Hallo
Ik heb mijn Ds weer uit de stalling gehaald ( na 9 jaar ) en na een beurtje
en een nieuwe bobine is de dame zowaar meteen goedgekeurd..
Daar was ik al erg blij mee..! waar ik niet zo blij mee ben is dat een oud kwaaltje wat ik al heel lang heb ook weer de kop opsteekt.
Namelijk een uitzonderlijk sterke benzinelucht in de auto…zeker als
ze meer dan halfvol getankt is…ik heb de tank, de vulstang, de ontluchting
enz enz alweer eens gecontroleerd, maar niets vreemds te ontdekken.
Er zit een nieuwe benzinepomp op met nieuwe benzineslangen en filtertje
naar de carburateur, dus dat kan het ook niet zijn.
Uitwendig is nergens lekkage te ontdekken…is toch een vreemd verhaal dit….en als je in de auto zit is de geur echt niet te harden…alsof ze een
emmer met bezine om je nek hebben gebonden en je er met de neus
ongeveer inhangt.
Het enige wat ik nog niet heb kunnen controleren is de plastic slang die van de tank naar de moterruimte loopt door de balk, omdat ik de rvs platen onderaan met verkeerde zelftappers heb vastgezet
en ik die niet meer loskrijg…
Iemand een idee..?
Groetjes
Misschien tóch de rubberen slang tussen het einde van de vulstang en de tank ?
Als die poreus is, zie je géén lekkage, maar je ruikt de benzine wel!
Proefondervindelijk: als alle 4 de ramen dicht zijn, ruik je niets ? En als je linker voorraam een beetje open staat, ruik je benzinelucht ?
Ben zeer benieuwd
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: Benzinestank in auto
NoGood schreef:...zeker als ze meer dan halfvol getankt is…Iemand een idee..?
Stalen tank bestaat uit boven- en onderhelft, wellicht verrot op de lasnaad? Hoe heb je de kwaliteit van de tank gecontroleerd?
Je zou de afdekplaat onder de achterbank kunnen demonteren en de auto op de linkse kriksteun zetten en scheef laten wegzakken.
Heb ook ooit iets gelezen over de verwisseling van ontluchtslang en aanzuigslang op de tank :
Kan zijn echte ( vloebare) benzine lekkage. Dit kan je altijd vinden als je maar goed genoeg kijkt. Laat altijd sporen achter.
Lastiger is het als er lekkage is van de lucht die boven je benzine staat, dus dan gaat het om lekkage van benzine damp. Als er ergens een gaatje zit dan kan de damp gaan circuleren doordat je als 2e gat altijd de ontluchting hebt. Dit spoor je op door voorzichtig “af te persen”. Pers een klein beetje lucht in de tank ontluchtingsslang en houd deze dan dicht. Blijft het systeem dan op “druk”? hoor je het ergens sissen etc.?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bedankt voor de snelle tips
Ik ga er mee aan de slag…benzinelucht is inderdaad (iets) minder
als de ramen dicht zijn, maar niet veel volgens mij..
Ook als ik een scherpe bocht maak ruikt hij weer even extra erg, wat dan
langzaam weer wegebt..
Nu is de tank weer iets meer dan half leeg, en de stank word gewoon minder
ik heb perslucht hier, dus dat ga ik ook testen
LPG is natuurlijk ook een oplossing om van de lucht af te komen, maar dat
kost ook weer geld (spaart ook natuurlijk ) maar dan wil ik eerst van euvel
nummer 2 af, en dat is trillende remmen.
Dat bederft het rijplezier ook behoorlijk moet ik zeggen.
Dat doet hij al sinds ik haar heb, ondanks nieuwe schijven en blokken.
Maar ik las van de week dat het het opgelost zou kunnen worden
door nieuwe abs blokken te monteren…en omdat de dame toch volgende
week alle bollen gecontroleerd krijgt, laat ik die ook meteen
vervangen…ik ben benieuwd…dat zou echt een verademing zijn..
word vervolgt.
Groetjes
NoGood schreef:Ook als ik een scherpe bocht maak ruikt hij weer even extra erg, wat dan
langzaam weer wegebt..Nu is de tank weer iets meer dan half leeg, en de stank word gewoon minder
...en ook dát heb ik ondervonden! (als aanvulling op mijn vorig bericht). Het is zonder meer herkenbaar. Slang kost € 12,—ex.BTW.
Ben benieuwd naar wat straks de oorzaak blijkt te zijn!
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi en Xsara Picasso)
Dan ga ik die als eerste vervangen… bedankt voor de tip JoF
Ik laat weten of de slang het euvel blijkt te zijn.
Groetjes

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ook met LPG moet je toch het benzinesysteem goed werkend houden, voor als je b.v. een keer in het buitenland geen LPG kunt vinden. Dus da’s geen oplossing.
NoGood schreef:Ik laat weten of de slang het euvel blijkt te zijn
Ik lees het over 3 weken wel…..eerst met de DS naar Frankrijk
Gisteren op weg naar Amsterdam begon de machine toch naar benzine stinken, ik werd er misselijk van. Had eerder al eens last gehad van wat geur naar benzine, maar dat ging dan snel weer weg. Nu niet dus. Maar meteen doorgereden naar ds de keizer en laten kijken. Bleek de benzinepomp kapot. Om half vijf terug en een uurtje later alles klaar plus wat goede adviezen en € 78,00 armer weer terug naar Limburg.
Stank helemaal weg overigens.
Norbert (I) D. (Break) de machine
De rubber pakking van de benzinemeter wil ook nog wel eens wat benzinelucht doorlaten, zou het ook kunnen zijn.

Totaal aantal Berichten: 10636
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kijk ook eens of de ontluchtings/afzuigsleufjes in de bodemplaat onder de tank nog open zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
-Amerikaanse DS/SM werden wel eens uitgevoerd met een houtskoolfilter aan de benzinetank ter preventie van de geur..dus een gekend iets.
-die geur bij een volle tank en weggaand als ie halfvol is: ik heb ooit geweten dat er ruimte, speling was tussen de rilsan (?) witte benzinedarm, die tot in de filter loopt en het rubber stukje darm (te groot? niet afgedicht?) dat er om heen gaat op de plaats waar de benzineleiding de tank verlaat.
Doordat de benzineleiding daar weer naar beneden duikt, krijg je een ‘hevel’ effect beginnend bij het tanken, en benzine ontsnapt tussen beide darmen door naar buiten: geur. Is je tank halfvol dan komt er lucht tussen de darmen en stopt het nevelen.
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971

Totaal aantal Berichten: 114
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Zelfde probleem met benzine stank heb ik ook eens gehad en je zoekt je een ongeluk. Nieuwe tankdop bleek de oplossing te zijn.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Totaal aantal Berichten: 7618
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ben tijden bezig geweest (met mijn derde tank - de eerste was vuil, de tweede werd zo gemonteerd dat ie doorroestte en de benzine in stralen onder auto uitkwam) met de aansluiting van de tank op de slang. Uiteindelijk bleek er een heel klein gaatje te zitten waar het pijpje de tank ingaat. Alleen waar te nemen met volledig volle tank. De garage probeerde een soort vloeibaar metaal - dat werkt dus niet. Uiteindelijk de boel dicht gekregen met hitte- en chemicalienbestendige tweecomponentenpasta. Gewoon bij de DHZwinkel gekocht. Wel eerst de tank weer voor driekwart leeggereden met stank in de auto.
mel schreef:Zelfde probleem met benzine stank heb ik ook eens gehad en je zoekt je een ongeluk. Nieuwe tankdop bleek de oplossing te zijn.
Ik heb ook benzinestankproblemen gehad. In mijn geval was het een lekke slang in de dorpel waar ook de benzinepomp zit. Tijden met wat stank gereden, vooral als je net vertrok. Op een gegeven moment liep er bij de dorpel opeens benzine uit. Dat was wel even schrikken.