











































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet altijd de tank verwijderen als je aan de tankbodem wil lassen.
Voor de eend rijders: Er zit bij de DS een bodemplaat onder de tank waar de tank op ligt. Als je daar aan last brand je ook door de tank heen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mocht je interesse hebben dan heb ik nog een hard chassis staan , longerons en goten zijn al gedaan , kriksteunen , kofferbodem , A, B ,C stijlen hard , dakrand en weet ik veel wat niet meer
Is wel opstaande klinken chassis en zitten Franse papieren bij
Heb ik ooit eens manden lang voor een forumlid bewaard , maar die bedacht opeens dat hij er eigenlijk toch geen geld voor had , heb er niks meer mee gedaan en staat bij mij in de tuin onder een zeiltje , daar wordt het ding ook niet beter van
Mag weg voor een honderdje of 5 , blok , bak , dash , dak , motorkap , alles zit er nog in op en aan , geen plaatwerk interieur , radiateur , crburateur en ontsteking , zelfs de draadboom is als nieuw
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Bedankt voor het aanbod… maar helaas heb ik geen garage waar ik dag-en nacht kan gaan lassen en klussen..en ook geen plaats voor 2-DS’s…
Bovendien is dit echt een reddingspoging aangezien ik deze DS voor niet veel meer dan je aanbod gekocht heb. Leren bankje geruild tegen flesje wijn, uitlaat gekocht, ruitewissers van een vriend, etc… dus ik probeer dit min of meer Low-budget op te lossen!
: Waar ga ik geginnen?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
slogica schreef:
![]()
: Waar ga ik beginnen?
Auto aanbieden voor APK, dan hoor je van de keurmeester precies welk gat aangepakt moet worden
Je kunt dat ook bij een DS-partner garage van de DS-club laten doen, krijg je gelijk een advies op maat
Misschien is het toch gatenkaas, maar dan weet je voor € 50 of € 100 precies wat er aan de hand is, nu blijft het ‘zweven’...
twee vragen:
wanneer is de apk? ivm met planning
waar woon je in de buurt? dan kan een lotgenoot er een keer naar kijken.
Ik zou mij alleen echt zorgen maken om plek bij de achterste kriksteun. Dat is een belangrijkpunt voor chassis-stevigheid (ja, de rest ook maar dit meer)
en ik zou proberen het voor de herfst te fixxen, want een najaar doet veel meer schade als er eenmaal rottigheid is. belangrijkste aanpakken de rest conserveren.
voila!
.komma
Nog geen APK planning… Omdat er nog veel meer te doen is: o.a. ashoezen, achterbak lassen (bijna klaar), uitlaat(ook bijna klaar) en toch weer een nieuwe waterpomp.
Ik wil toch eerst een stuk verder zijn voordat ik naar de APK-meester ga.
APK keuring in Watergang (vlak boven Amsterdam).
Maar inderdaad, als plaatjes OVER de gaten gewoon mag, dan doe ik niet moeilijk.. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze DS niet het eeuwige leven meer heeft…
Is de tank uitbouwen een makkelijk karweitje? Ik kan de Ds namelijk niet laten staan in DIY-garage, dus hij moet na het lassen wel weer rijden.
: Ik heb op het forum alles gevonden , maar niet hoe lang zoiets zou duren in - en uit-bouwen.
Wie geeft mij een schatting?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als alles een beetje gangbaar is kan het snel. Tank wel ver leegrijden (lichter=gemakkelijker). Slang naar voren kan wel eens moeilijk los te maken zijn.
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
slogica schreef:Maar inderdaad, als plaatjes OVER de gaten gewoon mag, dan doe ik niet moeilijk.. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat deze DS niet het eeuwige leven meer heeft…
Als je DAT doet geef je het leven van de DS op, maar nu is het nog fatsoendelijk te herstellen.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Want plaatjes over de gaten geven binnen 2 jaar nog meer roest…?
Ik ga het gat voor gat bekijken…
slogica schreef:Want plaatjes over de gaten geven binnen 2 jaar nog meer roest…?
Ik ga het gat voor gat bekijken…
Als je maar goed in de Owatrol en in de tectyl zet, kan plaatjes over de gaten een hele tijd goed gaan hoor. Wel zoveel mogelijk van het oude roest vrewijderen omdat dat het water erg vast houdt.
Ik heb bij mijn DS break bij de longerons 6jr terug gewoon een plaat er onder gezet, goed in Owatrol, elke 2 jr Owatrol herhalen. Het ziet er nog perfect uit en ik rij het hele jaar door met deze auto.
Stuik lassen na het rotte deel eruit gehaald is, is inderdaad beter tegen het roesten. maar vraagt enrom veel meer van je las kunsten. Is daarnaas veel minder sterk, want je moet dan de hele naad lassen en staal naast een las is altijd verzwakt.
Zo reagern maar na zo´n knuppel in het hoenderhok!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ok Maar spuit je dan ook iets IN de bodem, dus achter het nieuw gelaste plaatje?
: Tectyl? ok maar je schrijft na 2 jaar weer in de OWATROL. Dus tectyl eraf, weer OWATROL erop, weer tectyl erop? nee toch… waarschijnlijk alleen tectyl op de delen waar je voorlopig (>>>4 jaar) niks meer aan wilt doen lijkt mij!?
slogica schreef:
Ok Maar spuit je dan ook iets IN de bodem, dus achter het nieuw gelaste plaatje?
: Tectyl? ok maar je schrijft na 2 jaar weer in de OWATROL. Dus tectyl eraf, weer OWATROL erop, weer tectyl erop? nee toch… waarschijnlijk alleen tectyl op de delen waar je voorlopig (>>>4 jaar) niks meer aan wilt doen lijkt mij!?
Owatrol in de holle delen,dan komt het ook achter het nwe gelaste plaatje. Na 2 jr de Owatrol opnieuw in de holle ruimten.
Voor een overzicht hoe de holle ruimten te behandelen:
http://www.philcaron.com/ds/rustproofing/Rust proofing a Citroen D series.pdf
http://www.candokaraoke.com/rust.html
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
slogica schreef:Want plaatjes over de gaten geven binnen 2 jaar nog meer roest…?
Ik ga het gat voor gat bekijken…
Je hebt zowizo ruimte waar je roest blijft zitten én waar anti roest niet geraakt.
Het grooste probleem is een auto herstellen die reeds hersteld is geweest.
Dat is de grootste K$T klus die er is, op dat vlak worden veel -ervoor reeds plaatjes gelaste autos- weggegooid.
Voor de DS is allegeluk bijna alles verkrijgbaar als ik me niet vergis.
Er zijn hier veel voor en tegenstanders van vele producten maar ik raad je af om met owatrol alleen te werken.
Doe zoals alle grote centers doen(welke 15jaar garantie op een DS bodem geven….(rarara)) en gebruik 2 of 3 Dinitrols.
De pentrant voor in de naden en de 1000om te sealen(moet je effe opzoeken, weet het niet exact).
Bodem achteraf blank zetten, anti roest erop en undercoating(anti steenslag).
Als nu plaatjes lassen het verschil betekend tussen nu slopen of binnen 2jaar alles restaureren kan je er gerust voor kiezen, maar bedenk dat de klus achteraf eens te groter word als je dit veel gaat doen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
tank uithalen kost 2 uur.
terug is idem plus en uurtje klooien.
.komma