drukverlies
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 19 juni 2009 06:13 AM

bollen allemaal vervangen, stuurhuis afgeperst.
Toch nog regelmatig aan slaan van de pomp.
Zoals mij is verteld gaat het kennelijk om intern drukverlies (geen externe lekkage)
Waar moet ik zoeken ?

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 19 juni 2009 09:17 AM
  [ # 1 ]

‘Regelmatig’ aanslaan van de pomp lijkt me op zich geen probleem… als het niet te vaak is Smile . Ik neem maar even aan dat je bedoelt dat de hogedrukregelaar (veel) vaker dan elke 30 seconden aanslaat.

Dit soort storingen kan op twee manieren aangepakt worden: grof geschut waarbij je alles uit elkaar trekt en test tot je het gevonden hebt, of rustig aan waarbij je lekker doorrijdt tot het vanzelf duidelijk wordt. Zolang de pomp het systeem kan bijhouden is het niet vreselijk acuut.

Eerste wat je moet doen is de cyclus vaststellen.
10 seconden uit en 10 seconden aan zou goed kunnen duiden op een interne lekkage, maar ook op een slechte HDregelaar.
18 seconden uit en 2 seconden aan doet vermoeden dat de voorraadbol leeg is. Bedenk dat ook een nieuwe voorraadbol wel eens kapot kan zijn, dus die zou je ook nog eens kunnen vervangen.

Bij interne lekkage moet de lekkende LHM retour komen naar de tank. Het is mogelijk aan de hand van het hydraulisch schema de stroomsnelheid in de verschillende retourleidingen één voor één te inspecteren (sommige zitten onderaan de tank, andere dumpen bovenin) tot je de een verdachte hebt.

Vóóronderzoekje: zet de hoogteregelaar in de laagste stand en bepaal het effect op de cyclustijd. Als die nu opeens verdrievoudigt, weet je al weer meer. Zo kun je ook je stuur eens bijna maximaal naar links of rechts draaien, om zo evt. slijtageplekken rondom de middenstand uit te sluiten.

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 19 juni 2009 10:40 AM
  [ # 2 ]

Check allereerst de “grote” verbruikers; veercilinders, stuurhuis en remservo.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 juni 2009 12:40 PM
  [ # 3 ]

Veercylinders zijn het bijna nooit. Dan gaat je auto dansen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 20 juni 2009 12:06 AM
  [ # 4 ]

ja, klopt ik gok op stuurhuis of remmerij.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Strijkeizer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 23-01-2009

Gepost: 20 juni 2009 02:08 AM
  [ # 5 ]

veercilinders kunnen het wel zijn.
de auto hoeft dan niet te dansen.
je kan het heel simpel controleren door de retourslang bij de lekzakken los te halen.haal ook eens de retoerslang van de remservo los.als er hier wat olie uitkomt met draaiende motor heb je het lek gevonden.het stuurhuis was al getest,maar sluit hem toch even af voor de zekerheid.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juni 2009 11:36 PM
  [ # 6 ]

OK. Je veercylinders lekken. de druk die tussen het membraan in de bol en de veerzuiger (in de cylinder) staat lekt weg. Wat gebeurt er dan? Juist! de auto zakt. na een beetje gezakt te zijn detekteert de hoogte regelaar dat de auto gezakt is (EN NIET EERDER) en laat de auto stijgen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 21 juni 2009 12:19 AM
  [ # 7 ]

Ergo: dansen…..dat wou je toch zeggen Bogaard?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juni 2009 05:17 PM
  [ # 8 ]

Alvast bedankt voor de tips.
hij danst niet echt maar het is wel zo dat de voorkant nu toch wel erg snel zakt, pomp\hd-regelaar slaat ongeveer om de 10 sec even aan.
Zegt dit iets over waar ik moet zoeken ?

grtz

rob

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 21 juli 2009 12:01 AM
  [ # 9 ]

e.e.a. nagelopen. Nu blijkt dat ik in de rijstand een klein constant straaltje heb (je weet wel bij prostaatproblemen doet zich hetzelfde voor) in 1 van de retourleidingen. Het is de dikke retourleiding die terugkomt van de middelste aansluiting op de centrifugaal regelaar (HA)
Ideeën over de analyse waar de interne lekkage zit ?

grtz

rob

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10635
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 juli 2009 01:33 AM
  [ # 10 ]
nltecoko schreef:

‘Regelmatig’ aanslaan van de pomp lijkt me op zich geen probleem… als het niet te vaak is Smile . Ik neem maar even aan dat je bedoelt dat de hogedrukregelaar (veel) vaker dan elke 30 seconden aanslaat.

Dit soort storingen kan op twee manieren aangepakt worden: grof geschut waarbij je alles uit elkaar trekt en test tot je het gevonden hebt, of rustig aan waarbij je lekker doorrijdt tot het vanzelf duidelijk wordt. Zolang de pomp het systeem kan bijhouden is het niet vreselijk acuut.

Eerste wat je moet doen is de cyclus vaststellen.
10 seconden uit en 10 seconden aan zou goed kunnen duiden op een interne lekkage, maar ook op een slechte HDregelaar.
18 seconden uit en 2 seconden aan doet vermoeden dat de voorraadbol leeg is. Bedenk dat ook een nieuwe voorraadbol wel eens kapot kan zijn, dus die zou je ook nog eens kunnen vervangen.

Bij interne lekkage moet de lekkende LHM retour komen naar de tank. Het is mogelijk aan de hand van het hydraulisch schema de stroomsnelheid in de verschillende retourleidingen één voor één te inspecteren (sommige zitten onderaan de tank, andere dumpen bovenin) tot je de een verdachte hebt.

Vóóronderzoekje: zet de hoogteregelaar in de laagste stand en bepaal het effect op de cyclustijd. Als die nu opeens verdrievoudigt, weet je al weer meer. Zo kun je ook je stuur eens bijna maximaal naar links of rechts draaien, om zo evt. slijtageplekken rondom de middenstand uit te sluiten.

  - Oscar -

Dus als de pomp bij stationnair 1,3 seconden aanslaat is de voorraadbol lek?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juli 2009 02:25 PM
  [ # 11 ]

tsja.. Hoe beter je pomp werkt hoe korter hij ‘werkt’. Als je hoofdbol leeg is of een beetje leeg hoeft de pomp maar kort te werken om op druk te komen. Je kan dus niet zomaar zeggen dat de bol slecht is.

Trek die bol eraf en meet.

HD regelaars worden verder moe. heb je dit ook. En de ontluchtschroef wil wel eens een beetje lekken…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook