Dag beste liefhebbers,
als volgende punt in de xm zou ik graag de vering eens goed onderhanden nemen. Klacht is in feite de hydractief die vrij vaak op stug slaat en er dan eigenlijk de hele rit niet meer uitgaat. Soms zijn er echter dagen dat alles lekker veert. Echt rijkelijk deinen doet de xm niet,maar dat heeft vermoedelijk met het feit dat het een V6 is te maken.
Wat is er voorlopig al allemaal gebeurt?:
- alle veerbollen op druk gebracht
- rijhoogte laten afstellen
- spoelolie zit er net in
- veercomputer uitlezen:
-1 keer bij dealer: rempedaalsensor,gaspedaalsensor,...
- 1 keer zelf met kastje van malle pietje: hoogtesensor
- 10 laatste keren zelf met kastje: geen enkele foutmelding
Wanneer er een fout dan eigenlijk daadwerkelijk
wordt opgeslagen is me dan ook wel een raadsel.
- eens een andere veercomputer geprobeerd => Zelfde resultaat
- bovenstaande vc eens opengehaald : nergens bruine vlekken, dus diode-oplossing is hier niet relevant (denk ik??)
Als ik een portier opendoe klikt die 95% van de tijd en mijn hydractief lampje gaat altijd even branden voor het starten.
Ik had hier al eens gelezen van extra massaverbindingen trekken, maar hoe,waar,.. geen idee
De hydractief wil ik eigenlijk niet omzeilen, want dan geef ik vanaf de meet al op en vind het wel iets handigs. Mochten we er toch niet uitkomen,kan dit nog een allerlaatste oplossing zijn.
Rondomrond liggen Continental Contactpremium 2 banden. Houd ik de 2.2 voor en 1.9 achter aan die Citroën voorschrijft?
Samen komen we er wel uit, alvast dank!
ps: het gaat om een hydractief 1 uitvoering
bij geopend portier horen je hydr.kleppen niet te blijven klikken maar slechts één keer
je hoeft niet altijd bruine vlekken op je printplaat te zien ondanks doorgebrande diodes maar meestal zie je die wel als de VN05N transistors zijn doorgebrand
ik verdenk in eerste instantie toch je kleppen en/of computer problemen
sjaak
het is dus 1 klik bij openen van een portier, zeker niet aanhoudend.
Als de diode oplossing ook voor HA1 zou werken, ken ik wel een paar mensen die dit zouden kunnen insolderen, maar vind nergens een schema daarvoor.
Het is met name de voorkant die het stugste is van allemaal
stalsie schreef:het is dus 1 klik bij openen van een portier, zeker niet aanhoudend.
OK, prima
stalsie schreef:Als de diode oplossing ook voor HA1 zou werken, ken ik wel een paar mensen die dit zouden kunnen insolderen, maar vind nergens een schema daarvoor.
Het is met name de voorkant die het stugste is van allemaal
Oh, ik zie nu pas dat het om een H1 gaat, kijk eens of het stangenstelsel van je hoogteregelaar gangbaar is, soms gaat het einde van de stang vastzitten in een busje en krijg je ook dit soort verschijnselen
Sjakie
nog even wat toevoegen: uit m’n abs computer kwamen wel veel foutcode’s met electrovalve,maar iemand heeft hier op geantwoord dat die geen invloed zou mogen hebben op het veergedrag.
hoe weet je zo zeker dat dat je abs compu was?
ik heb zelf heel wat abs foutcodes gehad, vooral op mijn serie1, maar nooit van een electrovalve in combinatie met abs gehoord…
S
simpel, 4 stekkertjes met elk hun bijhorende computer, dus deze code’s kwamen uit de stekker van de ABS computer.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Lees dit topic van mij maar eens door , na pagina 7.
Ik had ook steeds deze ellende wat jij nu beschrijft.
En nu , perfect!
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=181000
Proefrit mogelijk.
maar bij jou werkt de hydractief gewoon niet meer dan?
Gr!
hier even een foto van de veercomputer die ik eens opengehaald heb.. Is er iemand die kan zeggen of het eventueel nuttig is en waar er eventueel diode’s moeten komen en welk type.
Volgens mij hebben die diodes alleen zin voor Hydractief II, omdat daar de electrokleppen niet met een gewone 12V aangestuurd worden. Voor een Hydractief I gaat dat dus niet op, want daar krijgen de electrokleppen een constante 12V.
[offtopic] Als je van je ABS-blok eens een stekker lostrekt, moet je kijken hoeveel storingen electrovalves er in die computer opgeslagen worden [/offtopic]
Groetjes Erik!












Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Lampie schreef:Volgens mij hebben die diodes alleen zin voor Hydractief II, omdat daar de electrokleppen niet met een gewone 12V aangestuurd worden. Voor een Hydractief I gaat dat dus niet op, want daar krijgen de electrokleppen een constante 12V.
Inderdaad! relais ertussen en constant 12 volt op de klep zetten, tis er maar één bij een HY1 en je hebt constant een heerlijk zachte vering























Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik herrinner mij niet meer juist,maar ik geloof als de XM een tijdje stil had gestaan dat de klep soms niet hoorbaar was,en dus niet had geklikt.
Dan zou dat wel eens het probleem kunnen zijn.
Wat spoelolie betrefd,dat moest ooit nog eens gedaan worden,ja,want er is ten mijnen tijde,enkel verse LHM op gegaan
ok, dus geen diode’s voor mijn xm van toepassing,zover zijn we al.
Nu,als ik daar direct stroom op zou zetten, hoe en wat verbinden? iemand een schema toevallig? Dit zou toch enkel zijn om iets te kunnen uitsluiten?
Want in eerste instantie wil ik de ha wel behouden, maar gewoon alles eens overlopen,zoals bijvoorbeeld de massakabeltjes, de elektrische verbindingen naar de klep, maar weet voorlopig nog niet echt hoe alles te doen.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Mark Nijenhuis schreef:Lampie schreef:Volgens mij hebben die diodes alleen zin voor Hydractief II, omdat daar de electrokleppen niet met een gewone 12V aangestuurd worden. Voor een Hydractief I gaat dat dus niet op, want daar krijgen de electrokleppen een constante 12V.
Inderdaad! relais ertussen en constant 12 volt op de klep zetten, tis er maar één bij een HY1 en je hebt constant een heerlijk zachte vering
Klopt , heb ik ook een tijdje gehad maar op den duur brand je electroklep/spoel kapot. En dat gaat vrij snel omdat je hem continu bekrachtigd.
Dat gebeurde bij mij dus de 1e week van de vakantie. De overige weken dus stug rond gereden
Zoals je lezen kunt in mijn topic heb ik het nu verandert dat er niets meer doorbranden kan o.i.d.























Totaal aantal Berichten: 4311
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
stalsie schreef:maar bij jou werkt de hydractief gewoon niet meer dan?
Gr!
Dat werk (gelukkig) niet meer , dat klopt.
En het hoeft ook nooit meer te werken voor mij. Je hebt er ook (bijna) niets aan als het wel werkt…...