De startmotor kan inclusief hitteschild gewoon langs de uitlaat naar achteren. Vaak zit het blik ietwat geklemd tegen de uitlaat maar das geen probleem. Beetje wrikken. Je hoeft het blik dus niet eerst te demonteren voordat je de startmotor eruit kan halen.
Die bout onder de pomp is een hele lange. Hij loopt op twee punten door het koppelingshuis. Daartussen ie is ook zichtbaar. Wellicht is ie op een van deze twee plekken wat geoxideerd ook. Even wat kruipolie erop spuiten kan geen kwaad.
Op dit moment rijd ik nog niet rond, maar daar komt zeer binnenkort verandering in, omdat ik bijna klaar ben met een wat grotere ‘beurt’.
Als je een groene derde neus ziet met een grijs metalic dak, dan heb je me gespot.
P.S. Ik heb eventueel nog wel een startmotor liggen voor je.
Wat een vreselijke rotklus is het, maar het is gelukt, startmotor is eruit. Ik heb het hitteschildje wel vreselijk moeten mishandelen en met het erin zetten ook, maar het is gelukt en alles zit weer waar het moet zitten.
De oude startmotor draait wel met de startkabels direct op plus en min, maar de solenoid die erop zit schakeld niet meer de stroom door, bendix wordt wel aangespannen maar de motor draait niet meer
Gelukkig heeft een mede DS rijder mij alweer voorzien van een startmotor (een 6215A ipv een 6225B, problemen?) en die zit ook alweer gemonteerd.
Na 3x starten deed deze echter precies hetzelfde als de oude Met een koude motor doet de startmotor het echter wel weer, mijn conclusie:
iets met de warmte, verder kom ik niet
Wat zorgt ervoor dat bij een warme motor de startmotor het niet doet en op een koude motor wel (en fanatiek ook!)












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JoostDSuper5 schreef:Wat zorgt ervoor dat bij een warme motor de startmotor het niet doet en op een koude motor wel (en fanatiek ook!)
De solenoid (of spoel) die het tandwiel in de krans duwt en de stroom aanschakelt. Dat ding wordt ookwel bendix genoemt . Die veroudert.
Het kan ook komen door een gaar toplagertje die onder belasting de boel verstiert.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tip: Sleutel er ff een moderne VALEO-startmotor in, die gaat er gemakkelijker in en draait veel sneller rond. Gebruikte startmotoren geven vaak ellende….
Citroen!
Hoi Joost,
Ik heb dit ooit wel eens gerepareerd. Vaak komt het door ingevonkte electrische contacten in de solenoid die dan vervolgens geen goed contact meer maken, de geleverde stroom is dan niet meer voldoende om het aandrijftandwiel tegen de veer in te verplaatsen. Ik moet het even opgraven uit m’n herinnering, maar ik weet nog dat ik in de solenoid een ingevonkt koper contact heb omgedraaid, die was dus dan weer als nieuw is. Dus…even die solenoid uit elkaar, en de zaak even kritisch bekijken. Als de bendix zelf niet gaar is, moet het te doen zijn.
maxcitro schreef:Hoi Joost,
Ik heb dit ooit wel eens gerepareerd. Vaak komt het door ingevonkte electrische contacten in de solenoid die dan vervolgens geen goed contact meer maken, de geleverde stroom is dan niet meer voldoende om het aandrijftandwiel tegen de veer in te verplaatsen. Ik moet het even opgraven uit m’n herinnering, maar ik weet nog dat ik in de solenoid een ingevonkt koper contact heb omgedraaid, die was dus dan weer als nieuw is. Dus…even die solenoid uit elkaar, en de zaak even kritisch bekijken. Als de bendix zelf niet gaar is, moet het te doen zijn.
Dat klinkt als een mooi alternatief, maar toen ik dat solenoid in mn handen had zag ik niet zo snel hoe het uit elkaar moet? Volgens mij zit het gefelst?
Als je de twee kleine moeren achterop losdraait, valt ie zo uit elkaar. erst de achterkap er voorzichtig af, let op de koolborstels en hun draadjes.
Dan kun je de kern (?), buitenkant er eenvoudig af schuiven. Je houdt dan de alu voorkant met tandwiel en het binnendeel over.
Terug schuiven is idem.
De koolborstels zijn meestal slecht maar de aanlig ringen waar ze op rusten erger. lang stilstaan en zo. Die oppoetsen doet wonderen. Tot ze als nieuw glimmen.
Anders lijkt de startmotor op de werkbank ok, maar heeft ie maar de helft van het vermogen en dat is niet genoeg voor de DS blokken.
.komma












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hangt wel van het merk af
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Een update:
Vorige week heb ik de startmotor (weer) moeten vervangen, na bijna 5 jaar en 80.000 km. Ik heb wel altijd 2x moeten doorstarten om de motor aan de gang te krijgen.
Nu doet zich het verschijnsel voor dat tijdens starten ik regelmatig geen ‘jeng-jeng-jeng’ hoor maar een luid ‘grou-grou-grou’. Als ik dan stop en opnieuw start is het over, maar het blijft soms terugkomen. Het klinkt alarmerend, alsof de hele boel in de soep loopt.
De verwijderde startmotor heeft dit nooit gedaan, wat kan het zijn? Startmotor zit recht in het huis gemonteerd.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


























Totaal aantal Berichten: 7618
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Klinkt alsof het tandwiel van de startmotor niet goed op de starterkrans komt ...





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Een startmotor wordt erg heet van langer starten, hoe lang moet je doorstarten voordat het blok aanslaat?
Er is verschil tussen een warme startmotor bij koude motor en een koude startmotor bij warme motor!
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
1e keer 4sec, 2e keer 4-6sec.
Bij 2e keer starten draait ie wel sneller.
Zie overigens wel blauwe hitte-verkleuring aan de kopse kant van de as gedemonteerde startmotor (thv top/glijlager)
De nwe startmotor heeft ook hoorbaar moeite om voorbij het compressie-moment te komen, blijft soms even ‘hangen’
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!