Walter, ik bedoelde uiteraard de regelaar ops:
Ik heb het even aangepast.
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Marcel,
ik heb ooit een probleem gehad wat erg leek op hetgeen jij nu beschrijft.
Bij mij was het zwarte draadje wat naar de spanningsregelaar loopt (en wat daar als enige met een geel schuifstekkertje aangesloten wordt, de rest zit met schroefjes bevestigd) aan het aanlopen tegen de poelie van de dynamo. Als deze draad enigzins massa maakt dan loopt je auto heel slecht, kan ik je vertellen.
Toen het draadje op een geven moment geheel doorgesleten was, begon bij mij ook het laad-lampje te branden. Want dan laad je dynamo niet meer bij. Let ook op de aanslutingen van de kabeltjes op je dynamo. Succes!
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is een plausibele oorzaak. Op dat draadje staat de accuspanning. Als die aarde maakt stopt je ontsteking!
OOk wel eens een schroefje op de regelaar gezien dat te lang was en net of net niet de aarde er onder raakte.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mij was het zwarte draadje wat naar de spanningsregelaar loopt (en wat daar als enige met een geel schuifstekkertje aangesloten wordt, de rest zit met schroefjes bevestigd) aan het aanlopen tegen de poelie van de dynamo. Als deze draad enigzins massa maakt dan loopt je auto heel slecht, kan ik je vertellen. Toen het draadje op een geven moment geheel doorgesleten was, begon bij mij ook het laad-lampje te branden.
Kabeltje gecontroleerd, niets aan te zien.
Opvallend!
Maar ik heb inderdaad wel ergens sluiting! Meest rechtse zekering (gezeten achter het stuur) brandt telkens door. Vernieuw ik die, dan brandt het dynamolampje niet meer, totdat na een seconde of 10 de zekering er weer uit knalt. Vernieuwen heeft overigens geen invloed op slecht lopen van de motor.
Wie weet raad? Ik niet meer
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:
weet je wat er niet meer werkt als die zekering eruit ligt? dat is makkelijk te traceren
trouwens, als je de volle plus op de bobine zet, doet de motor het dan blij?
Die zekering gaat over de plus, net dachten we aan een slecht min. beide zorgen voor brakke vonken.
.komma
trouwens, als je de volle plus op de bobine zet, doet de motor het dan blij?
Met “de volle plus” bedoel je via een kabeltje de bobine echtstreeks aansluiten op de de accu?
Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat bedoelt ie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
FF int schema gekeken.
Die zekering doet:
Achteruitrij lichten
Instrumenten zoals benzine meter enz.
Achterruitverwarming
knipperlichten
sigaren aansteker
binnenverlichting
kofferbak lampje
EN
de regelaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
trouwens, als je de volle plus op de bobine zet, doet de motor het dan blij?
Elektra is niet mijn sterkste kant. Er zitten 3 aansluitingen op de bobine:
1. een met dikke kabel (bovenop) die verdeelkap ingaat.
2. een met dun kabeltje dat naar de condensator (?) op de verdeler gaat.
3. een met dun kabeltje(s) dat een bundel ingaat/uitkomt.
Welke van de drie moet ik hebben? Ik schat optie 3…..?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed gegokt.
(elektra is wel mijn specialiteit!)
Maar, in het schema zag ik dat de bobine niet gezekerd zit. ga eerst de items na die mogelijk de kortsluiting veroorzaken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Gecontroleerd:
- Achteruitrij lichten: heb ik niet
- Instrumenten zoals benzine meter enz.: oke
- Achterruitverwarming: oke
- knipperlichten: oke
- sigaren aansteker: oke
- binnenverlichting: oke
- kofferbak lampje: heeft het nog nooit gedaan
Blijft over: de regelaar!
Laatste tijd viel het me op de dat de lichten “zacht golvend” branden (kan niet zo snel goed woord vinden). Ik dacht aan de dynamo, maar kan ook de regelaar zijn, toch…?
Andere inbouwen, lijkt me? Of valt er nog iets te controleren?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als ik jou was zou ik een andere regelaar monteren. Doe het in 1 keer goed en neem een dynamo met ingebouwde regelaar. Desnoods een van de sloop van een modernere auto, die je “pas"maakt op de steun. Scheelt een hoop gezeur en geeft een fijn rondlopend motortje met constant brandende verlichting….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kiik eerst eens of er geen te lange boutjes voor de aansluitingen gebruikt zijn en de massastrip tussen een van de bevestiginen ( over de rubber) nog goed is .
Kijk even op de achterzijde van de regelaar naar mogelijke schade ( kortsluitingen ) want ik weet niet dat er altijd een isolatieplaatje onder zit bij een DS .
Verder zou je best een voltmeter aansluiten zodat je kan zien wat er gebeurd met de (batterij) spanningen wanneer de problemen zich voor doen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Maar, in het schema zag ik dat de bobine niet gezekerd zit. Ga eerst de items na die mogelijk de kortsluiting veroorzaken.
Zojuist andere spanningsregelaar geplaatst: nul resultaat, motor wilde nu helemaal niet meer doorlopen. Vonk is erg zwak (oranje vonkje), maar dat is de accu inmiddels ook.
Vraagje.
Dirkman stelde voor om de bobine rechtstreeks op de accu aan te sluiten en dan te starten. Maar Boogaard waarschuwde dat die laatste dan niet gezekerd is. Toch wil ik die proef op de som nemen.
Bogaard:
1. Wat kan er (in het ergste geval) gebeuren?
2. Moet ik alle overige stekkertjes op de aansluiting (waar nu de rechtstreekse verbinding met de accu op komt) op de bobine eraf halen?
Groet Marcel
DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een DS en een ID is de bobine ook niet gezekerd als ie wél over het contactslot loopt hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste