Vanochtend de auto gestart. Hydraulique lampje blijft branden en de auto komt niet omhoog. Er zit voldoende LHM in en de snaar naar de pomp loopt goed. Ik hoor de pomp niet tikken/werken. Dus waarschijnlijk een pomp probleem.
Zit daar nog een elektrische component aan? B.v. sensor, zekering o.i.d.?
En ook login/wachtwoord van de clubsite vergeten. Dus geen garagelijst die ik van internet kan halen.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Motor starten, ontlastschroef op de HD-regelaar 1 slag los, motor laten draaien, na 2 min de schroef dicht. Grote kans dat ie weer druk gaat opbouwen. Ontlastschroef is boute 12mm en zit op de hd regelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
je hebt pb
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ontluchten tip is binnen
De tip voor het ontluchten is binnen. Wordt nog leuk zoeken op de tast naar de nippel, want dingen daar loshalen is in mijn geval (airco) niet echt voor de hand liggend.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vermoed dat de pomp lucht heeft aangezogen. Kijk dus even goed naar de aanzuigslang die vanaf het LHM vat naar de pomp loopt. Een HD pomp op een ds gaat eigenlijk nooit zo maar van het ene op het andere moment stuk namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijne wel… In zwitserland… Ik moest elke 250 km ontluchten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Die bewuste slang zal dan eerst gevuld moeten worden als deze leeg is, want anders wordt er helemaal niets aangezogen.
Het kan zijn dat je aanzuigslang lekt de pomp is niet zelf aanzuigend.
Slang uit het voorraadvat halen en met lopende motor vullen met lhm als de pomp aanzuigt vlug terug doen in het vat.Pomp gaat eigenlijk nooit helemaal stuk. Als dit werkt hetlek zoeken anders heb je straks het zelfde probleem succes
Klaas-Jan
waterman771 schreef:Motor starten, ontlastschroef op de HD-regelaar 1 slag los, motor laten draaien, na 2 min de schroef dicht. Grote kans dat ie weer druk gaat opbouwen. Ontlastschroef is boute 12mm en zit op de hd regelaar.
Met dank aan Richard van der Laan van Civer uit Den Haag die mij per telefoon heeft verteld hoe ik in mijn volle motorruimte (injectie, airco) op de tast bij de nippel kom. En inderdaad. Opendraaien, motor een tijdje laten draaien (je hoorde hem sissen), dichtdraaien en daar kwam hij weer. Zo autotechnisch ervaren ben ik helemaal niet (zeg maar gewoon: niet) maar ik heb het wel op de camping kunnen oplossen (het helpt wel als je goed gereedschap meeneemt).
De slang ziet er goed uit. Wel heb ik wat twijfel over mijn voorbollen want echt ‘dansen’ als je hem induwt doet hij niet. Achter wel.
Ook was mij eigenlijk al opgevallen de laatste tijd dat hij bij het starten langzaam omhoog komt. Dat gaat nu een stuk sneller. Dus ik vermoed dat het al een tijdje aan het opbouwen was (tenzij de voorbollen zijn gaan lekken, want zoveel verstand heb ik er nu ook weer niet van, ik ben meer van het rijden).
Richard: DANK!!!
Overigens, ook dankzij Richard: wij rijden nu dus met airco in het hete Franse land rond. Richard heeft die in 2008 ingebouwd. En hij doet het perfect. Auto bij de supermarkt in de zon gestaan? In no time is het binnen weer aangenaam.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi.
Voor veert een DS altijd een stukkie stugger dan achter (wat niet uitsluit dat er een voorbol kapot is, maar dat moet geen invloed hebben op het al dan niet omhoog komen).
Citroen!



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
gctwnl zie p.b.
gr. Bjorn
En wat was het nou?
Vandaag langs de garage van Jean Noel Monod in Nyons gereden (80km van hier).
Zaterdag had ik ‘s-ochtends nog een keer moeten ontluchten. Op vrijdag had ik dat op de normale stand gedaan en zaterdag op de hoogste stand. Toen ik vanochtend vertrok verwachtte ik te moeten ontluchten, maar niets van dat alles, hij kwam gewoon omhoog. En dat na twee dagen stil staan. Misschien toch niet een lekke aanvoerslang. Misschien gewoon onvoldoende ontlucht de eerste keer?
Wel was mij zaterdag al opgevallen dat er toch semi-regelmatig harde tikken te horen waren. Voor mijn ongetrainde oor een beetje het geluid van een kapot kogellager.
Bij Jean Noel Monod werd de auto even bekeken, hoog gezet, in één klap laag gezet, vervolgens weer omhoog laten komen en het harde onregelmatige (maar wel (zeer) losjes gekoppeld aan toeren) was goed te horen, vooral toen de auto weer snel omhoog werd gebracht. Conclusie van de garage: de drukregelaar was defect. Dat kon volgens de garage ook gezorgd hebben voor de lucht in het systeem. Het harde tikken was feitelijk de tikken van het omhoog komen van de auto, maar dan in een wat extreme variant en veel te veel achter elkaar. Affijn, die hebben ze vervangen (dat is nogal een gedoe met die DS van ons, want vanwege injectie, BW bak is hij al moeilijk bereikbaar en met de aircoslangen erbij is het helemaal een crime), vanaf onderen op de brug.
Nu maar hopen dat er nog niet een tweede mankement is dat voor de lucht in het systeem zorgt. Ik vraag me andersom ook af of die vele lucht in het systeem wellicht weer dingen kapot kan maken (zoals de drukregelaar)? Misschien eens een cursus hydraulique volgen.












































Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
7 en 14 November. Cursus hydraulique. Zie aanstaande Labombe.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Geweldige cursus!
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Waar? En twee keer een hele zaterdag toch?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Normaal altijd in Arnhem.
Citroen!