




















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:He Vlietmans, volgens mij ben jij niet toe aan een andere auto, maar aan een andere keurmeester!!!
Als ik alle opmerkingen van keurmeester, garage-man en forumleden nog eens de revue laat passeren… keurmeester heeft geen zin in deze job!
Het keuren genereert geen verdienste voor hem, alleen kosten. Bovendien loopt hij kans op steekproef van RDW, mét de kans dat hij op zijn donder krijgt als hij iets over het hoofd gezien heeft.
Dus hij speelt het safe, geeft zoveel mankementen op dat je niet meer bij hem terugkeert en hij is van jou (en je auto) af!
Waarschijnlijk hebben we hier allemaal mee te maken, en wordt het in de toekomst nog moeilijker om een onafhankelijke APK te krijgen (behalve bij RDW dan, tegen maximum tarief).












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Van beers in Hilversum. Perfect voor oude citroens.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Rob, wat vervelend voor je. Het valt niet mee om als zelfsleutelaar garagewerk te moeten laten uitvoeren waar ze weinig mee kunnen verdienen. Ik breng mijn DS en 2CV altijd naar een Citroënspecialist in Grave die ze laat keuren bij Svenska in Grave. Een volvospecialist die dus DS’en kent. De punten die zij vinden zijn terecht en niet flauw. Wellicht een telefoontje waard. Ik heb ook nog wel 3 leendeuren voor je.
1. Ruitenwisserswerking onvoldoende: na twee/drie keer bewegen houden ze er mee op.
(vreemd!, degelijke afkeur!)
2. Koplampen afstellen
(jaja)
Dat gaat nog, maar vervolgens:
3. Vier portieren te ver verrot
(kan nooit alle 4… leendeuren
4. RA bodem/chassis lassen (scheur van centimeter of 30)
(klopt dit )
5. RA veerbol lek, de LHM spuit de lekzak in, bolt op (??)
(klinkt als een niet kenner… als het niet lekt is het ok voor de apk!)
6. RV remklauw lek, LHM lekkage tussen de twee helften van de klauw
(??) Ojah? geloof er niks van. kan nl niet daar lekken, dus is iets anders, die klauwen lekken niet, gaan alleen vast zitten.. , waarschijnlijk een andere lekkage erboven (getuigt niet van technisch inzicht ))
7. Lfuséekogel onderzijde te veel speling
(is soms op te vangen door vet in te spuiten, maar met punt 8 is het dus: vervangen)
8. LVoorwiellager defect
(oei..)
9. Laswerk chassishoeken L en R (binnenschermen)
(foto!!!)
10. RAbumperblok ontbreekt, scherpe delen
(onzin, zo scherp is dat niet. eventueel duck-tapen voor 1 dag)
.komma





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GeraldDSuper schreef:Rob, wat vervelend voor je…..Ik heb ook nog wel 3 leendeuren voor je.
Valt allemaal wel op zijn plaats, hoor! Het is wel leuk dat jullie meeleven met mijn ups en downs
k Wist wel dat de deuren vervangen moesten worden, en had al drie stuks opgeduikeld voor paar centen, de rechtse achterdeur is me aangeboden door een mede-sleutelaar uit Eindhoven .
Had alleen niet de APK-afkeur verwacht van de huidige, maar groter is het drama niet.
Intussen heeft mijn zoontje vakantie gekregen en die claimt mijn vrije tijd nu behoorlijk, dus klussen/tijd vrijmaken wordt de komende 6 weken wellicht lastig.
De schorsing verloopt 11 oktober, dus wat dat betreft geen haast.
En zoals gezegd, het is een hobby-auto!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Aanpak puntje 1: andere ruitenwissermotor geprobeerd op de bedrading in de auto. Zoemt mooi op twee standen, langzaam en snel. De schakelaar en bedrading zijn dus ok, helaas storing van mechanische aard (of de motor defect, komt op hetzelfde neer): dashbord uitbouwen
Aanpak puntje 2: de koplampen zijn beide goed instelbaar, het kunsstofnokje is van goede kwaliteit, dus lijkt me geen probleem
Aanpak puntje 3: linkse deuren allebei vervangen, rechtse voordeur idemdito. De linkse achterdeur gaf veel werk extra, omdat de strip die het raam vasthoudt (van de break-deur) verrot was en zover uitgezet dat die niet door de gleuf naar boven de deur wenste te verlaten Uiteindelijk wel gelukt, maar toen het idee opgevat om de strip van het berline-raam te hergebruiken…Maar, hoe krijg je zo’n strip er heelhuids af (dus strip blijft heel en bruikbaar, en raam blijft heel)
:
Voor de zekerheid dus het break-raam met slechte strip terug in de donor-deur gezet.
Verder afhangen en sloten afstellen, best een bezigheid…
Nb Hoe stel ik de aanslagbegrenzing in, zodanig dat het raam in gesloten toestand niet tegen het dak aankomt??
Aanpak puntje 5: er hangt LHM aan de lekzak, en er blijft ook wat liggen op de grond. Ik verdenk de keurmeester er van dat die in de zak geknepen heeft om de kwaliteit daarvan te testen. Heb alvast een andere lekzak opgeduikeld in het ‘magazijn’.
Aanpak puntje 6: globale inspectie van de remklauw geeft geen indicatie waar de LHM vandaan zou moeten komen, misschien onder remdruk of zichtbaar aan de onderzijde??
Laswerk Puntje 4, 9 en 10 ga ik uitbesteden, met zelfwerkzaamheid erbij
Wordt vervolgd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dashbord uitbouwen iis wel te doen, toch?
Strip aan het raam: Kan je die er niet afschuiven, in de lengterichting van de strip?
Aanslagbegrenzing wordt gevormd door het M5-boutje dat tegen de “nok” op de raamgeleider aanloopt. Als de raamgeleider lager gesteld wordt, kan het raam ook minder hoog komen.
Succes weer!
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
DriverD schreef:Dashbord uitbouwen is wel te doen, toch?
Strip aan het raam: Kan je die er niet afschuiven, in de lengterichting van de strip?
Aanslagbegrenzing wordt gevormd door het M5-boutje dat tegen de “nok” op de raamgeleider aanloopt. Als de raamgeleider lager gesteld wordt, kan het raam ook minder hoog komen.Succes weer!
Dashbord lukt wel, heb ik ooit (1982) al eens gedaan
Afstellen van de hoogte gebeurt dus door de gehele raamgeleider te laten zakken? Dat M5-boutje is dan dus het losse boutje dat in de kunststof houder ‘nergens toe lijkt te doen’.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
That’s the idea!
Citroen!








Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
vlietmansje schreef:
Afstellen van de hoogte gebeurt dus door de gehele raamgeleider te laten zakken? Dat M5-boutje is dan dus het losse boutje dat in de kunststof houder ‘nergens toe lijkt te doen’.
Niet in de kuststofhouder, maar in de lippen aan onder/buitenzijde van de rail waarin het glas geklemd zit, één aan voor- en één achterkant raam. Aan de buitenkant van de verticale geleide-rails zit een metalen lip, ca 3 x 3 cm, waartegen dat boutje loopt als de ruit bovenaan is. Als het boutje lang genoeg is, en de lip niet te verbogen, tenminste.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat schreef ik dus al…
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Beter twee antwoorden dan geen één, ga er mee aan de slag…
Vandaag waren we op stap met mijn bruine DS en onderweg van park Tivoli (Berg en Dal) naar Oss ging de wagen even vreemd veren, verderop steeds meer lucht in de remmen en zelfs LHM-niveau-lampje aan (even, maar toch). Ook tikken van de LHM-pomp (lucht?)...
Juist thuisadres bereikt: toen met draaiende motor onder de auto gekeken: geen zichtbare lekkage, mooi!
Linkervoorspatbord induwen: hard, rechtervoorspatbord induwen: zacht!
Kennelijk is de linkse bol geklapt onderweg, terwijl die in mei 2009 nog getest is op 60 bar…
Vervolgens 2 liter LHM erbij gekiept en het tikken van de pomp verdween.
Morgen dus eerst ander bolletje en ontluchten…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
vlietmansje schreef:Morgen dus eerst ander bolletje en ontluchten…
Heel voorspoedig bolletje gewisseld, proefdraaien, geen lekkage op de bol/veercylinder, mooi L+R veren, klaar!
Niet dus, nu lekkage: druppels vanaf de (4.5mm-)leiding van pomp naar HD-regelaar. En behoorlijk lek.
Kan dat ontstaan doordat er poosje lucht in de LHM is gepompt (door een reeds brakke leiding)?
In ieder geval dus: ‘meerwerk’....












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. die leidingen scheuren door trillen en door snaren wisselen zonder de leidingwartel te lossen(pompkant) en door het vergeten van de houdertjes.(HDregelaar kant)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Vervelend! Van de pomp naar de regelaar loopt normaal een 6,35mm leiding, toch?
Citroen!