Waterman heeft wel een punt, de XM wint het kwa motoren op alle punten van de DS, maar de beleving, de zetels en het gevoel wat je beleeft in een DS is geweldig. Ik moet er niet aan denken om met mijn Jaguar in een ruk naar the Isle of Wight te moeten rijden. De motor hoor je bijna niet, maar het zit voor geen meter vergeleken bij de grote fransozen.
Ik heb het al eerder gezegd, er had een mooie V6 in de DS gemoeten.
waterman771 schreef:. Lawaai en warmte zijn er een paar, maar de motor zelf is ook niet echt een sterk pluspunt van ‘t ontwerp.
Lawaai en warmte: volkomen eens. Verschrikkelijk. De volgende x als ik het blok er uit hijs, ga ik serieus werk maken van g&w isolatie.
Blok? geen klachten. Ik rij al 25 jaar met hetzelfde blok.
OK, keertje de kop gereviseerd, maar voor de rest: als een tank.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O nee, begrijp me niet verkeerd heren: Het ds blok is zeer betrouwbaar en kan makkelijk 5 ton mee.. Het probleem is gebrek aan souplesse, koppel en vermogen..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En toch geeft juist de DS me op (zeer) lange reizen dat gevoel van souplesse, veeeeel meer dan welke Benz ook (of zo’n stuiterende Jag). Koppel en vermogen spelen dan ook eigenlijk geen rol meer. Gewoon instappen, achteroverhangen in de heerlijke zetels, muziekje (ja, ook tegen het lawaai ),en lekker in stijl zwevend wachten en genieten tot je daar bent waar je wezen wilt. Als toetje volkomen uitgerust en ontspannen uitstappen, welke auto kan daar tegenop.
En ach, die warmte,die bevalt me eigenlijk wel. Airco is voor de koudbloedigen onder ons.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben dan toch meer van “pedal to the metal” vrees ik
Ontspannen achteroverhangen is bij leuk bij 180
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
maar even terugkomend op de DS die Han aankaartte.
Ik had de aanbieder ook een mailtje gestuurd omdat ik benieuwd was en wat over die auto wou weten:
-handbak of automaat
-hydroliek
-apk
-interieur
Dit was het antwoord:
Dag;
Half automaat
Geen APK.. Geschorst tot nov dit jaar. Wat nodig is voor APK zelf beoordelen!!
Hydroliek oke
Interieur….... rood stof
Gr
Weet niet of het je veelt helpt maar ik post het toch maar ff
Proud owner of a 71’ Citroen DS
Ik heb nog geen antwoord van de man. Een halfautomaat ben ik niet zo kapot van maar ik kan het wel afstellen en repareren, hoewel je dat bloc hydraulique beter niet uit elkaar kan peuteren.
Wat de motor betreft: de DS heeft een ouderwetse lange slag motor en in vergelijking met de toenmalige hypermoderne techniek eigenlijk bijna fossiel. Je weet dat ik een Jaguar en Citroen freak ben en de Jag XK motor met zijn twee bovenliggende nokkenassen was er al in 1948. Citroen kwam half jaren 50 met de futuristische DS, maar met een motor anno 1930 en dat is wel jammer. Zoals gezegd een heel betrouwbare motor, maar lawaaierig en wat weinig koppel en vermogen. Dankzij de de lage luchtweerstand is de DS een snelle wagen, maar als je daar de motor van de XM TCT in zou kunnen krijgen zou je wat meemaken, een enorm koppel, veel stiller en de DS zou zomaar 220 km/u halen en het is toch echt een motortje van twee liter.
Met de TCT is 40km/u rijden in z’n vijfde geen probleem, hij draait dan tussen de 1100 en 1200 rpm en je kunt gewoon gas geven.
Waterman ziet het dus goed, maar die is gewend aan een Maserati motortje en dat is andere koek.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat eigenlijk jammer is is dat het hier om een halfautomaat gaat. Een ds 23 is nou juist de auto voor een 5 bak: aardig wat koppel bij een laag toerental, en een hekel aan toeren. Die 5 ga je mijnsinziens écht missen bij een 2300.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
waterman771 schreef:Dat is nou net iets wat ik nooit helemaal begrepen heb.. ik heb zo’n 10 jaar dagelijks Ds gereden en net als jij ook grote trips mogen maken. Grootste makke daarbij heb ik altijd het lawaai en de warmte in een ds gevonden. Na 500-600 km heb ik het wel helemaal gehad in een Ds en zelfs een sm gaat vermoeien.. Ik durf toch wel te zeggen dat een beetje klassieke benz ( geen 200d natuurlijk hé mannen
)stiller en comfortabeler is..
Ik vind anders 1000 km in een CX niet onplezierig… alleen het blijft wel een heet gebeuren in de zomer.
Ontopic: Deze DS zou ik echt nooit kopen, en ik heb enige ervaring inmiddels met restauratieprojecten.


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
waterman771 schreef:Wat eigenlijk jammer is is dat het hier om een halfautomaat gaat. Een ds 23 is nou juist de auto voor een 5 bak: aardig wat koppel bij een laag toerental, en een hekel aan toeren. Die 5 ga je mijnsinziens écht missen bij een 2300.
Bij mijn weten is de vier van een hydraulique gelijk aan de vijf van een handbak. En ruim voldoende souplesse om in het tussenliggende een versnelling te kunnen missen.
En - nogal of topic - als reactie op het nu wel of niet geschikt zijn van een DS voor de lange afstand: geweldig! Met twee bestuurders in een dag van zuid Frankrijk naar Nederland. Met 140 op de payage het leaseblik voorbij. De radio ietsje harder, dat klopt, maar een 23 motor en DS stoelen maken het tot een zeeer relaxte tocht. Toegegeven: mijn DS had een airco (heeft ie nog steeds, maar is niet meer van mij )














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is fout! de 4 van een halfautomaat is niet gelijk aan de 5 van een ds23! De 4 van een halfautomaat is enkel gelijk aan de 5 van een Dsuper met optionele KORTE 5 bak (type 108, diff 7x34). Een Ds23 hoort een 5-bak type 107 te hebben met 8x35 diff. dit geeft 2500 toeren bij 100 km/h, tegen 3000 bij 100 km/h van een halfautomaat.
Zie ook hier nog even:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178946
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Hm. In het linkje waarnaar je verwijst staat het winnende antwoord ook niet echt. Het tabelletje van Vlietmansje toont lege plekken. 3.500 toeren in vijf leverde bij mij zo’n 130 km/u op de teller op. Dat lijkt nogal op wat DriverD meldt: 3750 omwentelingen - 135 op de teller. Kan iemand het tabelletje van Vlietmansje een keer compleet maken?














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb hier nu al zovaak uitleg over gegeven..ik geef het even op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Oeps ops: ik zie nu pas dat je het tabelletje in je vorige bijdrage hebt aangevuld ... Excuus. Zal ik me even stil houden - en dat jij dan vooral wel doorgaat met ons allemaal wijzer te maken?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gisterenavond terug gekomen uit Le Mans met de DS23 halfautomaat (700 km). Uren lang 130/140 op de teller gaat prima, het wordt wel warm in de auto, maar ‘s avonds/ ‘s nachts reizen brengt hier uitkomst.
Een lange 5e versnelling lijkt me leuk, maar om daar nu een 5 bak voor in te gaan bouwen….
De witte DS23 van Marktplaats? Gewoon gaan bekijken….
Citroen!