Laat ik ook eens een duit in het zakje doen.
Ik heb vorig jaar een moment sleutel aangeschaft aangezien ik de glijlagers moest vast zetten van de nokkenas voor mijn motorfiets. Op zo’n moment kom je niet je er niet onderuit. Welnu als je zo’n ding toch hebt liggen dan pak je hem uiteraard ook wat vaker. Ik heb het tot nu altijd op gevoel gedaan maar na controle bemerk ik dat ik een heleboel bouten veel te strak vast heb gezet. Tuurlijk iederéén sleutelt op zijn manier maar meten is weten!
Ik zelf ben gevallen voor de beta sleutel,erg makkelijk in gebruik. En type 606/6 heeft een mooi bereik (8-60) wat voor ons hobbyisten voldoende is zodat je maar één sleutel nodig hebt. Prijzen liggen rond de €120
moment sleutel
Net als de topic hierboven kom ik erachter al doende dat alles eigenlijk te vast wordt gezet met de hand.
Het beste voorbeeld is de wielbouten. 100-120Nm doe je dat met een flinke kruissleutel zit je bijna altijd te vast!
Op de camper laatst had mijn schoonvader een lekke band, ik dacht even wisselen Er moest een verlengpijp op van 1,5 meter!
100 tot 120Nm draai je zo los met de hand, en als je dan ziet hoe de wielen meestal vast getrapt worden…........
Gebruiken dus dat mooie stuk gereedschap!
gr. Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.

Totaal aantal Berichten: 10635
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En niet te vergeten: bandenboeren die de luchtsleutel veel te zwaar hebben ingesteld! (de goedkopere)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wie weet zo het aanhaalmoment van velgen van een Picasso C4 zowel voor stalen velgen als voor aluminium. Werkplaatshandboek heb ik niet, in het instructieboekje staat het niet, dealer zegt kom maar langs. Heeft niet al te veel werk zeker.
Ik ben wel eens een wiel kwijtgeraakt omdat de bouten niet vast genoeg zaten en dat wil je liever niet meemaken, dan liever te vast.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
willem269 schreef:Wie weet zo het aanhaalmoment van velgen van een Picasso C4 zowel voor stalen velgen als voor aluminium. Werkplaatshandboek heb ik niet, in het instructieboekje staat het niet, dealer zegt kom maar langs. Heeft niet al te veel werk zeker.
Ik zou je vraag in het C4 deel van het forum stellen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
d_special schreef:moment sleutel
Het beste voorbeeld is de wielbouten. 100-120Nm doe je dat met een flinke kruissleutel zit je bijna altijd te vast!
Kruissleutel gebruik: vastzetten met één hand, losdraaien met twéé...