


Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Vanavond heb ik eens in m’n achterremtrommels gekeken omdat ze zo verschrikkelijk piepen. Alle remschoenen hebben over het hele oppervlak nog zo’n 4mm materiaal dikte. Lijkt me goed toch?
Zowel LA als RA alles droog, geen lekke remcylinder dus. Wel erg stoffig. Dit eerst weg gezogen en daarna nog even met de compressor er overheen (wel eerst mond/neus kapje opgedaan want dat stof schijnt niet erg gezond te zijn).
Remtrommel ziet er op het oog ook goed uit. Hoe kun je vast stellen of hij niet goed meer is?
Op ‘t oog ziet alles er goed uit. Is er verder nog wat af te stellen, te meten of te controleren zonder speciaal achterremgereedschap? Zo ja, wat en hoe??
Al vast bedankt voor je reactie
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior














































Totaal aantal Berichten: 43430
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Om de remschoenen perfect te kunnen afstellen heb je een speciaal gereedschapje nodig, ook wel “rempasser” genoemd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat piepen komt door het gebrek aan asbest in nieuwe schoenen. Kan ook door een verglaasd stukje komen als ze zijn heet geweest. Remedie: Nieuwe monteren.
Piepen zegt wel: ” Ze doen het nog!”
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
achterremmen
Piepen ontstaat mogelijk doordat metalen delen ‘koud’ over elkaar bewegen, zonder smeermiddel dus.
De achterremvoeringen worden, als ze in werking gesteld worden, bewogen over 4 nokjes op de remankerplaat. Deze nokjes worden zichtbaar als je de remvoeringen demonteert. Bij demontage maak je ook kennis met andere bewegende delen, de scharnierpunten, en delen ter bevestiging van de remvoeringen.
Het is aan te raden deze bewegende delen licht in te vetten met een hogetemperatuurbestendig vet, bij voorkeur keramisch vet, of anders kopervet.
Ik heb bij een buitentemperatuur van 32 graden de temperatuur gemeten (laser) van de remankerplaat (na een lange rit in de zon), ik meette 50 graden.
De werking van vocht kan ook piepen veroorzaken, dit piepen verdwijnt meestal na enige keren remmen.
Breaks zijn gevoeliger voor dit verschijnsel, ze hebben bredere remvoeringen.
Ik zou niet gelijk de remvoeringen gaan vervangen, ze lijken me (4 mm) dik genoeg. Uiteraard ervan uitgaande dat ze niet verglaasd zijn.
Achterremmen zijn vaak het stiefkindje van het onderhoud aan een DS, geef ze eens extra zorg!
In het wphb (uitgave juni 1965) pag. 125, afbeelding 115, staat het e.e.a. beschreven
















Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
remmen kunnen ook piepen doordat ze een beetje blijven hangen en te heet worden.
ik raadt je aan even een schuurpapier over de voeringen te halen. en de remcylinders schoon te maken. Verder alle andere bewegende delen inderdaad demonteren,invetten met kopervet zodat alles weer mooi gangbaar is.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb ook piepende remmen en met nwe schoenen in de aanslag de LAtrommel gedemonteerd. Ook nog zeker 4mm voering, wel veel stof wat ik weggeveegd heb. Voor de zekerheid met grof schuurpapier de voeringen iets opgeruwd, deze waren niet verglaasd.
Helpt het stellen met een rempasser tegen piepende remmen?
Heeft de DS zelfstellende remschoenen, want ik kon geen stelmogelijkheid vinden zoals achterop de ankerplaat bij de trax? Of moet dit van binnen uit?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10590
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Onderste scharnierpunten moeten gesteld worden. Er zit een excenrische bronzen bus die na losnemen van de moer verdraai kan worden.
Om het goed te doen is een opengezaagde trommel of een rempasser onontbeerlijk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
jantje1948 schreef:Onderste scharnierpunten moeten gesteld worden. Er zit een excenrische bronzen bus die na losnemen van de moer verdraai kan worden.
Om het goed te doen is een opengezaagde trommel of een rempasser onontbeerlijk.
Een rempasser werkt veel beter. Met een opengezaagde remtrommel weet je nog niet of je de exact juiste diameter aan het instellen bent, tenzij die remtrommel exact overeenkomt met die op je auto. Ik heb bij mijn traction de linker en rechtertrommel omgewisseld, hierin zit een klein diameterverschil, met als gevolg dat de afstelling niet meer klopt en de auto niet lekker meer remt.



Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004
- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Ik heb m’n remmen schoongemaakt (droog) en piepen is veel minder. Nu een week verder begint het weer. Welliswaar minder dan voorheen maar, toch.
Heeft het nog zin om met remmenreiniger de boel schoon te spuiten? Alles is alles droog en vet vrij.
Waar kun je zo’n rempasser bemachtigen? Bij Chyparse zag ik hem niet in de lijst staan.
C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior





























Totaal aantal Berichten: 10590
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien te leen bij het clubmagazijn?
De diverse afdelingen van de tractionclub hebben ze (vroeger wel tenminste…)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Stel de remmen zo dat ze net wel, net niet, aanlopen. Héél nauwkeurig hoeft dit niet, gewoon beetje lossen, verstellen, vast zetten, even draaien om te proberen, en eventueel herhalen.
De achterremmen doen relatief weinig dus dat beetje onnauwkeurigheid is niet zo erg. Als je ze zo rustig hebt gesteld, staan ze beter afgesteld dan menig DS-achterrem (waar al tijden niet naar omgekeken is)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jantje1948 schreef:Misschien te leen bij het clubmagazijn?
De diverse afdelingen van de tractionclub hebben ze (vroeger wel tenminste…)
Rempasser voor achterrem van DS is anders dan van Traction (behalve de 15H)
DS:
Traction:
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De DS-club zal die dingen toch ook wel hebben? Of kun je daar als lid geen gereedschap uitlenen?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat kan natuurlijk wel.
Citroen!


































Totaal aantal Berichten: 15738
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Gewoon dat doen dan, ‘zo’n beetje op het gevoel’ werkt best aardig, maar juist klachten als piepen komen vaak doordat het net niet helemaal goed is.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Chyparse verkoopt em wel hoor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>