





















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sorry, beetje mosterd na de maaltijd. ops:
Maar wellicht voor een volgende keer:
In plaats van een helicoil kun je als vervangende bout ook een banjobout van een CX Diesel gebruiken. Deze zitten op de retourleiding, bovenop het blok en zijn net een maatje groter.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Snoekie69 schreef:Benodigd materiaal:
- Helicoil reparatie set M7 (EUR 55,00)
- Haakse boormachine (EUR 18,00 huur)
- Houder voor het tappen
- Nieuwe koperen olie afdichtringetjes
Waar heb je die helicoil set vandaan?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Hoi Egbert,
Deze heb ik besteld bij Biesheuveltechniek, vestiging Venlo.
Ze hebben echter meer vestigingen, kijk anders even op hun website.
Groet,
Marcel
Déesse - Alleen de naam al…...
Even een oud topic nieuw leven inblazen:
Ik zit met hetzelfde probleem. Na revisie van de kop draaide het schroefdraadgat voor de banjobout
van de extrerne olieleiding dol. De kop zat er helaas toen al op. Dit is dus te fixen met een helicoil.
Nu lees ik dat je, als je de spiraal geplaatst heb, je de meenemer (nokje aan de onderkant van de spiraal waarmee je em naar binnen draait) met een drevel o.i.d. moet afbreken.
Is dit per sé nodig of kan dit er ook op blijven. Eruit halen lijkt mij erg lastig omdat je em een flinke
tik moet geven.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Je kan hem laten zitten, maar het lipje aan de onderkant is al ingekerfd om het te laten breken. Dus het is al redelijk zwak. Laten zitten lijkt me een risico, en het belemmert de olie stroom. Dus kop eraf en eventjes goed in orde maken. Nu wat meer werk, maar daarna zeker weten dat het in orde is.
De kop er weer afhalen wil ik toch zien te voorkomen. De TS heeft deze ‘truc’ ook uitgehaald
met de kop er nog op.
Een alternatief is optappen naar M8 en een grotere banjobout vinden/maken.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Grotere banjoboutjes zijn er zeker, maar verder dan M8 kun je niet gaan. Dan word het namelijk lastig bij het olieleidinkje zelf. ik geloof dat de banjoboutjes van de retourleidingen van een CX diesel ( de injector-retoru) M8 zijn, zoals ” La Leo” hier al meldde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
OK, dan ga ik maar eens rondbellen en kijken op CM volgende weekend.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Idd topicstarter heeft het opgeboord, met alle risico vandien. Wat doe je liever, nu de kop eraf en in 1x goed, of hopen dat je het in 1x goed doet ? Is natuurlijk niet het antwoord wat je wilde horen .
M8 tappen en dan zelf een banjobout M8 maken heb ik al 2 maal gedaan en gaat echt prima. Je ook de aansluiting van de leiding en de koperen ring opboren. Bojobout maken gaat prima met boormachine en bankschroef etc.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb wel zeker 20 van de koppen opgeboord naar M8. Hoezo risico? Het gaat prima. En ook het uiteinde van de olieleiding zelf kun je prima naar M8 opboren, maar beter niet groter. Ik begrijp niet waarom Jeroentje nu zou zeggen dat dat ” niet goed” zou zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ik zeg niet dat de reparatie niet goed is, je neemt bewust een risico om je smeer circuit te vervuilen met spanen. Dus een risico, en dat kan goed en fout uitpakken. Al heb je 100 koppen opgeboord het blijft een risico. Daar komt bij als je dit tegenkomt NA revisie van een kop je dit nog relatief makkelijk kunt corrigeren.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet mee eens. Vet aan de tap smeren, na het tappen de boel schoonmaken met de luchtspuit en je bent klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Hmm lijkt me dat je de spanen etc. alleen maar verder in het smeer systeem spuit. Maar goed ieder zijn mening, en wij worden het op dit punt in ieder geval niet eens. Laat de betrokke de uitleg van beide lezen en dan kan hij zelf kiezen.














































Totaal aantal Berichten: 43466
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kent kennelijk het oliecircuit in de kop niet. Vanuit het gaatje gaat er namelijk maar 1 kanaal door de kop: via de eerste cilinderkopbout die aan de tuimelaaras van de inlaatkleppen zit wordt de olie over de kop verdeelt. Als je die bout even losmaakt en verwijderd ( dat kan zelfs met gemonteerde kop!) en je dan na het tappen even de luchtspuit door het gat blaast komen “al” die spanen er gewoon uit. ( DWZ als er al spanen zijn, want als je vet aan je tapijzer smeert blijven die namelijk gewoon aan je tap hangen.) Er is dus helemaal geen sprake van het vervuilen van het ” hele” systeem. Dat we het niet eens zijn is natuurlijk prima, maar dan moet je wel even juist neerzetten hoe het smeersysteem van de DS motor werkt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste