Sinds vorige week de bezitter van een DS Dspecial 1973…..
Wat mij opvalt bij het gebruik van de koppeling is het volgende: de koppeling (het ontkoppelpunt) zit vrij diep. Met name het in de 1e versnelling en in zijn achteruit gaat wat stroef/moeilijk.
Mijn vraag: is dit nog eenvoudig bij te stellen of moet ik gaan denken aan een een n ieuwe koppelingsplaat, drukgroep, etc.
Alvast beankt.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gefeliciteerd met de aankoop.
Koppeling kan je afstellen. Hoe? Je kan het beste even het werkplaatshandboek erop na slaan.
Citroen!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Even nazoeken in een werkplaatshandboek is natuurlijk het beste. Maar als je dat nog niet hebt: als je iemand de koppeling laat intrappen kun je onder de kap zien hoe ‘t loopt. En dan zie je ook een stelmogelijkheid. Is niet erg ingewikkeld.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Werkplaatshandboeken vind je door te googlen op “tony jackson DS”...
Geluk met je voiture!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ook hierzo te vinden
Heren,
Allereerst bedankt voor jullie reacties ( en snelheid van reageren ), ik heb de stelschrfoef gevonden en een en ander afgesteld. Op het eerste gezicht lijkt het beter te gaan, vanmiddag even proef rijden. Ik zal juliie de afloop laten weten.
SPAM





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Tip: zoek vast uit hoe je foto’s kunt plaatsen bij je berichten, werkt heel handig als je in de toekomst verdere vragen hebt!
Succes met je auto!
SPAM schreef:
... ik heb de stelschrfoef gevonden en een en ander afgesteld. Op het eerste gezicht lijkt het beter te gaan, vanmiddag even proef rijden.
Tip 2:
Stel de kabel niet te strak af. Zorg dat er wat speling op het pedaal zit als de koppeling niet ingetrapt is.
Anders ben je binnenkort toe aan nieuwe platen. ops:
Ook ik zit met een koppeling die geheel tot de bodem ingedrukt moet worden dan moet ik hem heel voorzichtig op laten komen ander komt hij met een klap in dan bedoel ik werkelijk met een luide klap om dan meteen vol te pakken hierbij verdenk ik de drukgroep is dit juist ? groetjes Ton
Hydraulisch rijd beter












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de vrije slag goed hebt staan en het pedaal zit nog steeds ‘diep’ , is je koppeling aan het verslijten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Als je de vrije slag goed hebt staan en het pedaal zit nog steeds ‘diep’ , is je koppeling aan het verslijten.
Of er zit een verkeerde hefboom of een fout drukstangetje gemonteerd .
De bout op de versnellingsbak va,n het scharnierpunt staat toch goed vast ?
Dan heb je dezelfde symptomen en aangezien TS de wagen nog maar pas heeft kan dit wel eens al een tijdje verkeerd zijn ....
Walter
Meten is weten , gissen is missen





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Afstellen van de koppelingskabel bij het schutbord kan ook nog helpen. Wel een beetje priegelen…
Zoals ik vorige keer melde heb ik ook een probleem met de koppelig.
Mijn vermoeden is dat het aan de platen ligt om dat de pedaal een normale vrije slag heeft maar de koppeling pas op het laatste moment vrij komt. Bij het op laten komen pakt hij bijna meteen op, laat ik de koppeling normaal opkomen dan pakt hij met een klap op.
Aangezien ik in verband met laswerkzaamheden het gehele voorfront heb gedemonteerd lijkt het mij verstandig om dan maar meteen de drukgroep met platen te vervangen.
Nu is mijn vraag; Kan ik de bak en de aandrijving naar voren halen zonder de stuurbekrachtiging en de grote poelie op het motorblok te demonteren? Bij voorbaat dank Ton. oja het is een 2.3 I met vijfbak.
Hydraulisch rijd beter














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dspecial amateur schreef:Kan ik de bak en de aandrijving naar voren halen zonder de stuurbekrachtiging en de grote poelie op het motorblok te demonteren? Bij voorbaat dank Ton. oja het is een 2.3 I met vijfbak.
Nee, dat is onmogelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Maar…. beiden zijn niet echt een probleem om te demonteren. Het stuurhuis kun je bijna geheel intact laten en in het midden demonteren en bij de bevestiging op de hulpstuurhuizen. En uiteraard de stuurbuis demonteren. Die grote pulley zit met 1 moer vast. Wat is het probleem?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Bedankt voor de antwoorden. Het probleem zat hem in het feit dat het de eerste keer is voor mij om zo ingrijpend te sleutelen. Dus houdt het op beginnersangst.
Hydraulisch rijd beter