Mijn tante heeft een Berlingo 1.4i 8-klepper uit 1999.
Nu is er geconstateerd dat het blokje last heeft van kantelende zuigers.
Is dit een euvel dat van kwaad tot erger gaat, en dus zeker schade gaat opleveren?
Is ermee doorrijden en niks eraan doen eigenlijk wel een optie?
Voorlopig gaat mijn tante er nog niks aan laten doen, “kijken hoe het ontwikkelt.”
Ik weet niet of dat verstandig is.
Is een bekend euvel bij TU motoren, daar kan de motor gewoon oud mee worden.
Om eerlijk te zijn, heb ik nog nooit een verhaal gehoord dat een TU motor op kantelende zuigers inelkaar is gelopen is.
Interessant om te weten dat dit veroorzaakt word doordat het zuigerhemd (het gedeelte waar de zuigerpen in scharniert) van de zuigers vrij kort is bij deze motoren, dat kan gaan rammelen, maar kwaad kan het niet.
Totaal aantal Berichten: 43527
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
ZX’ie bedoeld natuurlijk XU-motoren
Maar, zoals hij al zegt: kan geen kwaad. Ik heb er zelf ook nooit een kapot zien gaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat wil zeggen dat hij koud erg rateld en olie verbruikt?
Laat er nog eens iemand naar kijken eer er zotte kosten worden gedaan.
Bougie’s eruit en dan telkens met de zuiger beneden met een scoop naar de cilinderwanden kijken, dat laat namelijk sporen achter een kantelende zuiger.
Doorrijden tot hij erg begint te roken en dan een blokje van de sloop erin is het goedkoopste.
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
Totaal aantal Berichten: 43527
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Aan de cilinderwanden van zo’n blok zul je niets gaan zien
Vroeger was ‘t een garantieklus: kop er af, carter weghalen, en gewoon 4 nieuwe zuigers met veren er in steken. Klaar.
De cilinderwanden zijn van zeer goede kwaliteit, het probleem zit hem zuiver in die zuigers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Het zijn wel sterke blokjes ja. ![]()
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
waterman771 schreef:ZX’ie bedoeld natuurlijk XU-motoren
Ja die hebben er ook last van, ik meen dat het vooral de 1.8i is.
Was het probleem met nieuwe zuigers dan ook altijd verholpen, of bleef het een gok
:
heb ik vroeger ook gehad in mijn zx 1800i furio en onder fabrieksfout had geen garantie meer idd nieuwe zuigers gestoken . was als ie koud stond net een traktor

