


























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Omdat dat draadje korter is en daardoor minder weerstand oplevert?

























Totaal aantal Berichten: 6507
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Leuk verhaal. Lekker herkenbaar ook, deze zomer ook heerlijk onthaast over D- en N-wegen. We pakken normaal gesproken altijd de péage maar de CX rijdt zó lekker ontspannen over die 90 km/u wegen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
garagestmarien schreef:Omdat dat draadje korter is en daardoor minder weerstand oplevert?
Nope, ik heb juist om dat uit te sluiten de startmotor via een apart relais direct vanaf de accu geschakeld. Nog steeds soms het probleem…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat soort problemen kunnen inderdaad meer oorzaken hebben. Meten dus.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Zo ff lang geen tijd voor forum gehad - en nu door onwillige schouderspier (monnikskapkreng) ook weer ff kort.
Meten is weten, inderdaad Wendela:
- vrouwlief aan het contact
- ik de rode stekkerverbinding losgetrokken en meten tussen stekker en minpool
- bij starten schommelend tussen 8 en 10V, met volle accu (12.5V)
Lijkt dus inderdaad in verliezen in kabels en/of contactslot te zitten, dat de startmotor af en toe geen reactie geeft.
Overigens van het weekend ff de CX misbruikt als boodschappenkar, omdat ze te lang stil stond naar mijn zin:
Nog voor ik gas bij kon geven liep madame al!! Weliswaar nog ff moeten “voetchoken” daarna voor mooi rondlopen, maar toch. Het blijven leuke karakterdames zo
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Auto’s moeten rijden, niet stilstaan - en zeker CXn.
Door tijdgebrek en overvloedige sneeuw/ijzel en vooral pekel afgelopen maanden alleen de fiets en de boerenmestwagenmetwinterbanden gebruikt. Deze week vroor het niet meer in de garage dus vanmiddag even de boel opgeruimd daar voor de vriezer die ik ff 2 maanden voor vrienden hier stal (en ja die moet met de Touring vervoert, CX is een luxepaard als je geen Break/Familiale hebt).
Van het weekend al de CX lekker de accu gechecked/bijgeladen (meer voor het gevoel dan het nodig leek). Vanmiddag ook eens gekeken hoeveel druppels LHM er nu onder de voorraadbol lagen. Uhhhh een plas bedoellu?!
Hm, druppellader losgehaald, starten (ff “voetchoken” en lopen) en omhoog. Gelukkig géén grote straal onder de auto uit, maar heel af en toe een druppel van de voorraadbol. Dit lijkt dus een klein lek te zijn in een onderdeel dat altijd druk heeft, ook bij stilstand (gezien de incontinentie de afgelopen maanden). Welke delen staan altijd onder druk:
- afdichtring voorraadbol?
- wartels van drukregelaar?
Of is er een ander beruchte lekker verder weg waar vandaan het dan sneaky naar de voorraadbol loopt, zodat je dénkt dat daar het lek zit. Er hangt nl ook een drupje (al tijden) onderaan de bak: komt die daar door luchtstroom tijdens het rijden of…
En kan ik het lekken bij langere stilstand vertragen door de ontlastschroef even open te doen, of blijft er in bepaalde componenten altijd druk staan?
Beetje hulp zou leuk zijn. Anders maar eens La Léo bellen voor een afspraak om de CX vroeg lenteklaar te hebben. En verder vooral denken aan het snelle starten, het perfecte omhoogkomen, het na 30sec draaien vloeiend inleggen van de Cmatic - dat doet het CX-hart weer wakkerschudden!
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Iemand nog ideeën wat er tijdens stilstand zo rustig doch stug door kan lekken boven de veerbol? Retour- en aanvoerleidingen zouden na verloop van tijd toch drukloos moeten worden, als de CX eenmaal volledig is ingezakt?
Dank dank voor het meedenken!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er zitten overal veren en pakkingen en ringen en afdichtingen. Elk van allen kan versleten zijn en gaan lekken. Ga het maar vinden. Ik heb hetzelfde probleem en ga gewoon het geheel vervangen voor iets waarvan ik weet dat het lekvrij is.
Lijkt me het makkelijkst.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tja, vrees dat je gelijk hebt W. Beginnen met hetgeen het dichts bijzit? Dat zou dus zijn:
* drukregelaar
* voorraadbol
* alle wartelrubbers die de drukregelaar ingaan
En pas als dat niet afdoende is, verder zoeken?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier 1975 schreef:Iemand nog ideeën wat er tijdens stilstand zo rustig doch stug door kan lekken boven de veerbol? Retour- en aanvoerleidingen zouden na verloop van tijd toch drukloos moeten worden, als de CX eenmaal volledig is ingezakt?
Dank dank voor het meedenken!
is de retourslang van je hd-regelaar naar je voorraad-vat nog wel ok ?
zit de slangklem nog goed vast ?
deze slang wil nog wel eens bij een zeer klein lek ,je voorraad-vat ” leeg hevelen ” !
ja en tijdens het ‘druk afblazen ” treed er geen lekage op
klinkt wel tegenstrijdig maar heb dit zelf meerdere keren meegemaakt
succes













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Klinkt als een goede check, had tot nu toe vooral gekeken naar de bovenste bevestingsbout en de HD-wartels. Goede check waard, dank!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Rogier 1975 schreef:Tja, vrees dat je gelijk hebt W. Beginnen met hetgeen het dichts bijzit? Dat zou dus zijn:
* drukregelaar
* voorraadbol
* alle wartelrubbers die de drukregelaar ingaanEn pas als dat niet afdoende is, verder zoeken?
Het zoeken naar de oorzaak kan toch wel iets intelligenter dan het zomaar gaan vervangen van wat onderdelen? Dat is meer de werkwijze van een garage
Als je de boel eerst goed schoon en droog maakt en met wat geduld af en toe kijkt waar de lekkage begint moet het toch te vinden zijn? Dan kan het stukken goedkoper uitvallen.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Rogier 1975 schreef:Iemand nog ideeën wat er tijdens stilstand zo rustig doch stug door kan lekken boven de veerbol? Retour- en aanvoerleidingen zouden na verloop van tijd toch drukloos moeten worden, als de CX eenmaal volledig is ingezakt?
Dank dank voor het meedenken!
Het hoeft volgens mij niet perse iets te zijn wat onder druk staat. Laats een scheur gehad in de aanvoer slang naar de HD pomp, deze scheur had het hele voorraadvat leeggezogen, dus 2 liter LMH op de oprit.
Mark
CX 2000 pallas ‘78













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Nog meer dank voor het meedenken
Wat is trouwens het beste spul om LHM mee te verwijderen, tis best een hardnekkig goedje vind ik altijd. Wasbenzine, of zijn er andere (liefst minder brandbare) spullen om de drukregelaar en omgeving mooi schoon en droog mee te krijgen?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Motorontvetter programma in de dhz wasbox ? Natuurlijk niet te veel op andere delen richten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78