Brandend laadlampje
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 21 juli 2009 08:04 PM

Weer een nieuwe uitdaging Very Happy Als ik de ventilator aanzet gaat (bij rijdende wagen) het laadstroomlampje branden. Bij het uitschakelen van de ventilator gaat ie langzaam weer uit (lampje). Bij het remmen gaat het laadstroomlampje weer branden en bij losaten van het rempedaal dooft het lampje langzaam.

Eerste indicatie van mij is: dynamo laadt niet voldoende bij en de electr. centrale kan het niet meer trekken. Lampen (dim en grootlicht) draaien ook niet op volle sterkte, het lampje gaat dan ook weer snel branden.

Even naar de laadspanning gekeken die de dynamo afgeeft, deze komt op de multimeter niet boven de 7 Volt uit.

Wat is de beste optie: omruilen of gewoon de dynamo even uit elkaar gooien en kijken naar het interne (koolborstel, etc).
De dynamo zelf ziet er aan de buitenkant nog behoorlijk fris uit.

Alvast bedankt.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 juli 2009 08:18 PM
  [ # 1 ]

Als je met contact aan het blauwe stekkertje van je dynamo aftrekt, zie je dan een vonk? Waarschijnlijk niet. Zet even met een draadje 12 volt op dat stekkertje met de blauwe eraf. Doet alles het?
Ja regelaar kapot.
Nee dynamo kapot

Regelaar een klap geven. Helpt dat? Nee vervangen.
Dynamo even de koolborstels eruitschoeven. Zitten onder dat blauwe stekkertje. 9 van de 10 keer is dat het.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 juli 2009 08:53 PM
  [ # 2 ]

Of je pakt het meteen grondig aan het monteerd een nieuwe dynamo met ingebouwde, elektronische, regelaar. Kost wat meer, maar dan heb je ook wat Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 21 juli 2009 10:20 PM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

Als je met contact aan het blauwe stekkertje van je dynamo aftrekt, zie je dan een vonk? Waarschijnlijk niet. Zet even met een draadje 12 volt op dat stekkertje met de blauwe eraf. Doet alles het?
Ja regelaar kapot.
Nee dynamo kapot

Regelaar een klap geven. Helpt dat? Nee vervangen.
Dynamo even de koolborstels eruitschoeven. Zitten onder dat blauwe stekkertje. 9 van de 10 keer is dat het.


Even de laatste stand van zaken:

- Ik heb het blauwe stekkertje van de dynamo afgetrokken, iets verlengd met een hulp-kabeltje en die vonkt behoorlijk als ik hem los maakt.

..... Ik neem aan dat de spanningsregelaar dan in orde is.

- Ik heb de koolborstel verwijderd, echter ziet daar weinig of niets aan. Met andere woorden: koolborstel is heel, lengte is voldoende (+/- 1,3 cm)

( Ik heb alleen de koolborstel verwijderd onder het blauwe stekkertje op de foto, ik neem aan dat er nog een 2e is.)

Al met al kan ik concluderen dat mijn dynamo redelijk defect is. Of moet ik nog onderstaande actie uitvoeren om er zeker van te zijn?

Zet even met een draadje 12 volt op dat stekkertje met de blauwe eraf. Doet alles het?
Ja regelaar kapot.
Nee dynamo kapot


Ik hoor het weer graag van jullie.

Groet

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2009 12:20 AM
  [ # 4 ]

nee je dynamo lijkt wel shot! Je kan even weerstand meten op de plus van de dynamo zonder draden aangesloten Heeft die lage weerstand dan is er een diode of 2 kapot. Die kosten je de kop niet..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 22 juli 2009 11:58 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

nee je dynamo lijkt wel shot! Je kan even weerstand meten op de plus van de dynamo zonder draden aangesloten Heeft die lage weerstand dan is er een diode of 2 kapot. Die kosten je de kop niet..

“Nee je dynamo lijkt wel shot”  Confused:  Ik neem aan dat ie overleden is Laughing

Wat is zo’n beetje een normale weerstand die je moet meten, dan heb ik in elk geval een indicatie.

Weer bedankt

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juli 2009 12:21 AM
  [ # 6 ]

heel weinig. 10-50 ohm. Eigenlijk geen weerstand maar dat kan je niet eisen van diodes uit 1971…
shot = dead! Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook