












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
HEMA? Hier niet. Mijn moeder noemde het oudewets een “fourniturenzaak” waar ze ‘m vandaan had. Bestaan die nog? Vroeger in Delft wel, zo’n zaakje met naaimachines en 80.000 soorten garen en naalden.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
De Hema van Waregem had ze alleszins. Hobbynaalden, een stuk of zes naalden op een kaartje
Winkels met gerief voor snit en naad (=fournituren) zullen ze wel hebben bij jullie. Inderdaad een uitstervende handel.
Hobbywinkel, supermarkt(?), eventueel misschien in een winkel voor ruitersport (om leren paardenmateriaal te repareren).






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Rogier 1975 schreef:Benodigheden:
- kromme naald, niet te dik (ivm uitscheuren leer) en niet te groot (ivm te maken hoek)
- vingerhoed en tape voor om de vingers (je moet nl wel veel kracht zetten op die naald een paar uur lang)![]()
Ik zal Madame eens vragen voor deze bijbeunaxie, maar ze is al niet zo CX-gek, dus andermans CX-en…...
![]()
![]()
![]()
Maar misschien wil ze wel duidelijker uitleggen hoe en wat, op een meeting ofzo?
ik heb wel eens wat gedaan, maar hanteerde de naald dan met een naaldvoerder, of een ander leuk tangetje. dan heb je lekker grip, kan je wat kracht en zijn je vinders niet stuk !
nu nog een naald scoren !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Over de stiknaadreparatie: M wil prima tijdens een meeting anderen leren hoe ze dit zelf kunnen doen
Nieuw item: al sinds het inbouwen van de achtergordels, direct na aanschaf heb ik last van het volgende:
- de linkergordel doet het probleemloos, rrrrrrrrrrt afrollen en rrrrrrrt oprollen, niet kritisch ook over welke uittrekhoek ik gebruik
- de rechtergordel kan echter maar onder één hoek heel rustig en voorzichtig worden uitgetrokken anders is het rrrrrKLAP, vast in de verankering
- en dan weer stukje lossen, stukje uittrekken, KLAP, stukje ... etc
Niet echt handig is als ik straks 2 weken lang de kids achterin vast moet snoeren: sorry jong/meid, ff 2 minuten goed stilzitten dan kan pappa je gordel omdoen
Net al geprobeerd met vulringen de richting van de gordelrol te beïnvloeden: geen verbetering
Weet iemand wat dit is en zo ja: reparabel of betere gordelrol regelen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Rogier 1975 schreef:
Weet iemand wat dit is en zo ja: reparabel of betere gordelrol regelen?
Staat je auto op een helling als je dit allemaal probeert?













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Slimme Wendela. Maar wat dit betreft gelukkig woon niet op mooi heuvelachtig terrein maar prototypisch Neerlandsch plat. Die garagevloer kun je een waterpas op los laten
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Rogier 1975 schreef:Over de stiknaadreparatie: M wil prima tijdens een meeting anderen leren hoe ze dit zelf kunnen doen
![]()
Nieuw item: al sinds het inbouwen van de achtergordels, direct na aanschaf heb ik last van het volgende:
- de linkergordel doet het probleemloos, rrrrrrrrrrt afrollen en rrrrrrrt oprollen, niet kritisch ook over welke uittrekhoek ik gebruik
- de rechtergordel kan echter maar onder één hoek heel rustig en voorzichtig worden uitgetrokken anders is het rrrrrKLAP, vast in de verankering
Weet iemand wat dit is en zo ja: reparabel of betere gordelrol regelen?
1 - leuk.
2 - onhandig.
ik heb wel eens met een gordel lopen stoeien, toen ik die los uit de auto had liggen, rolde steeds verder op, en steeds ‘snok’ vast….. weet de details niet meer, maar er is een deel wat net iets verplaatst bij te snel uitrollen. lukte mij ook em die weer uit te rollen.
ik zou hem eens proberen te openen, te doorgronden en zo mogelijk aan te passen. functioneel is ie toch niet zoals ie is.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
cx25gtit2 schreef:Rogier 1975 schreef:Over de stiknaadreparatie: M wil prima tijdens een meeting anderen leren hoe ze dit zelf kunnen doen
![]()
Nieuw item: al sinds het inbouwen van de achtergordels, direct na aanschaf heb ik last van het volgende:
- de linkergordel doet het probleemloos, rrrrrrrrrrt afrollen en rrrrrrrt oprollen, niet kritisch ook over welke uittrekhoek ik gebruik
- de rechtergordel kan echter maar onder één hoek heel rustig en voorzichtig worden uitgetrokken anders is het rrrrrKLAP, vast in de verankering
Weet iemand wat dit is en zo ja: reparabel of betere gordelrol regelen?1 - leuk.
2 - onhandig.
ik heb wel eens met een gordel lopen stoeien, toen ik die los uit de auto had liggen, rolde steeds verder op, en steeds ‘snok’ vast….. weet de details niet meer, maar er is een deel wat net iets verplaatst bij te snel uitrollen. lukte mij ook em die weer uit te rollen.
ik zou hem eens proberen te openen, te doorgronden en zo mogelijk aan te passen. functioneel is ie toch niet zoals ie is.
Ik ken het probleem; mijn rechter achtergordel wil alleen oprollen als je hem exact recht het mechanisme weer in laat rollen. Voorzichtig, telkens een klein rukje en dan rolt ‘ie weer verder op.
Op zich niet erg, want als de kids eenmaal zitten, trekt de gordel meteen strak -optimale veiligheid.
Is het nog wel veilig vanuit het oogpunt van de APK als je het mechanisme aanpast? Als de gordels er niet zitten, hoef je ze niet te monteren, maar als ze er zitten, moeten ze het ook doen ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Mechanisme ging ik zeker niet aanpassen!
Gordelrol weer losgehaald, mechaniek schoongeblazen, afdekplaatje kun je helaas niet helemaal verwijderen zonder het stuk te maken, wel iets opentrekken en dan maar hard blazen. Resultaat: ietsje beter. Daarna nog gespeeld met vulringen dik/dun tussen de montageplaat en de hoedenplank. Bedacht me nl door garagestmariens opmerking dat ik de unit bij mijn vorige huis op de scheve oprit gemonteerd had. En vanaf het begin wassie moeilijk, zowel op die oprit als elders
Om zo soepel mogelijk te laten rollen en om te zorgen dat je aan de achterkant de sierkap nog tussen plaat en hoedenplank kunt klemmen. Uiteindelijk met 1 dikke ertussen bij de bout en 1 dunne bij de positioneerpen het beste (lees: acceptabele) resultaat. Zeker veilig genoeg, want een beetje happerig issie nog wel, maar véél minder dan eerst.
Ik kon mezelf nu in de gordel zetten zonder één keer haperen, als ik het met een beetje beleid deed. En met kinderstoel (zonder kind, die ging ik maar ff niet wakker maken om als dummy te fungeren ) ook aardig, dus we laten het ff lekker zo
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mooi werk!













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En toen was er: 2 weken vakantie in La Douce France, met de CX
Eerst de CX buiten de garage gezet en de 320i mocht eventjes binnen tukken.
Zaterdag 15 augustus om 5u00 met de familie (vrouw, dochter die nét 6 was geworden, zoon 4,5) de CX in onderweg naar Beynat, in de Corrèze. CX voorzien van nieuwe bandjes en gáán.
Eerste stuk in donker door België tot de P “Assevilliers-Ouest” aan de A1. Jemig, als ik hier voor werk kom is het nog niet half zo druk, pfff. Even drinken en sanitaire stop, wisselen en weg. Ahum, als het contactslot niet weer ‘s zou haperen. Even onder de kap de startmotor 2 rondjes laten draaien en daarna doet alles ‘t weer, karakter he
Tot de Corrèze daarna probleemloos, al wordt het boven de 30 graden niet meer echt koel zonder airco. MAar dakkie open bij 130 kan best als je het maar warm genoeg hebt. Radio is dan wel zinloos De kids hadden al een extra zweethanddoek gekregen voor vertrek:
Madame trok prima de steile heuvels op de A71 en A20 op met de C-matic. En later ook prima steile hellingen op binnenwegen, al was het vorig jaar in de Mosel steiler.
Wél opvallend: het weggedrag met nieuw rubber. Véél makkelijker te sturen in korte bochten en veel zekerder/duidelijker in lange snelwegbochten. Duidelijk veilger dus ook. Wat niet gold voor die ZX op die ene morgen dat het “still a bit wet” was in TopGear-taal. Ik vond net de CX zo veilig heuveltje op rijden, terug van de bakker met de kleinste achterin. Had speciaal NIET de 1,5 auto smalle weg gepakt maar de brede D921 - en bijna noodlottig. Komt een zwarte ZX van boven te snel de een S-bocht door, slipt, en draait voor mijn neus tot ze met een klap tegen MIJN bergkant tot stilstand komt, met in totaal 1,5 draai. Ik kan me niet eens herinneren hoe hard ik geremd heb (ja, het stokbrood lag voor de achterbank op de grond) en hoeveel ik uitweek, maar ik ging er omheen
. Koter had ‘t gelukkig amper door. Ik de CX half in de berm gezet en naar de ZX gerend. Madame gekalmeerd, die was redelijk in shock maar had verder niets, tot er twee locals stopten die vast beter de Franse manier van afslepen e.d. konden regelen. Politie hoefde niet, alleen schade voor haar. En bijna “terecht” als ik die slicks vooraan die ZX zo 1-2-3 zag
Als ik verdorie 3 sec sneller weg was geweest bij de bakker, brrrrrrr ik had ‘r dan niet op tijd gezien
Verder veel plezante binnenweg-km gemaakt naar Brive, Tulle, Domme, Argentat en meer van die heerlijke plaatsjes, let op het klassieke Michelin-bord:
Dak open, die gekke zonnebril aan het stuur en M perfect kaartlezend: “wil je de snelle weg of zullen we die D-zus-en-zo pakken, lekker groen weggetje door het bos?”. Zo zie je de mooiste stukjes Frankrijk vanuit je half-open CX
Ook nog een lief plaatje: oud vrouwtje in oud Vijfje, ahhhh schattig!
En bij de kerk in Aubazine, voor een 2-uurs-wandeling met de kids een mooie 504 cabrio “met beunervaring” geloof ik, op de achtergrond:
Het parkje (90 chalets) was prima, met weer ‘s gewoon parkeren voor je huisje, vind ik met zo’n karakterbak altijd wel relaxed. En de kids en M ook:
En geeft M de gelegenheid om mooie luchten met mooi blik te combineren:
(ja ik moet dat matzwarte plekkie nog eens netjes bijwerken)
Of mij de schemering met CX-licht (Philips Nightguide, blauwig richting berm, warm-wit richting tegenliggers):
Op de terugweg, die gelukkig minder warm was, bij de laatste stop kwamen we het echtpaar Greiner nog tegen, bijna terug van hun Paris-Moscow-Paris. 9000 km in een Tractions 11B uit 1954, wow
Op de terugweg deed la CX het ook fantastisch. Alleen de uitlaat lekt onderhand niet alleen meer in koude toestand bij de flexpijp, zoals La Léo al had geconstateerd. Eerst hoorde je alleen rond 3000 rpm een “sportieve” resonantie als je véél gas gaf (snel optrekken vanaf péage, of steile helling met het 3-bakkie). Later altijd rond dat toerental, maar verder niet. Leuke voor een technisch evenement, hoop ik zo.
Totaal gereden: 2740 km. Gemiddeld verbruik 1 op 8.8, niet gek voor een C-matic vind ik. Opvallend: de GSA en 22TRS liepen altijd het zuinigste op D-wegen of echte snelwegen. De C-matic houdt duidelijk niet van steile slingerweggetjes of 130 kmu rijden, die geniet echt op de grotere D- en N-wegen, en wij dan ook
Enige vragen bij dit relaas:
- is het normaal dat een Cmatic (koppelomvormer dus) op bij steile bergen heuvelop de combinatie 120kmh=4000rpm en heuvelaf 135kmh=4000 rpm laat zien? Of slipt er dan toch iets teveel? Of metertafwijking? Ik heb geen lampje van de C-matic-temperatuur zien branden, motortemp bleef constant net boven het midden hangen.
- Als de startmotor wél op een directe + van de accu reageert maar niet op de sleutel, dan is het contactslot zeker eerste verdachte? Dit lijkt nu trouwens steeds vaker nodig te zijn, startmotor wekken vanuit het motorruim…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
En leuke anekdote voor alle Citrofielen hier:
Afgelopen maandag gingen we kids nog verrassen met een dagje Efteling ipv BSO. Mooi weer dus pakken we lui de 320i, die is dan op de terugweg in 1 minuut weer lekker koel te maken.
Maar: na 500m en 2 stoplichten besluit die boerenmestkar te gaan stinken zoals zijn naam waardig is. “Rogier, komt die rook echt onder onze motorkap vandaan”
: Uhhhh jaaaa!!!! Omkeren en naar huis, zolang er geen lampjes branden. En de degelijke Duitse bak daar laten staan om met een “onbetrouwbare Frans brik” naar de Efteling af te reizen
Voor de technisch geïnteresseerden:
- bij de proefrit met de BMW had ik al een olieluchtje geroken voor een stoplicht maar verder niet. Kon ook niets zien, en het kon idd ook een restje schoonmaakmiddel zijn dat Smeeing op alle motorruimtes los laat (...). Of die ouwe Golf D die ook in de buurt reed. Ivm uitgebreide garantie het risico genomen .
- maar bleek nu een vacuumpomp voor de rembekrachtiging te zijn die op de kop gemonteerd zit, deze drupte af en toe olie bovenop de kat, en dat wil wel roken dan ja (zeker bij stilstand, zonder rijwind)
- plaatstelijke BMW dealer heeft het mogen constateren én repareren op rekening van Smeeing Soest.
Ik ben dus eigenlijk gewoon blij:
- als dit niet 3 maar 14 maanden na aanschaf was gebeurt had ‘t me 450 euro gekost (half voor het pompje, half arbeid)
- en de CX heeft zich weer ‘s betrouwbaar bewezen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Mooi verhaal Rogier!
Een heerlijke vacanse in een heerlijke voiture…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi verhaal!
Je zou inderdaad denken, dat het het contactslot is, maar kijk ook even hoe je aardekabel is, die van de accu naar je…. onee, bak… Hoe loopt dat ding bij een c-matic?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Leuk verhaal! Niets mooier dan toeren met de CX door het buitenland, zeker als je niet snel ergens wil zijn. Ik heb overigens dezelfde banden als jij en kan het goede weggedrag bevestigen.
Wat je eigenlijk moet doen, is wachten tot het euvel zich weer voordoet, en dan meteen gewapend met multimeter opmeten of er spanning komt op het plugje dat de startmotor aanstuurt (op het punt waar je hem anders onderbreekt om aan de pluspool te leggen) terwijl iemand anders start.
Zoals gezegd, ik heb hetzelfde, maar alleen na/tijdens lange ritten op zeer hete dagen. Het lijkt wel alsof er iets warm wordt en het dan tijdelijk begeeft, maar ik heb geen idee wat. (Als het de startmotor zelf is, waarom doet hij het dan weer via het draadje?)