omcirkelde deel laat de bobine zien. Die kan bij een BX op verschillende plaatsen gemonteerd zitten, zul je dus moeten zoeken.
Tot slot: bougies wissel je normaal gesproken allemaal.
Bougiekabels ook (is een set)
Laatste verdachte voor het niet starten van je auto is nog de BDP sensor. Maar vervang nou eerst het bovenstaande maar eens.
Sorry ops: . Maar al doende leert men… toch?
(en ik dank jullie nu al voor het geduld dat jullie hebben, maar kamp met een vorm van faalangst en dus is dit voor mij echt niet gezeverd
ops: )
En ik heb schroevendraaiers (uiteraard), maar die liggen op mijn kamer en niet in de garage .
En dat van die bougiekabels laten zitten had ik ook al aan gedacht. Maar heb gewoon de Haynes gevolgd ops:
Maar mag ik dan voorlopig concluderen dat ik even op zoek moet gaan naar een (2de handse) nieuwe verdelerkap. Of kan ik ook visueel zien of ze kapot is of niet?
Gewoon visueel kijken en dan besluiten of je een nieuwe haalt of niet. In de kap zitten 4 puntjes in hoekjes. Als 1 (of meer) van die puntjes weggebrand zijn zal ik een nieuwe halen, maar als die er nog netjes uitzien lekker laten zitten. Eventueel even de rotor schoonmaken. Rotor is dat ding dat ronddraait in de verdelerkap. Zorgt voor de vonk overslag van bobine naar bougiekabel
Kerel even een situatieschets.
Je hebt de bx nu hoelang? 1 jaar?
Je hebt dat ding bijna keuringsklaar, maar wat ik in elk bericht doorgeschemerd krijg is dat je eigenlijk helemaal geen cent hebt voor het rijden van de auto?
Je wil de automaatbak laten reviseren? Door scholieren? Ik wist niet dat het kon maar als het kan ben je hem vier maanden kwijt? Ik snap het gewoon niet. Na een hoop gemartel om hem gekeurd te krijgen ben je nog niet eens klaar en denk je aan verkoop.
Deze auto heb je toch gekregen? Toen je hem kreeg reed die toen wel goed?
Heb je wel eens nagedacht over onderhand na tijden stilstaan? Ik zou ook eens aan de d-riem gaan denken als ik jou was. En als je daar niet het geld voor heb zou ik stoppen nu het nog kan.
Dan komt er nog bij dat je met een zeer onbetrouwbare wagen onverzekerd bent gaan rondrijden. Ongeloofeloos.
Ik zou als ik jou was en als je heel graag deze auto wil houden eerst eens een tijdje gaan sparen. Begin niet aan een revisie door een opleiding. Regel dan eerder een andere automatenbak. Ik denk dat eerst eens olie verversen en keeringen vervangen misschien al wel genoeg is.
Ik vind het wel sneu voor je dat je in 1 jaar gewoon niets bereikt heb met de auto en ik hoop voor je dat het goed komt. Maar laten we wel eerlijk zijn. Als je zo doorgaat wordt een lange weg en is de koets al rot tegen de tijd dat jij klaar bent.
Ik wens je veel succes!!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Je moet een nieuwe verdelerkap en rotor kopen. Die kosten samen ergens rond de 20 euro (in NL). Je kunt aan de kap alleen zien of de contacten versleten zijn (4 koperkleurige punten), maar niet of er bijvoorbeeld haarscheuren inzitten. De rotor moet een strip koperkleurig materiaal hebben waar geen happen uit mogen zijn of bramen inzitten. Maar ook een rotor kan haarscheuren vertonen. Daarom moet je daar nooit sloopspullen voor gebruiken, altijd nieuw. Als jouw BX een Bosch ontsteking heeft dan zul je een verdelerkap “system Bosch” moeten hebben. Maak desnoods even een fotootje van de oude verdelerkap en neem die mee als je het onderdeel gaat halen.
En nog even over die automaatbak: laat die nou voorlopig lekker zitten waar ie zit en ga eerst de olie van het ding eens verversen. Je zult versteld staan van het verschil dat dat maakt

























Totaal aantal Berichten: 6201
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Autofan schreef:Gewoon visueel kijken en dan besluiten of je een nieuwe haalt of niet. In de kap zitten 4 puntjes in hoekjes. Als 1 (of meer) van die puntjes weggebrand zijn zal ik een nieuwe halen, maar als die er nog netjes uitzien lekker laten zitten. Eventueel even de rotor schoonmaken. Rotor is dat ding dat ronddraait in de verdelerkap. Zorgt voor de vonk overslag van bobine naar bougiekabel
Jij kunt haarscheuren dus met je blote oog zien?