1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Opnieuw -vervangen aandrijfashoezen OT
wim
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 319
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 18 april 2008 11:52 PM

Weliswaar al eens de vraag gesteld, maar ..niet een bevredigend antwoord gekregen.

Voor een ID bouwjaar 1961 moeten de aandrijfashoezen vervangen worden. Van alle kanten hoor ik dat een en ander nogal een hachelijke bezigheid is. Wie heeft hier ervaring mee?

teveel citroenen

Profiel  
 
alexander
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 812
Geregistreerd: 15-01-2006

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 19 april 2008 12:00 PM
  [ # 1 ]

Ik ga dit binnenkort ook doen, in verband met andere werkzaamheden heb ik de aandrijfassen er al af liggen. Als je de stuurstangen losneemt bij de bovenste fusee en de beide fuseekogels losneemt van de draagarmen, trek je zo de hele as samen met het wiellagerhuis zo uit het aandrijfashuis bij de remschijf. (wel even ligarexbandje wegnemen)

Vervolgens heb je een speciaal stukje gereedschap nodig (trechter) om de nieuwe hoezen over het brede stuk op de aandrijfas heen te schuiven. Dit stukje gereedschap is te huur bij de DS club. Ik heb net de nieuwe hoezen binnen (besteld bij der franzose) Ze zien er goed uit! Succes Exclamation

Alex

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 21 april 2008 12:08 AM
  [ # 2 ]

Ik heb dezelfde vraag maar dan voor een DS21IE uit 1973. Ik heb wel eens begrepen dat de fuses er niet af hoeven en dat er alleen een en ander losgemaakt moet worden en dat de as er min of meer in kan blijven.

Als er handige tips zijn over hoe dit te doen dan zie ik ze graag.

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 april 2008 01:40 AM
  [ # 3 ]

Voor het nieuwe type hoeft de fusee er niet af: Als je de ligarex-band om de binnenste ashoes (op het tripodehuis) losmaakt, kan je de aandrijfas door het lager eruit trekken.

Citroen!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 april 2008 01:41 AM
  [ # 4 ]

Overigens: Een DS21 uit 1973? De DS23 kwam toch al in augustus 1972???

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 april 2008 12:52 PM
  [ # 5 ]
mel schreef:

Ik heb dezelfde vraag maar dan voor een DS21IE uit 1973. Ik heb wel eens begrepen dat de fuses er niet af hoeven en dat er alleen een en ander losgemaakt moet worden en dat de as er min of meer in kan blijven.

Als er handige tips zijn over hoe dit te doen dan zie ik ze graag.

Open even een eigen topic voor het nieuwe type om dit topic niet te vervuilen..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
slogica
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 07-07-2006

Gepost: 12 juli 2009 12:55 AM
  [ # 6 ]

Confused: Ik ben met dezelfde klus bezig: ook ik zoek nog steeds de juiste volgorde van inbouw /uitbouw, maar haal maar vlagen van het forum!
Eerst plaatjes:

Exclamation TO DO:
1. krik eronder, wiel eraf
2. schoeven (2 stuks?) op wielschijf losdraaien (slagschroevendraaier)
3. ligarex-band om de binnenste ashoes (op het tripodehuis) losmaken
4. as door lager eruit trekken.
5. kogels opvangen (klopt dat?)
6. nieuwe ashoes erop
7. alles schoonmaken en invetten (lager vet??)
8. as met ingevette kogels terugmonteren
9. nieuwe tie-wrap op ashoes
10 schoeven terugmonteren, wiel erop, krik eronderuit, klaar.

Confused: Kan iemand mij corrigeren..ik heb dit nog nooit gedaan. Surprisedops:

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 juli 2009 01:37 AM
  [ # 7 ]

5a. Meenemer aan bakzijde van aandrijfas trekken (borging verwijderen)
5b. Ashoes bakzijde verwijderen
5c. Restanten ashoes wielzijde verwijderen
5d. Nieuwe ashoes wielzijde plaatsen
5e. Ashoes bakzijde terug (vervangen indien nodig)
5f. Meenemer terugplaatsen en borgen

Nb 5a zit soms mee, maar soms ook tegen Confused

knuffel

Profiel  
 
slogica
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 07-07-2006

Gepost: 12 juli 2009 01:47 AM
  [ # 8 ]

Beste Vlietmansje, Bedankt, toch een vraag:

Confused: A Wat is een Meenemer? graag een foto want ik zie dit overal staan maar snap gewoon niet wat dit is… Surprisedops: Heet dit ook “veerring”?
Confused: B Moet alles ingesmeert worden met kogellagervet? Lijkt mij van wel, maar misschien tips?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 juli 2009 01:58 AM
  [ # 9 ]

Meenemer=stalen ring, zit aan het einde van de aandrijfas (bakzijde) op een vertanding geschoven. Op de ring zitten drie uitsteeksels, hier schuif je stalen kogels met gat er in op, samen vallen die zo in het huis dat tegen de bak aan zit.

De hoes tegen de bak moet goed van vet voorzien worden, kun je doen als de as al weer in de auto zit. De hoes aan de wielkant heeft smeernippel op de aandrijfas, elke 5000 kilometer is die aan de beurt.

Zoekfunctie gebruiken ‘tripoide’  Wink

knuffel

Profiel  
 
slogica
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 07-07-2006

Gepost: 12 juli 2009 02:17 AM
  [ # 10 ]

Super!

Dus die borgring van de meenemer kan ik er zo afhalen (ik heb nog niet gekeken…) Geen speciaal gereedschap nodig?

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 12 juli 2009 06:43 PM
  [ # 11 ]

Er is geen speciaal gereedschap nodig. Een dosis geduld en handigheid om de hoezen er op te trekken wel. Hoewel niet voorgeschreven heb ik er voor gezorgd dat de kogels op de zelfde plek terug kwamen waar ze ook zaten voor de demontage.

Aan de motor zijde moet 200g vet, huis zit dan helemaal vol. Niet overvol proppen. Vet moet tegen hoge temperaturen bestand zijn. Is in tubes te koop bij automaterialen handel.

Aan de wielzijde gewoon vet gebruiken en via de doorsmeernippel naar binnenpersen. Niet te veel, deze ruimte moet niet vol vet.

Ik hoop overigens dat je niet gereden hebt met de aandrijfashoezen zoals ze op de foto staan. Zand en vuil is funest daar.

In clubblad Citroën ID/DS Nederland, jr-nr: 18-8, (okt. 1996), bladvolgnr: 163 staat beschreven hoe e.e.a. aan te pakken. Artikel kun je downloaden van de iddsclub site.

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
slogica
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 07-07-2006

Gepost: 13 juli 2009 03:06 PM
  [ # 12 ]

Goede tips…
Echter wel gereden, maar slechts enkele km’s… maar voordat ik m kocht heeft ie waarschijnlijk 5 jaar stilgestaan.
Ik hoop dat er niks mis mee is.

Bedankt Arrow

Profiel  
 
slogica
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 07-07-2006

Gepost: 21 juli 2009 01:15 PM
  [ # 13 ]

Exclamation Alles schiet eraf als boter! Ook de Borgveer voor de meenemer!
Confused: A - Maar niet de Meenemer zelf! (stalen ring met 3 uitsteeksels)
- WD 40 erop, klappen met grote houten hamer, niets helpt! Vergeet ik iets??? Of kan deze echt HE-LE-MAAL vastgedraaid zitten op de vertande as? En moet ik gewoon meer geduld hebben en harder doortikken?
Confused: B - Er kwam ook een smalle rubberen ring mee, maar ik weet niet waar die vandaan komt ongeveer 1 cm breed diameter +/- 120mm



Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 21 juli 2009 01:28 PM
  [ # 14 ]

Die meenemer met 3 poten krijgt je er niet af. Hiervoor is speciaal gereedschap nodig. Het goede nieuws is dat die er ook niet af hoeft. Met het nodige geduld, een trechter en tactiek kun je de hoezen hier overheen trekken.

Kan die rubber ring niet de beschermring zijn geweest tussen de tripoidehoes en de klemband waarmee deze vast zit?

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2781
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 21 juli 2009 01:59 PM
  [ # 15 ]

Ik ben wel benieuwd naar die geduld-met-tactiek-en-trechter methode.
Bij Draakje d’r as heb ik die tripodekop er wel afgetikt nml. Een geduldig snertklusje maar ‘t is wel gelukt. Terug er op tikken idem.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook