Onze DS 21 IE 1971 rijdt rond zonder afwatergaatjes in de deuren, zo vertelde onze garage mij. Onze DS heeft overigens net een dinitrolbehandeling gehad en hij is momenteel roestvrij ook in die deuren en ik rij al 3 jaar zo rond. Wel viel mij na de dinitrol behandeling op dat er wel wat water in bleef staan. Deur open en er liep wat regenwater uit. Vetklomp wegvegen en er liep weer wat uit bij het scharnier van een achterportier.
Is er misschien een andere plek waar het inregende water normaal weg kan lopen dat nu met vet verstopt zit? Hoe zit dit eigenlijk precies? Moet ik echt gaatjes boren onder in de deur? Waar dan precies en hoe zorg ik er dan voor dat hij op die plek niet gaat roesten?












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
er horen in de voordeur DRIE! gaten te zitten. midden voor en achter. In de achterdeur tenminste 2.
Zou ik er maar weer in boren. 8 mm of zo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik ken het gevoel. Stralen water uit een achterportier - ergens onderaan bij het scharnier. Is op den duur toch echt niet goed, zelfs niet als de deur op zichzelf met tectiel vol zit. Goed advies: gaatje boren!
break23m schreef:Ik ken het gevoel. Stralen water uit een achterportier - ergens onderaan bij het scharnier. Is op den duur toch echt niet goed, zelfs niet als de deur op zichzelf met tectiel vol zit.
Goed advies: gaatje boren!
Het bleek allemaal minder erg. Alleen linksachter zat dicht, de rest had keurig gaatjes (linksvoor wel 5). Achter had dus één dichtgeslibd gaatje, dat kon ik zo openduwen. Ik heb er linksachter nog een bijgeboord op dezelfde plaats als er rechtsachter een zat. Ik had na de waarschuwing van de garage één deur bekeken en natuurlijk juist de enige deur die geen zichtbare gaatjes had.
Affijn, het was dus zo gepiept. Ik vind het wel slordig trouwens dat je zo’n gaatje boort en dan dat roestminnende blik aan de elementen blootstelt. Verder zit er toch meestal wel lak op. Nu hopen dat het juist daar niet gaat roesten. Lakken zal niet gaan met al dat vet…
Kun je die gaatjes willekeurig in de onderkant van de deur boren of is het nog verstandig om er in de hoeken van de deur er ook eentje te boren?
Proud owner of a 71’ Citroen DS
DS-lover schreef:Kun je die gaatjes willekeurig in de onderkant van de deur boren of is het nog verstandig om er in de hoeken van de deur er ook eentje te boren?
Ik ben geen specialist, maar aangezien de onderkant van de deur behoorlijk horizontaal is en niet afloopt krijg je het laatste water toch niet wge, dat kleeft wat tegen de onderkant aan. Wel hebben mijn deuren wat verdiepinkjes (aan de buitenkant bollinkjes) aan de onderzijde, en dat zijn de laagste punten. Bij mijn deuren zitten daar in ieder geval gaatjes, op de laagste punten dus.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
bogaard77 schreef:
Zou ik er maar weer in boren. 8 mm of zo….
...en dan een schroevendraaier er van onder in en dan naar achteren en omhoog bewegen. Dan zal de rijwind een zuigende werking hebben en zo de bakken droog rijden. Gaat overigens ook op (beter zelfs) bij de gaatjes in bodem en kokers; natuurlijke ventilatie!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Zoals gezegd, voor, achter en midden is het beste. Liefs dat het gaatje ook het laagste punt is van het portier.
De scharnieren van elk portier zitten niet recht boven elkaar, waardoor het portier in open stand lichtelijk schuin staat. Dit in combinatie met hoe recht / schuin de ondergrond is waar je parkeert en water zoekt het laagste punt en daarom stroomt er juist dan water uit je portier.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.