DS 21 Injectie, maakt het uit of je op super rijdt?
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 02:52 PM

Ik heb me al een tijdje zitten afvragen hoeveel het type benzine dat je gebruikt uitmaakt. De 21 IE kan prima op normale benzine rijden. Heeft het zin om op super te rijden? Komt er dan wat extra vermogen uit de motor? Hoeveel? Andere voor- of nadelen?

En hoe zit het met franse benzine? Is die niet nog lager in het octaangetal? Moet je in Frankrijk dan eigenlijk super tanken?

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 augustus 2009 02:58 PM
  [ # 1 ]

Er staat me iets bij dat als je met benzine met een te laag octaangetal rijdt de ontbranding te vroeg is o.i.d. Het zal wel een klok en klepel antwoord zijn, maar het echte antwoord gaan we vast binnenkort horen hier.
Ik ben er ook wel benieuwd naar, omdat Superplus steeds schaarser wordt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 augustus 2009 03:07 PM
  [ # 2 ]

Waterman heeft met de SM een test gedaan op de dyno. Super scheelde wel een aantal PK’s! Echte super uit duitsland nog meer!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 10 augustus 2009 03:12 PM
  [ # 3 ]
bogaard77 schreef:

Waterman heeft met de SM een test gedaan op de dyno. Super scheelde wel een aantal PK’s! Echte super uit duitsland nog meer!

Maar is het slecht voor het blok om op euro te rijden i.p.v. op super?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 augustus 2009 03:14 PM
  [ # 4 ]

nee.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 04:54 PM
  [ # 5 ]
bogaard77 schreef:

Waterman heeft met de SM een test gedaan op de dyno. Super scheelde wel een aantal PK’s! Echte super uit duitsland nog meer!

Kortom, met de vakantiekar achter de bolide en de airco aan, dan maar super tanken? Of wordt de motor heter met super en sta je dan eerder met kokende motor langs de weg?

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 10 augustus 2009 05:39 PM
  [ # 6 ]

Op ongelood 95 gaat mijn DSuper5 pingelen en nadieselen, op 98 met LVV (en op LPG) laat ‘ie die kermis achterwege. Er gebeurt naar mijn mening dus wel degelijk iets. Gokje: wellicht wordt op 95 het motorblok heter???

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 augustus 2009 05:48 PM
  [ # 7 ]
Brian schreef:

Er staat me iets bij dat als je met benzine met een te laag octaangetal rijdt de ontbranding te vroeg is o.i.d. Het zal wel een klok en klepel antwoord zijn, maar het echte antwoord gaan we vast binnenkort horen hier.
Ik ben er ook wel benieuwd naar, omdat Superplus steeds schaarser wordt.

Bij een te lage octaanwaarde kan de motor gaan pingelen (de verbranding start voordat de bougie vonkt) en dat levert motorschade op. De kans daarop is groter als de motor flink moet presteren. Nomale benzine (95 loodvrij) levert geen hogere temperatuur op, maar heeft gewoon minder weerstand tegen voortijdige ontbranding.
De ontsteking verzetten helpt, maar kost vermogen en extra brandstof.

Op vakantie (vol gas met lading de hellingen op) dus altijd super tanken als je dat kunt vinden.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 08:35 PM
  [ # 8 ]
break23m schreef:

Bij een te lage octaanwaarde kan de motor gaan pingelen (de verbranding start voordat de bougie vonkt)

Pingelen zit net iets anders:
Hoe lager het octaan gehalte, hoe sneller de ontbranding. Het wordt een soort ontploffing. Hoog octaan gehalte geeft een mooie langzame ontbranding.
Je hebt altijd vooronontsteking, dwz dat de vonk komt voordat de zuiger op het bovenste dode punt is. Omdat het een tijdje duurt voordat het mengsel volledig ontbrand is, is in die tijd de krukkenas al weer wat verder gedraaid en is de zuiger op het bovenste punt als de verbranding volledig is.
Hoe rijker het mengsel is ( bv bij vol gas geven), hoe sneller de ontbranding is.
Als je nu 95 neemt ( snellen ontbranding) en vol gas geeft ( ook snelle ontbranding), dan kan de ontbranding volledig zijn voordat de zuiger op BDP is. Dan wordt de krukas dus even terug geduwd tov de draairichting. Dat is pingelen, geeft een sterke terugslag kracht en is schadelijk voor de motor.
Je denkt, gewoon ontsteking later zetten, maar dan staat ontsteking te laat bij starten en lage toerentallen. Gevolg: slecht starten, roet vorming en daardoor nadiezelen ( nadiezelen is roet vorming in verbrandingsruimte, dat gaat gloeien en daarom spontane ontbranding zonder vonk op de bougie).
Dit is de theorie.
In de praktijk is gelukkig het ontstekingstijdstip van onze DS niet zo erg kritisch en valt het met dat pingelen erg mee.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 10 augustus 2009 09:29 PM
  [ # 9 ]

Hé, dan heb ik het altijd verkeerd begrepen. Egbert, bedankt voor eindelijk eens een heldere uitleg.  Smile

Gezien mijn ervaring met normale benzine in de bergen: tank op vakantie super als je een keer zo’n pomp tegenkomt.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2009 09:40 PM
  [ # 10 ]

De moderne euro benzine is van dusdanig brakke kwaliteit dat ik het zo langzamerhand een wonder begin te vinden dat onze oudere wagens er uberhaupt nog op willen draaien… De superbenzine is wat beter, maar haalt in NL nog steeds bij lange na de prestaties van Duitse super benzine niet.

Desondanks heb IK het nog nooit voor elkaar gekregen om welke Ds dan ook te laten pingelen op euro95. Als ie op euro gaat pingelen staat de ontsteking écht té vroeg. De compressie verhouding van een Id en Ds zijn daarnaast ook zo laag dat pingelen alleen al daardoor niet zou mogen voorkomen.

Zie hier nog wat commentaar: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=200338&highlight=super+benzine

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 augustus 2009 09:59 PM
  [ # 11 ]

Nou lukt het mij wel om mijn DS23 4deurs cabrio te laten pingelen op 95 en ook nog een heel klein beejte op 98.
Dat komt omdat ik bij de motorrevisie CX zuigers en bussen heb genomen ( hebben we in andere topics al genoeg over gehad) en daardoor is de compressie verhouding net wat hoger. Misschien is de kop in het verleden ook wel teveel gevlakt.
Na mijn verhandeling over pingelen zitten denken:
Hij pingelt bij volgas en hoog in de toeren, dus daar moet eigenlijk het ontstekingstijdstip wat later. Heb in het verleden al eens de ontseking in zijn totaal wat later gezet met als resultaat inderdaad slecht starten.
Wat ik ga doen: ik pak met mijn 123 niet curve 12, maar curve 9. Die geeft tov stationair een vervroeging van 10,5 gr ipv 15,5 gr. Dan wel bij stationair goed stellen en resultaat moet worden een later tijdstip als op toeren ben. Hopenlijk dan ook minder pingelen.
Jullie horen het terug na de proefritten op de snelweg.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 augustus 2009 11:46 AM
  [ # 12 ]

De conclusie is dus: onder normale omstandigheden kan er prima Euro95 in, maar dit kost enkele pk’s.
Mee eens?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 augustus 2009 11:51 AM
  [ # 13 ]

Eensch! Alsje nooit harder dan 120 rijdt is dat dus prima.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 augustus 2009 12:10 PM
  [ # 14 ]

Maar als ik wel eens 140-150 rijd, en heel soms nog harder, kan ik er dus beter Superplus in gooien?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 augustus 2009 12:11 PM
  [ # 15 ]

Ja. Of op LPG gaan rijden!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook