Ik ben geen automonteur, maar niet bang om te klussen.
Maar hoelang was je ongeveer bezig met inbouwen van de diravi unit?
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb de wielen rechtgezet, sleutel uit contact en toen stuur in stuurslot laten vallen alvorens ik tot demontage ben overgegaan…
Heb geen blokkeerpen gebruikt, dus kan je niet vertellen of het goed gegaan is (wist niet eens dat die pen gebruikt moest worden..)
Alle Diravi’s (CX2) zijn gelijk, dus deze moet gewoon passen dunkt me.
Inbouwen kost je wel een dag, voordat je alles hebt aangesloten..
‘Spirit of avant-garde’
Waarschijnlijk had ik het ook zo gedaan! Als ik niet wist dat die blokkeerpen zo belangrijk was dan had ik jouw diravi unit graag willen overnemen. Maar nu begin ik te twijfelen…
Ik weet nog niet eens zeker of de diravi unit wel de oorzaak is van mijn probleem
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kan zo zijn dat het blokkeren met het stuurslot net zo goed werkt hoor, maar ik heb er geen ervaring mee. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ie geblokkeerd is. Hoe zal dan niet zo veel uitmaken toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Met die pen blokkeer je ook alleen het stuurhuis en niet de het stuurcommando cq. divari-unit…... Daar heb je een speciale ring voor die je met de moer van je stuurwiel erop klemt zodat de stuuras niet meer kan draaien. Maar als ie met contactslot geblokkeerd is ,is dat even goed.
Trouwens als je diravi op hol gaat na verkeerd monteren of monteren van een niet geblokkeerde unit, is het wel mogelijk om m goed te krijgen. Met wat geduld. Je moet dan wel de directe link tussen stuurhuis en -commando lossen en de wielen in rechtuitstand krijgen op alleen oliedruk, dan weer de stuurkolomvastmaken en vervolgens sporing en uitlijnen stellen…...
(ik heb ervaring, de eerste keer van totale demontage en hermontage van een cx ging het dus fout wegens niet geblokkeerde stuuronderdelen Maar dit is dus volgens bovenstaande methode opgelost zonder opnieuw een ander stuucommando te plaatsen….....)
CX GTi Turbo 2 - All Black














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Evan, bedankt voor de extra aanvulling! Maar, die lange dunne pen die ik beschreef, die gaat écht alleen in de diravi-unit. Er zit een 5mm gaatje in het huis voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Behalve voor het stuurhuis is er dus nog een plek waar je een pen in kan steken? das interessant, waar zit ie? dan kijk ik er morgen eens naar…
CX GTi Turbo 2 - All Black
vervangen
Toch maar besloten om de diravi stuurregelaar te gaan vervangen.
Ik neem de unit van pascal over en hopelijk lukt het me om deze in te bouwen.
Ik hou jullie op de hoogte!
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Diravi vervangen
Vorige week heb ik de diravi stuurunit eruit gehaald en de vergeleken met de unit die ik van Pascal over heb genomen.
Ik was super blij toen het lukte om het stuurslot over te bouwen zonder de uitlijning te verkloten.
Tot mijn grote schrik was de diravi unit langer van de TRS dan van de TRD.
Na veel wikken en wegen heb ik besloten om het onderste deel van de TRD unit over te bouwen op de TRS unit. Dit betekent dus dat je de rubberen hoes moet verwijderen en de leidingen los moet draaien en deze over moet zetten. Gelukkig is dit gelukt en kon ik eindelijk de unit inbouwen.
Het inbouwen is goed gelukt en de stuurbekrachtiging doet het nu beide kanten op. Helaas piept het nu tijdens het sturen.
Wanneer ik naar rechts stuur dan piept er iets in de unit!! Herkent iemand dit??
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
diravi piept
Iemand enig idee waarom de diravi unit piept??
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Die pen hoef je enkel t steken als je het huis gaat splitsen.
Na inbouw en met hydraulische druk erop lijnt de unit zichzelf weer op.
Dit kan enkel als de verbinding met het stuurhuis nog los ligt wink
Zal zo eens een paar leuke foto’s hiervan plaatsen.
Piet
Hij moet nog op een standaard gemonteerd worden, maar heb nog geen tijd voor gehad.
meer foto’s staan hier http//www.mijnalbum.nl/Album=OKPQR7FM
De uitgaande as naar het stuurhuis (onder de servoklep) draaid als enige niet in een naaldlager (geen idee waarom), misschien dat deze een beetje droog draait?
Op deze foto zie je trouwens het gaatje voor de pen zitten (het rubber dopje zit er nog in.
Groet, Piet





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Re: diravi piept
Jules Unlimited schreef:Iemand enig idee waarom de diravi unit piept??
Lucht? heb je het systeem ontlucht nadat je de Diravi hebt gemonteerd?
‘Spirit of avant-garde’
Ik heb de unit ontlucht, dus daar zou het niet aan mogen liggen.
@piet visser
De uitgaande as naar het stuurhuis (onder de servoklep) draaid als enige niet in een naaldlager (geen idee waarom), misschien dat deze een beetje droog draait?
Hoe zou je die uitgaande as kunnen smeren?
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
S#*T!, die pen moet er wel in als je’m uitbouwt, anders word de schuif in de servoklep nooit meer naar nul gestuurd oops
@Jules, voordat je die as te lijf gaat met smeer middel, kijk eens of de stuurpijp niet aanloopt op een dashboard-deel.
Er zit aan de uitgaande as van de DIRAVI-unit een kruiskoppeling, die zou ook nog kunnen piepen.
En waarschijnlijk ten overvloede, je hebt hem ontlucht door middel van de nippel? roll
In tegenstelling tot “normale” auto’s is deze stuurbekrachtiging niet zelfontluchtend.
Succes, Piet