Brandstofverbuik
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 26 augustus 2009 12:29 PM

Ik heb een DSuper met DY3 motor + 5-bak waarvan ik het verbruik nogal aan de hoge kant vind;
1:8 op benzine en 1:7 op LPG.
Hiervoor had ik een DS20 halfautomaat, (DY2) waarvan het verbruik op LPG ruim 1:8 was.
Het lijkt mij dat het verbruik van DSuper lager zou moeten zijn dan dat van de DS; modernere motor met een 5-bak.
Ik heb de afgelopen tijd al verschillende dingen geprobeerd om (onder andere) het verbuik omlaag te brengen;
Ontstekingsonderdelen vervangen; bougies, kabels, 123 gemonteerd.
En haar af laten stellen door een specialist.
Ze loopt nu erg netjes en daarover heb ik niets te klagen, maar het brandstofverbruik vindt ik nog steeds vrij hoog.

Iemand een idee hoe ik dit omlaag zou kunnen brengen?

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 augustus 2009 12:49 PM
  [ # 1 ]

Klopt je combinatie DY3 met 5 bak?
Volgens WPH heb je
of een DY3 met 4 bak
of een DY2 met 4bak, optioneel 5 bak (korte 5 bak)
of een DX2 met 5-bak (lange 5-bak)

Als je toch een DY3 met 5-bak hebt, is dat dus later op die manier in elkaar gezet. Van belang is of je een lange of korte 5 bak hebt.

Bij een lange 5 kan je inderdaad een stuk zuiniger rijden dan met een halfautomaat doordat je bij hogere snelheden minder toeren hoeft te maken. Dan is er in jouw geval dus wel iets aan de hand.
Bij een korte 5-bak is de overbrengingsverhouding van de 5 hetzelfde als die van de 4 bij een halfautomaat daar zal je dus niets winnen. Dan hoeft er niet echt iets mis te zijn bij jouw DS.
1:8 op benzine is misschien wel wat hoog, maar niet extreem, maar verwacht niet boven de 1:9 uit te komen. Ik denk dat vooral jouw DS20 BVH een nogal zuinige auto was, ruim 1:8 op LPG is keurig.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 26 augustus 2009 01:00 PM
  [ # 2 ]

Met mijn vorige motor haalde ik op benzine 1:10 en op gas 1:8.

Maar goed zoals gezegd, met mijn vorige motor. Met dit nieuwe blok (2300 carburateur) haal ik gemiddeld op benzine 1:9 en op gas slechts 1:7 op de lange afstanden dan.

Afstellen van o.a. CO maakt vaak wel een hoop uit.

Succes !

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 26 augustus 2009 02:12 PM
  [ # 3 ]

Rustig toeren met DY3 op gas moet je wel 1:8 tot 8.5 op LPG kunnen halen, loopt er een (achter)rem aan wellicht?

Misschien veel valse lucht bij carburateur?

Heb je zelfde (lees: goede) bandenmaat, anders klopt de teller natuurlijk ook niet….

knuffel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 augustus 2009 02:18 PM
  [ # 4 ]

Pfff. gas kost weinig..
En ik denk dat je met je 5 bak stiekum iets harder rijdt dan met de halfautomaat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 augustus 2009 02:23 PM
  [ # 5 ]

Zou ik ook zeggen…...1 op 7 is best netjes.
Check banden, check sproeierbezetting en diameters, valse lucht langs de gasklepas, klepspeling, ontsteking, vervuild luchtfilter, compressie….....
In de afgelopen 40 jaar is er natuurlijk wel hier en daar wat versleten natuurlijk.

Als je de tip van Vlietmans hebt gecheckt en dat is in orde, zou ik er verder niks aan doen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 26 augustus 2009 03:40 PM
  [ # 6 ]

klein blokje onder je gaspedaal,


zwaardere veren gaspedaal/ carburateur Wink

.komma

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 26 augustus 2009 10:58 PM
  [ # 7 ]

Mijn ds20 Bvh rijd 1:7 op gas en dat met een versleten motor ........ vind het wel mooi zo , gas kost toch bijna niks.

Ik vind dat als je gemiddeld 1:7 haalt nog niet echt een dorstige ds hebt hoor.

gr Bjorn

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 27 augustus 2009 02:33 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor alle reacties;

Op mijn rijstijl is vast het één en ander aan te merken, maar die is niet heel anders dan toen ik nog met de DS reed, daarbij rijd ik nu meer afstanden (wel veel snelweg) waardoor ze volgens mij dus juist wat zuiniger zou moeten lopen.

Remmen lopen niet aan, bandenmaat klopt, kleppen zijn 2000 km. terug gesteld, en de ontsteking is ook net afgesteld (CO e.d.), luchtfilter is schoon, blijft de carburateur en compressie over…

Ik had al wel het idee dat de carburateur niet helemaal in orde is; dus valse lucht zuigt, maar zou de DSuper dan niet juist minder gaan gebruiken en rot gaan lopen?
Op benzine start ze slecht; waarschijnlijk door valse lucht, ik moet de eerste minuten gas bij geven om haar aan het lopen te houden, als ze op temperatuur is loopt ze prima.
Volgens mij past de carburateur van de DY2 ook op de DY3, ik zal eens kijken of ik met een andere carburateur een beter resultaat krijg, en aangezien ze nu toch bij de garage staat, gelijk maar eens compressie laten meten.

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25739
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 augustus 2009 02:50 PM
  [ # 9 ]

Zet de aontsteking eens ietsje vroeger en kijk alleen naar het gasverbruik. Benzine verbruik kan je inperken door het vlotterniveau aan te passen.
Met een 5bak op de snelweg rijdt je zeer waarschijnlijk harder omdat het geluid minder is.
Maar goed. 1 op 7,5 is prima.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 27 augustus 2009 03:08 PM
  [ # 10 ]

Minder geluid bij een 5-bak is toch alleen zo bij een lange 5 en niet een korte 5? Ik weet nog steeds niet welke 5-bak er in zit, lijkt me wel van belang hier.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
pascalvm
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gepost: 27 augustus 2009 05:02 PM
  [ # 11 ]

Ik weet het niet voor 100 % zeker, maar het lijkt me een lange 5-bak.
Het geluidsniveau bij 120 is zo dat je nog steeds normaal met elkaar kunt praten.
Hoeveel toeren maakt een lange en / of een korte 5 bak bij 120 km./u (afgelezen op de snelheidsmeter)?

De dame staat nu bij de garage, gisteren (voor het eerst in mijn leven) af laten slepen door een geknapte HD-leiding.

Ik zal daar ook eens vragen de boel wat beter af te stellen op de LPG installatie (ontsteking).

dagelijkse diesel: BX TGD Break, de GTI, winterklassieker: BX 16 TRS, zomerklassieker: DSuper

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 augustus 2009 06:53 PM
  [ # 12 ]

Lange bak: 120 km/h ca 3000 rpm
korte bak: 120 km/h ca 3500 rpm

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 27 augustus 2009 11:28 PM
  [ # 13 ]

Mijn Super (DY3,4bak->3500@120) draait op benzine ongeveer 1:9 á 10 op LPG kom ik niet verder dan 1:7-7,5.
Ik vind jouw cijfers niet zo slecht, maar valse lucht kan wel problemen geven…nakijken dus.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook