1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Benzine / Gas automatische schakeling
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 25 juli 2009 02:56 AM

Weet iemand waar ik dit kan kopen, wil namelijk op benzine starten en bij een bepaalde temperatuur oid overgaan op GAS .. (erg veel last van BackFires bij het starten)

Is het ook mogelijk om makkelijk voorin iets te hebben dat je weet hoeveel GAs erin de tank zit? Soort van Druk meter oid ..

Alvast bedankt!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 juli 2009 11:23 AM
  [ # 1 ]

Mijn LPG-installatie van februari 2008 heeft voorin een keuzeschakelaar met 6 led-lampjes ernaast: no1 is een gele voor rijden op LPG, no2,3,4,5 zijn groen en geven de hoeveelheid in de tank aan (vol=4), de no6 is een rode voor rijden op benzine.

knuffel

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 25 juli 2009 06:36 PM
  [ # 2 ]

De druk in de tank zegt niets over de hoeveelheid LPG die er in zit, alleen over het soort gas (propaan / butaan verhouding) en de temperatuur. Bedenk: de L van LPG staat voor Liquid, er zit vloeistof in de tank.
Op de tank, in de gasdichte geventileerde “doos”, zit bij elke niet-antieke gastank een metertje. Dat metertje is verbonden aan een vlotter, die dus het niveau van het vloeibare gas in de tank aanwijst. Zo’n indicatie is ook wettelijk verplicht.

Bij de betere gasboer kun je een sensortje (eigenlijk een gewone pot-meter) kopen dat over dat metertje past en met een draad wordt aangesloten aan een indicator voor op het dashboard. Die indicator bestaat meestal uit een aantal LED-jes, zoals Vlietmansje al beschreef. De mijne heeft vier groene ledjes voor 100 - 80 -60- 40 %, en een rode voor 20% vol. Daarnaast een gele waarschuwing voor “je rijdt op dure benzine”.

Diezelfde “betere gasboer"kan je ook het omschakelrelais verkopen dat automatisch naar LPG schakelt als je boven 2000 toren komt.

Overigens: als je zoveel last hebt van backfire, zelfs op een injectieauto, is er misschien nog iets anders aan de hand en zou ik je aanraden die “betere gasboer” ook eens naar de oorzaak van het probleem te laten kijken. Weet je zeker dat je kleppen en ontsteking gezond zijn?

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 25 juli 2009 06:41 PM
  [ # 3 ]

Is misschien zelfs aan te sluiten op je benzinemeter. Bij mijn BX werkt het zo Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2009 06:56 PM
  [ # 4 ]

Re: Benzine / Gas automatische schakeling

lupolo schreef:

Weet iemand waar ik dit kan kopen, wil namelijk op benzine starten en bij een bepaalde temperatuur oid overgaan op GAS .. (erg veel last van BackFires bij het starten)

Is het ook mogelijk om makkelijk voorin iets te hebben dat je weet hoeveel GAs erin de tank zit? Soort van Druk meter oid ..

Alvast bedankt!

Fa. Carbalt op de baarsjesweg even bellen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 juli 2009 12:08 AM
  [ # 5 ]

Backfire kan ook optreden als de extra lucht voor koude motor (via luchtschuif) niet van lpg wordt voorzien. Dan heb je bij koude motor een te arm mengsel. Slechte puntjes kunnen er ook behoorlijk aan bijdragen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 26 juli 2009 12:28 AM
  [ # 6 ]

Om het probleem van te arm mengsel bij koude start op te lossen is het mogelijk om op het LPG mengstuk een extra slangaansluiting te (laten) maken. De slang die normaal op het luchtfilter aangesloten is wordt nu (na inkorten) hier op aangesloten. Aansluiting op luchtfilter afdichten.

Zo heb je altijd met LPG verrijkte lucht bij de koude start. Werkt uitstekend bij mij en heb nooit back fire.

Ik start automatisch op benzine. Middels een apparaatje wat toeren registreert wordt boven 2500 toeren automatisch omgeschakeld naar LPG. Nooit startproblemen. Nou ja alleen als ik wil starten kort nadat ik een hete motor heb uitgezet. Dan duurt het starten ietsje langer.

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 26 juli 2009 12:50 AM
  [ # 7 ]
mel schreef:

Om het probleem van te arm mengsel bij koude start op te lossen is het mogelijk om op het LPG mengstuk een extra slangaansluiting te (laten) maken. De slang die normaal op het luchtfilter aangesloten is wordt nu (na inkorten) hier op aangesloten. Aansluiting op luchtfilter afdichten.

Zo heb je altijd met LPG verrijkte lucht bij de koude start. Werkt uitstekend bij mij en heb nooit back fire.

Ik start automatisch op benzine. Middels een apparaatje wat toeren registreert wordt boven 2500 toeren automatisch omgeschakeld naar LPG. Nooit startproblemen. Nou ja alleen als ik wil starten kort nadat ik een hete motor heb uitgezet. Dan duurt het starten ietsje langer.

Klinkt interessant! Ga mij hier is in verdiepen~! (foto’s ?)

En ga idd ook eens langs Carbalt, zat die die op de Baarsjesweg?

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 26 juli 2009 06:37 PM
  [ # 8 ]

Hier een foto van een LPG mengstuk op een inlaatverdeelstuk IE met aansluiting naar koudstartluchtschuif.

 

Sommige recente IE modellen hebben nog wat extra slangetjes en een luchtschuif. Hoe je daar de verrijkte lucht naar de koudstartluchtklep moet krijgen weet ik niet. Je kunt natuurlijk altijd ombouwen naar deze opzet. [/img]

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 26 juli 2009 09:14 PM
  [ # 9 ]
mel schreef:

Hier een foto van een LPG mengstuk op een inlaatverdeelstuk IE met aansluiting naar koudstartluchtschuif.

 

Sommige recente IE modellen hebben nog wat extra slangetjes en een luchtschuif. Hoe je daar de verrijkte lucht naar de koudstartluchtklep moet krijgen weet ik niet. Je kunt natuurlijk altijd ombouwen naar deze opzet. [/img]

Bedankt voor de foto!

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 27 juli 2009 12:16 PM
  [ # 10 ]

De vlotter in je gastank kun je gewoon aansluiten op je bestaande benzinemeter, tenminste als je zo’n forse G-B tuimelschakelaar met 6 stekkertjes hebt. Dan heb je niet die kermisledjes in je DS. De massa-leiding van je benzinevlotter knip je door en sluit je aan op de lege rij stekkers van je schakelaar. Kabel van de vlotter aan het stekkertje achter G en de kabel van de dash-meter in het midden. De kabel van de gastankvlotter sluit je aan achter de B. Nu zie je bij het rijden op gas de gasstand. Bij het rijden op benzine, zie je de benzinestand. Idea

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 27 juli 2009 08:58 PM
  [ # 11 ]
GeraldDSuper schreef:

De vlotter in je gastank kun je gewoon aansluiten op je bestaande benzinemeter, tenminste als je zo’n forse G-B tuimelschakelaar met 6 stekkertjes hebt. Dan heb je niet die kermisledjes in je DS. De massa-leiding van je benzinevlotter knip je door en sluit je aan op de lege rij stekkers van je schakelaar. Kabel van de vlotter aan het stekkertje achter G en de kabel van de dash-meter in het midden. De kabel van de gastankvlotter sluit je aan achter de B. Nu zie je bij het rijden op gas de gasstand. Bij het rijden op benzine, zie je de benzinestand. Idea

- Heb iedere GAS installatie dan zo’n kabeltje? (van de vlotter) Lijkt mij erg leuk om hiermee te testen!, Misschien gewoon een waar mijn temperatuur meter zat?Maar gaat dan andersom vermoedelijk .. hier iemand een idee voor .. heb nl nog wel een extra benzine metertje liggen!

- En als iedere GAS installatie zo’n kabel heeft ken ik dan zo de meter los schroeven van de tank? Zonder dat er GAS ontsnapt?

- Moet je niet gaan werken met weerstanden? het aantal ohm zou vermoedelijk verschillend zijn?

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 587
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 29 juli 2009 04:52 PM
  [ # 12 ]

Heb iedere GAS installatie dan zo’n kabeltje? (van de vlotter) Lijkt mij erg leuk om hiermee te testen!, Misschien gewoon een waar mijn temperatuur meter zat?Maar gaat dan andersom vermoedelijk .. hier iemand een idee voor .. heb nl nog wel een extra benzine metertje liggen!

Niet iedere tank heeft zo’n kabeltje. Het kabeltje kun je met weerstand en al erin schroeven.

En als iedere GAS installatie zo’n kabel heeft ken ik dan zo de meter los schroeven van de tank? Zonder dat er GAS ontsnapt?

Als het goed is heb je een metertje op de tank. Die kun je losschroeven zonder dat er gas ontsnapt. De vlotter geeft de stand per magneet door aan het metertje. In plaats van het metertje monteer je het het weerstandje met kabel. Ik weet niet of er verschillende weerstanden zijn. Die van mij komt uit een ‘92-er Passat. Bij volle tank geeft de meter op het dashboard ca. 80% aan. Bij lege tank zakt de naald onder de min-streep. Niet erg nauwkeurig dus, maar erg handig en goed mee te leven.

Succes Cool

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 29 juli 2009 10:01 PM
  [ # 13 ]
GeraldDSuper schreef:

Heb iedere GAS installatie dan zo’n kabeltje? (van de vlotter) Lijkt mij erg leuk om hiermee te testen!, Misschien gewoon een waar mijn temperatuur meter zat?Maar gaat dan andersom vermoedelijk .. hier iemand een idee voor .. heb nl nog wel een extra benzine metertje liggen!

Niet iedere tank heeft zo’n kabeltje. Het kabeltje kun je met weerstand en al erin schroeven.

En als iedere GAS installatie zo’n kabel heeft ken ik dan zo de meter los schroeven van de tank? Zonder dat er GAS ontsnapt?

Als het goed is heb je een metertje op de tank. Die kun je losschroeven zonder dat er gas ontsnapt. De vlotter geeft de stand per magneet door aan het metertje. In plaats van het metertje monteer je het het weerstandje met kabel. Ik weet niet of er verschillende weerstanden zijn. Die van mij komt uit een ‘92-er Passat. Bij volle tank geeft de meter op het dashboard ca. 80% aan. Bij lege tank zakt de naald onder de min-streep. Niet erg nauwkeurig dus, maar erg handig en goed mee te leven.

Succes Cool

Dat ‘kabeltje met weerstand’ waar sluit is deze precies aan? Of word dit duidelijk als de meter eraf is? En een potmeter is dat geen optie?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 juli 2009 01:22 PM
  [ # 14 ]

Je koopt een gevertje die er uitziet als een meter.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 04 augustus 2009 04:01 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

Je koopt een gevertje die er uitziet als een meter.

Een gevertje ‘krijg’ je toch? Razz

Volgens mij werken de meters als een weerstands brug: uitslag tussen 0 en 12 volt, dus een correctie-weerstand is eigenlijk niet nodig.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook