


Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
ds-vrienden
sinds enige tijd “worstel” ik met de ontsteking van mijn bolide.
het betreft een DY3 motor met Ducellier ontsteking
het probleem is dat de contacthoek niet stabiel is (schommelt bij toerenverandering). ook merk ik dat het ontstekingsmoment niet lekker blijft staan bij het afstellen op 14 graden (springt af en toe een beetje)
kleppen staan mijns inzien goed (konden misschien iets strakker)
nieuwe contactpunten en condensator > geen verschil.
stationair loopt ze lekker (start wel wat moeilijker soms), maar tijdens rijden met gas bijgeven of juist loslaten loopt ze niet mooi vloeiend door maar uhh hoe omschrijf ik dat….stoot / hobbelt ze wat.
ik constateer wat speling in de as van de ontsteking.
zou eea hieraan kunnen liggen?
ps dit doet ze bij gas alsook op benzine
graag jullie visie….alvast bedankt
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als de contacthoek niet stabiel is, dan is de as van de verdeler versleten. Tijd voor een 123?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
waterman771 schreef:Als de contacthoek niet stabiel is, dan is de as van de verdeler versleten. Tijd voor een 123?
ja daar zal het op uitdraaien denk ik.
komt dat hobbelprobleem dan hoogstwaarschijnlijk door die versleten as, en zal dat met een 123 verholpen zijn?
of eerder door de motorsteun onder de uitlaat? heb overigens al een nieuwe steun klaarliggen, die neem ik gelijk mee als ik aan het nieuwe stuurhuis begin…
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je ontsteking niet “netjes” op tijd zijn vonkjes afgeeft, zal het mengsel ook niet “netjes” op tijd ontbranden. Dit geeft dan verstoring in de rustige loop van de motor en is vooral merkbaar bij gasgeven of loslaten. In de 123 wordt de ontsteking niet meer mechanisch geregeld maar elektronisch. Dus geen last van enige slijtage die nu dit euvel bij jou teweeg heeft gebracht.
Zeer grote kans dat de motor met een 123 weer zeer stabiel en keurig draait…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991