Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Nu heb ik even gezocht en er is heel wat over olie geschreven, maar wellicht een stuk minder over LHM ?
In ieder geval lekte m’n DS een beetje LHM en m’n (Total) LHM fles begon leeg te geraken. Nu ging ik naar de automaterialenzaak vlakbij om daar nieuwe te halen. Daar hadden ze alleen maar literpakken van het merk Kroon, LHM+. Op de verpakking staat dat het voor diverse Citroëns toepasbaar is, een klein lijstje toonde ook de CX, dus ik zou wel goed zitten, toch ?
Voor het weekend was het peil wat laag dat ik er voor het eerst Kroon olie in heb gegooid. Nu weet ik niet of het toeval is, maar in de vier dagen van deze week (uitgezonderd dinsdag dat ik niet met de DS heb gereden), heb ik er per dag een halve liter bij moeten gooien, op alleen woon-werkverkeer van in totaal zo’n 70 km.
Heeft iemand ervaringen met Kroon LHM+ in een DS ?
Zijn de hydraulische componenten van een CX anders (qua pakkingsmateriaal, etc) ?
Heeft de CX dezelfde viscositeit LHM als de DS ? (ik neem aan van wel)
Ik zal zowiezo even langs de garage gaan om dit te laten verhelpen, maar als er mensen zijn met ervaringen met deze olie, dan is dit natuurlijk een welkom bericht.
Alvast vriendelijk dank, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Maak je geen zorgen, LHM=LHM van welke fabrikant het ook komt. De specificaties waaraan deze minerale oliesoort moet voldoen worden vastgelegd en zijn genormeerd. Alle fabrikanten hebben zich hieraan te houden. Dus als Kroon een LHM+ levert kun je die gewoon gebruiken.
(Misschien komt hij wel van Total, maar dan in een andere verpakking )
Het euvel wat je hebt is gewoon ergens een stevige lekkage, die moet je opsporen en kan, met dit verbruik, niet moeilijk te vinden zijn.
Niet de LHM van meneer Kroon de schuld geven, daar ligt het niet aan.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Heb de DS vrijdag middag naar Sanders gebracht. Daar aangekomen zette Joep de auto meteen binnen vanwege het lek. Op de brug gezet, deze omhoog, Joep liep weg om even iets anders te doen en binnen 5 minuten lag er al zo’n 100cc op de vloer. Toch maar even een pan eronder….
Het was al laat op de middag en de motor was nog te heet om direct aan de slag te kunnen. Eerste blk toonde dat de druk-regulator met voorraadbol kleddernat waren van de LHM, verder konden we op dat moment niet kijken. Dinsdag hoor ik meer aangezien ze morgen dicht zijn voor klanten.
Ik houdt jullie op de hoogte….

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
LHM kent maar 2 makers: Total en Pentosin. De andere aanbieders halen het daar vandaan.
Bij Sanders is je DS in goede handen.
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Zie, dat vermoeden had ik al…....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Klopt, ik sprak Joep vandaag nog hierover en de oorzaak was vooral een los-zittende wartel bij de HD regelaar. Er was ergens anders nog een kleinere lekkage en nog een kleine motor-olie lekkage. Deze zullen ze meteen ook naar kijken zodat ik in de 2000 km tot aan de grote beurt het verbruik van motor-olie in de gaten kan blijven houden en zo kan zien of een (gedeeltelijke) motor-revisie nodig is.
Ik houdt jullie op de hoogte.
Bart

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Die loszittende wartel bij de HD-regelaar had mijn DS ook in Turkije, op weg naar Georgië. Vastdraaien en nooit meer last van gehad.
Citroen!