


Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ik wil een momentsleutel kopen maar die heb je dus in allerlei soorten en maten en in allerlei prijsklassen van paar tientjes tot 100en Euries.
Ik sleutel niet veel en alleen voor hobby ik hoef dus geen professionele kwaliteit maar moet wel redelijk goed zijn.
Iemand een advies (merk enb/of waar te koop) voor meest gangbare momentsleutelbereik voor een DS?
Al vast bedankt.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ik denk dat je dan toch eigenlijk 3 momentsleutels zult moeten aanschaffen.
Eentje voor het kleine werk: zo van 5-25Nm en een zwaardere 20-110Nm en nog 1 van 70-350Nm. De kleinste kun je met een 1/4” of een 3/8” aansluiting nemen. Dit is afhankelijk van de doppen die je al hebt. De zwaardere kun je kiezen uit 3/8” of 1/2”. Voor de hobbyist is Teng Tools of Kraftwerk van een behoorlijke kwaliteit. Je koopt het 1 keer en je sleutelt het niet kapot. Gewoon goed en ook een levenslange garantie op het gereedschap. De prijzen zullen zo tussen de 55 en 120 euro zweven. Voor 3 momentsleutels moet je toch rekenen op een 230 euro.
Als je ergens een momentsleutel kunt lenen is natuurlijk stukken goedkoper. Je hebt hem echt maar zelden nodig. Denk bijvoorbeeld aan de kopbouten en dat soort verbindingen. Daarnaast kun je hem best missen. Sleutel met gevoel en met beleid en je komt een heel eind.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991



Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Bedankt. Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior
Momentsleutels op Marktplaats.
Ik kan me prima redden met 2 momentsleutels. Ik heb al jaren een Gedore 3/8 met een bereik van 20-110 Nm. Dat is geschikt voor M8 t/m wielmoeren (onmisbaar bij o.a. kopbouten). Prijs weet ik niet meer. Zal nu rond de 100 euro zijn. Onlangs heb ik er een Proxxon 30S bij gekocht voor 45 euro. (Duitse Ebay). Aansluiting 1/4 met een bereik van 5-30 Nm. Dat is een perfekte sleutel voor het lichtere werk. Mensen zijn geneigd alles veel te vast te draaien, met als gevolg kapotte schroefdraad, helicoils etc. Bougies bijvoorbeeld zet ik vast met 18 Nm, met de kleine Proxxon. Voor je gevoel zit het niet echt vast, maar het loopt nooit los, en je beschadigd je schroefdraad niet. Het gebruik van een momentsleutel heeft ook een lerende werking. Ik heb een tabelletje in de schuur hangen met standaard momenten per schroefdraad, M6, M7, M8, M9 etc. (simpel te vinden op internet) En in ons werkplaatsboek staan bijna alle aanhaalkoppels vermeld, die volg ik ook op.
Uiteindelijk krijg je gevoel voor hoe vast iets moet, en kun je misschien wel weer zonder (de zgn. gouden handjes). Maar ik vertrouw op de klik.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb 2 momentsleutels in gebruik: een TengTools (3/8”-aansluiting) van 5-25 Nm en een Gedore (1/2”-aansluiting) van 20-200 Nm.
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die sleutels van TengTools kun je prima kopen. Goed spul voor een nette prijs. Ik zelf heb een snap-on 3/8 voor het kleine werk, een hazet voor ‘t grote en een speciale snap-on “torq-o-meter” voor de kettingen van m’n sm. Als je een beetje beunt hoef je geen duur spul te kopen en voldoet de prijsklasse tot zo’n 80 a 100 euro prima.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Buiten voor je cilinderkop aan te trekken heb je toch geen momentsleutel nodig voor een DS
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Nee, die aanhaalmomenten staan voor niets in het werkplaatshandboek natuurlijk!
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:Buiten voor je cilinderkop aan te trekken heb je toch geen momentsleutel nodig voor een DS
![]()
Walter
Inderdaad. Gewoon alles vast, een kwart toer voor afbreken… of was het nou na?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
DriverD schreef:Nee, die aanhaalmomenten staan voor niets in het werkplaatshandboek natuurlijk!
Dat zeg ik niet , maar wat is er noch kritich aan het juiste aanhaalmoment aan een DS ??
Als je alles vastzet ” met beleid ” zoals dat in Nederland zo mooi genoemd wordt zie ik niet veel problemen .
Er zijn natuurlijk mensen die het verschil tussen los en vast niet kennen en er met alle macht aan sleuren ,
maar daar gaat die momentsleutel ook niet bij helpen
En het werkplaatshandboek is ook niet zaligmakend : ik moet de eerste (*** ) nog tegenkomen die de ( M 8 ) moeren van de bovenste kettingspanners van een SM motor met maar 20Nm durft vast te zetten en hoopt dat het goed blijft gaan ops:
Correctie , ik heb hem wel gekend , en na 300 Km was het 250.000 Bfr dure ruilblok van Maseratie al in de soep gelopen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
waterman771 schreef:wbogaerts schreef:Buiten voor je cilinderkop aan te trekken heb je toch geen momentsleutel nodig voor een DS
![]()
Walter
Inderdaad. Gewoon alles vast, een kwart toer voor afbreken… of was het nou na?
Je lijkt mijn oude baas wel. Ik was 17 en werkte als leerling monteur in een garage. ‘Hoe vast moet ie’? Kwart slag voor breken was het standaard antwoord.
Toch vraag ik me wel eens af, als je nou een droge bijna roestige bout/moer vastzet of een lekkere schone met wat vet. Dat maakt toch wel verschil lijkt me.
En wat mensen ook vaak vergeten is de spoed van de draad, je trekt alles maar vast, maar bij een fijne draad trek je de boel zo aan gort als je niet oppast. Dus ff kijken hoe vast hij moet en als dat 30Nm is niet vaster draaien.
De vooras moeren van de XM zitten vast met 320Nm en dat is vast hoor.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Han S schreef:waterman771 schreef:wbogaerts schreef:Buiten voor je cilinderkop aan te trekken heb je toch geen momentsleutel nodig voor een DS
![]()
Walter
Inderdaad. Gewoon alles vast, een kwart toer voor afbreken… of was het nou na?
Je lijkt mijn oude baas wel. Ik was 17 en werkte als leerling monteur in een garage. ‘Hoe vast moet ie’? Kwart slag voor breken was het standaard antwoord.
Ja ik zou dat zelfs kunen zijn
Dat antwoord kreeg ik ook altijd , en hij had nog gelijk ook hé
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De discussie over droog en gesmeerd hebben we al gehad: Natuurlijk maakt dat uit. Daarom moeten de kopbouten van de DS-motor ook in een schoon, droog gat.
Citroen!
Dus helemaal geen momentsleutel nodig.
Kopbouten goed schoonmaken en dan aanhalen in de goede volgorde aanhalen tot kwartslag voor breken.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Knappe vent, die met normaal gereedschap een kopbout laat breken…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991