[quote data=”” author=“Frank Selen” date=“1252147597”]Bedankt voor jullie tips! Ik heb ook al de verbindingen van de dynamo en spanningsregelaar gereinigd en ge-wd40-d. Ook mijn lampje brandt niet meer.
Leuk trouwens dat we blij zijn dat een lampje niet meer brandt…
In een ander topic gaf ik aan dat het probleem was opgelost, maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Wat opvallend is, is dat het lampje steeds na 10 à 15 minuten rijden gaat branden. Na even motor uit en weer aan, blijft het branden. De volgende dag weer uit!
Op het forum informatie gezocht en weer alle aansluitingen gereinigd, zekeringen gereinigd, de koolborstel onder het blauwe stekkertje gecontroleerd, 10 mm lang en gaaf.
[quote data=”” author=“bogaard77” date=“1252147597”]...Valkuilen: De schroef van het lampdraadje (L) is te lang door weglaten ringetjes en raakt de aarde lip… kortsluiting.
Ook hier naar gekeken.
* Geeft het feit dat het lampje steeds na 10 minuten gaat branden iets aan?
* Is 10 mm genoeg?
* Zit er nog ergens een tweede koolborstel?
Oh ja, Ducellier dynamo en Ducellier regelaar.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Er moet nog een 2e koolborstel zijn en 10mm is ruim voldoende. Je kunt de rotor wellicht nog iets opfrissen met een fijn schuurpapiertje zodat je zeker weet dat alles netjes contact maakt. Waarom het lampje na 10 minuten gaat branden? Beats me! Ik kan alleen vermoeden dat er dan iets warm wordt en een brak contact/overgangsweerstand geeft. Misschien ergens een gesoldeerde verbinding die opnieuw doorgesoldeerd moet worden?
Lastig zoeken….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De koolborstels zitten naast elkaar en moeten ongeveer evenlang zijn. Als je in het gat kijkt waar ze uitkomen zie je de rotor koperbanen. Die moeten mooi koperkleurig zijn en heel.
Het lampje word geschakeld door een apart relais in de spanningsregelaar. die kan brak zijn. Of de R draad zit los of de regelaar regelt niet. Als het lampje aan is, wat is dan de spanning die hij afgeeft bij 2000rpm? Gemeten op de accu polen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:De koolborstels zitten naast elkaar en moeten ongeveer evenlang zijn. Als je in het gat kijkt waar ze uitkomen zie je de rotor koperbanen. Die moeten mooi koperkleurig zijn en heel.
Het lampje word geschakeld door een apart relais in de spanningsregelaar. die kan brak zijn. Of de R draad zit los of de regelaar regelt niet. Als het lampje aan is, wat is dan de spanning die hij afgeeft bij 2000rpm? Gemeten op de accu polen?
Tweede koolborstel is ook oké. Moet ik nog meer verwijderen (plastic huisje?) om in de dynamo te kunnen kijken? Door die twee kleine gaatjes lukt dat toch niet? En moet de dynamo er eerst uit?
Ik zal morgen de spanning meten op de accupolen bij 2000rpm.
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voor het schuren van de rotor moet je de dynamo uitelkaar nemen. Kijken kan wel dor de gaatjes.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan ook weerstand meten tussen het stekkertje van de koolborstel en de aarde, terwijl je de dynamo heel langzaam rond draait. Je moet dan continu een lage weerstand(enkele Ohms) meten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:...Als het lampje aan is, wat is dan de spanning die hij afgeeft bij 2000rpm? Gemeten op de accu polen?
Vanmiddag een stuk gaan rijden, zodat het lampje aan zou gaan. Na een half uur verdorie nog geen brandend lampje! Had van tevoren het draadje waar IND bij staat wel nog schoongemaakt en vast aangedraaid….
Dus nog even afwachten.
Bedankt -met name Joris- voor de adviezen!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik denk dat IND de “R” is. dus de draad die de regelaar stuurt.
opgelost!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:ik denk dat IND de “R” is. dus de draad die de regelaar stuurt.
opgelost!
Groetjes, Frank
1989-1996: DSuper5 ‘74
1996-2019: DS Break 23 ‘71
2005: BIOD Expert 6L ‘73
2019: Mercedes 350SL ‘74
2020: Honda Goldwing GL1000 1975
Citroëngarages in binnen- en buitenland