Onlangs toch besloten met nieuw lasapparaat aan 5 gaten te beginnen in de bodem…. Alsof ik een keer beschoten ben!
Het wordt een bere-klus maar ik wil er toch aan beginnen met de nodige dosis tips!
Wie weet er antwoord op de gaten A t/m E (zie foto’s)
: Gat A: Plaatje erop lassen?
: Gat B: Bodemplaat onder tank laat los. Gewoon vastpoppen? of lassen?
: Gat C: Onduidelijk wat hier aan de hand is….
: Gat D: Uitslijpen en plaatje inlassen?
: Gat E: Haal een plakkertje eraf! Gapend gat! Is dit normaal?
Graag niet het advies deze DS te slopen…
Gat A:
Gat B:
Gat C:
Gat D:
Gat E:
over het algemeen is het het beste als je het rotte eruit slijpt, en daar een nieuw plaatje inzet met zo min mogelijk overlap (daar gaat vocht tussen zitten). Wat er meestal gebeurd, zeker met autos zoals de jouwe (niet lullig bedoeld, heb ook nog een gatenkaas auto staan die niet naar de sloop gaat) is het handig te weten wat je intenties zijn. Nog een keertje door de APK proberen te krijgen of serieus gaan opknappen?
Het probleem is namelijk als je eenmaal begint met slijpen, roest bikken, etc etc is er geen eind…. en voor je het weet staat de auto een half jaar in onderdelen.
Wil je het snel doen en er nog effetjes in blijven rijden en daarna alsnog naar de sloop, maakt het niet zoveel uit. Een plaatje erop kan apk goedgekeurd worden, popnagels niet.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Complete restauratie is natuurlijk het mooist
Als je de gaten enkel wil herstellen is het beste uitslijpen en plaatje erin lassen(kop op kop lassen).
Dit is het beste tegen de corrosie.
Als je uitslijpt en aan het nieuwe plaatje een trapje maakt en dat gaat puntlassen dien je tussen de platen lasprimer te doen, best is Inox Primer. Daarna de naden afkitten.
Hoe makkelijker de reparatie word uitgevoerd hoe sneller de roest terugkomt…
Btw, voor iets af te kitten, volgieten met Dinitrol Penetrant!
slogica schreef:Graag niet het advies deze DS te slopen…
Dit zou zever zijn, (bijna) alles is te redden, als dit al als verloren wordt bestempeld zou het toch wel héél erg zijn vind ik…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.












Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Sorry,moet zeggen dat de bodem er behoorlijk krokant uitziet,het lijkt erop dat men om de roest te camoufleren vele lagen tectyl heeft aan gebracht zoals bij gat C,bereid je voor op een groot gat!
Gat A,D en E lijken mij vrij onschuldig en zijn eenvoudig te lassen,maar ben geen DS kenner…
De losse bodemplaat lijkt mij een ander verhaal,ben bang dat als je daar met de slijptol aan het werk gaat meer gat dan kaas hebt….
Met z’n vieren in je Eendje.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Kornstra schreef:ben bang dat als je daar met de slijptol aan het werk gaat meer gat dan kaas hebt….
Dat gaat zeker zo zijn…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Bedankt! Ik heb toch weer een% meer moed gekregen.
Vraag:
: A - Gat B ligt trouwens precies onder de tank, onder de achterbank…
Haal je de tank er makkelijk uit voor het lassen? Moet dat?
: B - Niemand gebruikt TECTYL? of is dat wat er bedoelt wordt met “kitten”?
: C - Hoe haal je oude tectyl er het makkelijkst af?
: D - Hoe krijg ik Dinitrol Penetrant in mijn kokerbalken? Gieten en in teiltjes opvangen? ik heb het nooit gebruikt.
: E - Wat is eigenlijk de APK test van de bodem van citroen DS? “Er mag geen schroevendraaier vertikaal er doorheen?”
als ik jou was begon ik bij foto C,maar eerst de tank demonteren.
deze plaat is compleet te koop met kriksteunen.als deze weg is zal je nog wel even schrikken,want daar zit nog zat roest onder.als deze plaat er weer in zit,kan je de tankbodem hier weer goed aan vast lassen.
daarna zou ik pas aan de andere gaten beginnen,dan is het ergste gedaan.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zodra je en APK-keurmeester hebt die met zijn schroevendraaier begint te prikken in jouw bodem, moet je een ander zoeken! Hiervoor hebben ze een bandenlepel, eentje die niet met een klein beetje moeite toch wel heel gemakkelijk door het nog prima staal prikt.
Tectyl verwijderen… is het harde koek of vrij vers? Je kunt diverse technieken door elkaar gebruiken. Denk aan afsteken met een stevig plamuurmes, week maken met een kwast diesel, afborstelen met een staalborstel op de flex/boormachine, probeer gewoon uit wat het beste werkt in jouw geval.
Voor de APK mogen bepaalde delen verbazingwekkend krokant zijn en andere delen totaal niet. Je keurmeester heeft hier schema’s van liggen. Al verwacht ik niet dat die erg op een DS van toepassing zijn, dus de interpretatie daarvan hangt een beetje af van de keurmeester. Wil je echter nog een tijdje van je DS genieten, dan fiks je het gewoon, ongeacht het oordeel van de keurmeester.
Succes!





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
- Niemand gebruikt tectyl aangezien het rommel is
- Er worden gaten geboord in de holle gedeelten waar er geen zijn, dan word een persluchtspuiten gevuld met Dinitrol(of andere), het slangetje erin gestoken en zo verneveld in de delen.(Uiteraard niet letterlijk volgieten daar dat te veel zou zijn én de bovenkant niet behandeld wordt)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Het ziet er naar uit dat iemand (de vorige eigenaar?) heeft geprobeerd de bodem te “sealen” door vette lagen antisteenslag (die grijze muk) over de bestaande beschermingslaag/lagen aan te brengen. Wanneer je een duidelijk beeld van de schade wilt krijgen zul je deze troep volledig moeten verwijderen.
En niet om je ziek te praten, maar als ik die bobbelige bodem zo zie, denk ik dat het resultaat van die arbeid niet echt bevorderlijk zal zijn voor je stemming. Ik spreek uit ervaring
slogica schreef:Bedankt! Ik heb toch weer een% meer moed gekregen.
Vraag:
: A - Gat B ligt trouwens precies onder de tank, onder de achterbank…
Haal je de tank er makkelijk uit voor het lassen? Moet dat?
Tank moet er onder weg. Het is een bom. Zo’n tank is nooit 100% leeg waardoor er in het lege gedeelte benzinedampen zitten. En die zijn uiterst brandbaar. Dus eerst de tank er onderweg, dan pas gaan lassen en/of slijpen (bij slijpen komen ook van die leuke vonkjes vrij die zorgen voor leuke vuur-effecten, ik heb er ervaring mee en dat is godzijdank goed gegaan).
Haal je de tank niet weg dan is er en kans dat de tank niet in brand vliegt maar ontploft ! Resultaat: de tank scheurt uit elkaar waardoor de restjes benzine ook gaan branden. En voor zover je DS niet al uit elkaar gescheurd is, vliegt deze ook in de hens. En aangezien jij niet op 100 meter afstand staat, scheur jij ook uit elkaar. Jouw restjes worden vervolgens gebakken op de brandende restanten van je DS.
Mocht het nou echt, echt, ECHT niet mogelijk zijn de tank te demonteren voor je gaat lassen: leeg de tank, haal de brandstofleiding er van af en laat die een nacht uitdampen. Het beste kan je zowel het uiteinde aan de tank als aan de carburateur/injectie-eenheid loshalen zodat er geen vacuum ontstaat waardoor er benzine blijft hangen. Na het uitdampen de leiding aan beide zijden afdoppen. Vervolgens vul je de tank met water tot deze overstroomt. Het eerste wat er uit stroomt is benzine (benzine drijft op water), daarna is het alleen water. Laat dat water er fijn in zitten terwijl je aan het lassen bent. Waar water zit, zit geen damp en water brandt over het algemeen niet zo heel snel.
Succes !
Schijt aan originaliteit.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Voordat je veel werk in je auto steekt: inspecteer eerst goed de ruimte tussen de wielen, afgedekt door een brede plaat in de kofferruimte. Als deze door roest is aangetast zou ik extra adviezen inwinnen (iemand met verstand van DS-constructie én van lassen).
Lassen aan tankbodem? Tank eruit en in andere ruimte zetten.
Lassen aan tank? Weggooien en andere nemen!
Sterkte ermee
De status is wel wat zorgelijk hoor. Maar goed, ik heb datzelfde laatst ook gedaan. Met geduld kom je er.
A)/D)
Je kunt er vanuit gaan dat je links en rechts van de middendemper over de lengte van een halve tot een meter weg gaat halen voordat je op echt ijzer terecht komt. Daar zit namelijk een versteviging op gelast (origineel) die als laatste gaat roesten, wat er boven zit is dan al weg.
C)
is erg interessant! zeer nieuwsgierig wat er kaas is en wat gat
Zijn de buitendorpels en de a- b- en C stijl wel ok? Dat zou hoopgevend zijn
Ik zou sowieso voor je verder gaat, de tank lichten. Dan zie je veel beter wat de roestschade is midden en achter. Ik denk nl dat de roest van A/D doorloopt tot het begin van de tank.
Meevaller is dat je toch aan de slag moet. Dan is een metertje meer niet erg.
Wel behouden deze dame hoor!
succes.
.komma
hallo,
Gat E is echt een bummer, da’s zuivere camouflage! stukje tape en daar tectyl overheen.. hoeveel van die camouflage truukjes kom je misschien nog tegen… toch even mega grondig controleren zou ik zeggen.
succes!












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hier nog een ervarings deskundige. Ik had de DS op poten staan. Ga lekker slijpen aan de voorkan bodem. De vonkenregen achter me wegvliegend. Ik had alleen niet door dat door het opkrikken de auto iets getordeerd was en de rotte tank ENORM was gaan lekken! De vonkenregen vloog letterlijk door de benzine waterval die erui zeek. Godzijdan niet ontploft. Alle 30 liter die in de tank zaten is eruit gelopen.
DUS: Eerst de bodem afsteken/schoonmaken en kijken of je verder gaat met dit chassis. Dan de tank eruithalen. Eerst leeg laten lopen dor de aftapstop. Dan lassen.
Zorg dat je auto kan blijven staan waar je werkt aan het ding. Deze klus gaat wel een aantal dagen duren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je de tank ‘slechts’ leeg haalt, sluit hem dan wel goed af zodat er absoluut geen vonken in kunenn komen zodat de restjes verdampte benzine die er in zitten kunnen ontbranden. Benzine is een raar goedje. je kan rustig een sigarettenpeuk doven in een emmer benzine, maar de damp is toch wel erg explosief. Dat is dan ook weer logisch natuurlijk ...
Schijt aan originaliteit.