Ruim 30.000 km geen enkel probleem. Motor trok altijd als een lier. Maar sinds een paar honder kilometer trekt hij minder goed en houdt licht in. Met nieuwe bougies en contactpunten leek het aanvankelijk beter, maar was het nog niet optimaal.
Echt knudde
Sinds gister is het echt knudde: stoten en bokken. Maar het gekke is dat ze zomaar ineens een kilometer beter loopt. Volgens mij duidt dat op iets mechanisch, en ik verdenk dus de (mechanische) vervroeger.
Vraag
Het mechaniek van de vervroeger zit verborgen onder de plaat waar de contactpunten op zitten. Kan ik die er probleemloos afhalen door de (3) schroeven van de condensator en van de twee klemmen eruit te draaien?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Uiteraard kun je de hele ontstekingsunit uit elkaar halen. Ik zou dan wel deze eerst uit de auto bouwen, da’s makkelijker werken. Alles goed schoonmaken en gangbaar maken zou het probleem moeten verhelpen. Maar het zaakje kan natuurlijk ook (te) ver versleten zijn, dan zul je op zoek moeten naar een vervanger. Alles in 1 keer goed vervangen betekent een PB naar Benjamin alhier op dit forum en een fijne 123 monteren!
Succes…
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Is de lighoogte van de punten nog goed, deze wil na vervangen in het begin snel verlopen. Zijn de punten goed schoon/vetvrij?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:Is de lighoogte van de punten nog goed, deze wil na vervangen in het begin snel verlopen. Zijn de punten goed schoon/vetvrij?
Dit eerst checken! heb je bij montage het fiber nokje ingevet?
Mechaniek van vervroeging kan je simpel met een olie spuitje invetten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben het zat
Zojuist:
- vervroeger gesmeerd
- contactpuntjes opnieuw afgesteld (en schoongemaakt)
- verdeelkap van binnenkant schoongemaakt
- alle kabeltjes/stekkertjes van ontsteking schoongemaakt
En toen starten….. Ging heel moeizaam (veel geplof en gesputter) en ineens: als een zonnetje lag het blok ouderwets tevreden te snorren. Maar dat duurde maar een seconde of 5 en daarna begon het geplof, geknal en gesputter en afslaan weer. Om even later weer soepeltje te lopen…..om daarna weer te ploffen en af te slaan. Ook stationair is het hopeloos.
In het donker gekeken of er vonken oversloegen bij de bougiekabels. Niets!
Enfin, om een lang verhaal kort te maken. Ik ben het zat: er komt een 123-ignition in. Niet van harte, want ze heeft echt altijd geweldig gelopen op de conventionele ontsteking. Maar er zijn grenzen. Nu alleen nog even zien hoe ik de onwillige dame bij de Citroen-garage krijg.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
Het is wellicht iets heel anders! iets elektrich, een slechte min? een losse of minimale plus ergens… mechanische dingen zijn kapot of goed.
succes met de 123!
.komma






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zoals altijd ; is je kompressie goed ?
Klepspeling OK ??
Staat van bougies en kabels ??
Dit kan ook allemaal roet in het eten gooien , en heeft op het eerste gezicht niet veel met de ontsteking te maken .
Walter
Anders een 123 is geen slechte investering , een boel SM’s heb ik hierdoor al terug goed doen rijden .
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoe is de electrische aansluiting OP de verdeler (deze gaat wel eens los zitten)?
Citroen!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dit klinkt inderdaad naar een slechte/losliggende aansluiting. Klinkt niet naar vervroegingsproblemen.
Marcel; check alle aansluitingen, draai ze goed vast en desnoods allemaal even losnemen goed schoonmaken en goed monteren. Is de isolatie van de bedrading die het ontstekingshuis ingaat in orde? Misschien maakt ie daar af en toe massa?
Wacht nog even met die 123, want hier is iets anders loos en het moet iets simpels zijn.
Als je later toch toe bent aan de 123 hoef je daarvoor echt niet naar een Citroën garage. Dat kun jij zeker zelf en helemaal met behulp van Benjamin.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Nou vooruit, ik ga nog een paar pogingen wagen. Vasthoudendheid hoort noodzakelijkerwijs bij een DS-bezitter, toch…
Ik heb alle kabels en stekkertjes die van/naar bobine/verdeler etc. gaan gecontroleerd. Wat ik nog niet gecontroleerd heb, is de isolatie van de aansluiting die door het ontstekingshuis gaat. Kijken wat dat oplevert.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Wat ook nog kan: het draadje dat aan de puntjes zit (meestal beetje te lang) is doorgeschuurd en maakt af en toe massa.
HET MYSTERIE WORDT STEEDS GROTER :
Zojuist weer gestart. Liep onregelmatig maar plotseling begon ze weer als vanouds soepeltjes rond te draaien. Vrijwel op hetzelfde moment ging ook het lampje van de dynamo branden :
Kan er een relatie bestaan tussen de kwaal (haperen, stoten etc) en een dynamo die op het punt staat kapot te gaan? :
P.S. De motor nadien nog een paar keer gestart en de dame blijft goed lopen!
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. zit er bij de regelaar soms iets los?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het moet een bedradingskwestie zijn….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Jongens, ik geef niet snel op, maar die neiging begin ik nu toch echt te krijgen
Begin van de middag heb ik zeker 10X de motor gestart - lopen als een wekkertje. Alhoewel toen wel het dynamolampje begon te branden. Maar dat zou mogelijk met de storing te maken kunnen hebben.
Op aanraden van Boogaard zojuist alle kabeltjes (incl. regelaar) losgehaald, schoongemaakt. Starten…. en ...... weer hopeloos. En het lampje van de dynamo brand nog immer.
Vraag
De regelaar is toch dat zwarte kastje in de buurt van de dynamo waar drie kabeltjes uitkomen?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik hoop de je de regelaar bedoeld
Let wel op dat die ook nog een draad naar de massa ( min pool ) moet hebben die dikwijls vergeten wordt terug een te sluiten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen